KAKIMOTONG DOT COM - Kisah perjuangan papa hero utk haiwan-haiwan terbiar khususnya anjing dan kucing. KAKIMOTONG DOT COM: Mimpi pelajar UIA berjumpa Nabi Muhammad S.A.W

Ikuti Status-Status Penghilang Stress dari Papa Hero Di Facebook Dengan KLIK "LIKE"

Powered By Blogger Widgets

.
Powered by Blogger.

Friday, April 9, 2010

Mimpi pelajar UIA berjumpa Nabi Muhammad S.A.W

Posted by Papa Hero | Friday, April 9, 2010 | Category: , , |

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...Ya Allah..lancar jari ini menaipkan sebuah pengalaman yg amat berharga drseorang insan yg dipilih Allah utk berjumpa Nabi Muhammad s.a.w. melaluimimpi hari Khamis, 16 Rejab 1427H bersamaan 10 0gos 2006.Nama yg dipilih oleh ayah beliau adalah Syamimi yg bermaksud'kesayanganku', jua gelaran Nabi pada puteri kesayangan Baginda, Fatimah.Ketika khilaf memilih nama itu, ayah beliau mengharapkan mudah2an suatuhari nanti anaknya akan menjadi salah seorang mutiara kesayanganRasulullah s.a.w. Alhamdulillah, doanya makbul selepas 23 tahun kelahirananak sulungnya daripada 8 adik-beradik.Al-Quran 30 juzuk terpelihara kemas dalam hatinya. Beliau menghabiskanmasa 3 tahun utk menghafal 30 juzuk Kalamullah ketika berada di negerikelahirannya. Beliau hafal sendiri utk memenuhi harapan ibu ayah yangmengharapkan ada dalam kalangan anak mereka menjadi seorang hafiz atauhafizah. Sebagai anak sulung, beliau mengambil tanggungjawab ini utkmenjadi contoh kpd adik2 yg lain. Setiap hari beliau hafal 2 mukasuratAl-Quran dan tasmi' dgn ustaz di sebelah rumahnya. Sekarang beliau pelajartahun 4 jurusan Undang-Undang Syariah di universiti ini.Akak ni memang diuji dengan sakit yg tak tahu apa punca sejak lebihsetahun yg lalu. Sakitnya rasa seperti ditikam-tikam dengan pisau dibahagian belakang tubuhnya, tambahan pula kaki yang sakit di bahagianlutut sejak 8 tahun lalu tidak pernah sembuh. Pernah satu ketika, selepasmakan, beliau muntah bersama segumpal rambut dari kerongkongnya.Penderitaannya hanya Allah dan dia sendiri yang tahu. Sudah lama beliautidak terdaya ke kelas kerana sakit itu membuatkan dia tidak dapat berdiriatau berjalan. Hilang selera makannya hingga badannya susut hampir 13 kg.Beliau hanya menggagahkan diri untuk pergi berwudhu' 2 hingga 3 kalisehari. Wudhu' itu dijaga sebaik mungkin untuk ibadah sepanjang hari.Hari2 yang dilaluinya dipenuhi dgn membaca Al-Quran dan qiamullail sebagaipendinding daripada gangguan yg terus2an menyakiti diri. Diceritakanmakhluk2 halus itu akan mengganggunya terutama pada waktu sebelum Subuh,Zuhur dan Maghrib. Beliau telah banyak berubat di merata tempat, berjumpadoktor2 pakar, malah ulama' yg faqih dalam ilmu perubatan islam sertaakhir sekali bertemu sorang lecturer di sini. Tapi beliau hanya mampubertahan. Pesan ustaznya, setiap kali beliau sakit, banyakkan baca SurahAl-Baqarah.Pagi Khamis itu, beliau berniat utk hadir kuliyah sebab sudah terlalu lamatidak mampu ke kelas. Beliau bangun kira2 jam 4.30 pagi utk solat.Berbekalkan sedikit kekuatan yg digagahkan, beliau ke bilik air utkberwudhu' dgn memapah dinding dan segala apa yg mampu membantu beliauuntuk berdiri. Habis berwudhu', beliau jatuh tersungkur, rasa seperti adayg menolak keras dari belakang. Tika itu beliau sudah tidak mampu berdiri,justeru beliau merangkak ke bilik. Sampai saja di bilik, beliau ketukpintu dan rebah di depan bilik tersebut. Disebabkan sakit yg mungkin dahtak tertanggung, dengan spontan beliau niatkan, "Ya Allah, kiranya matiitu baik untukku, aku redha, tapi kiranya Engkau ingin aku terus hidup,aku ingin dengar kata-kata semangat drpd Rasulullah s.a.w. sendiri.."Kemudian beliau pengsan. Sahabat2 sebilik mengangkat beliau ke dalambiliknya dan di baringkan di sana . Waktu itu, sahabat2nya telah pun'forward message' pd rakan2 yg lain agar dibacakan surah Yasin keranabeliau nampak sudah nazak. Malah mereka telah sedia dgn nombor2 ahlikeluarganya utk dihubungi kiranya ada apa2 berlaku dengan izin Allah.Kira2 jam 11 pagi itulah, ketika tertidur dgn tenang dalam waktuqoilullah, beliau bermimpi. Beliau sedang terbaring dalam keadaan memakaitelekung dgn tangannya diqiam seperti dalam solat di suatu tempat asingyang sangat cantik. Beliau terbaring di sebelah mimbar dan kelihatanbanyak tiang di sekitarnya.Tiba-tiba datang seorang Hamba Allah dgn wajah yang bercahaya dari arahdepan dan berdiri hampir sekali, kira2 2 meter dari beliau. WajahnyaSubhanaLlah..indah sekali, tak dapat nak digambarkan. Beliau tertanya2,siapakah orang ini? cantik sekali kejadiannya dan hati beliau rasa sangattenang dgn hanya melihat wajahnya. Dirasakan seluruh kesengsaraan ygditanggung selama ini lenyap begitu sahaja. Kemudian, Hamba Allah itumengatakan, "Assalamu'alaikum, ana Rasulullah.." Subhanallah..baginda Nabirupanya! Nabi memakai jubah putih dan kain serban berwarna hijau di atasbahu baginda. Beliau nampak dgn jelas mata Baginda Nabi, janggut Baginda,rambut Baginda, kain serban di atas bahu Baginda dan tubuh Baginda.Kemudian Nabi katakan "Enti fil masjidi" (kamu sekarang berada dimasjidku, Masjid Nabawi).. Allahuakbar!Kemudian Baginda Nabi s.a.w. berkata: QalAllahuta' ala; "InnaAllahama'assobirin" (sesungguhnya Allah bersama orang2 yg sabar). Ketika mendengarsuara Nabi mengalunkan Kalamullah, terasa bergema suara merdu Nabi diseluruh alam. Sememangnya Baginda sebaik-baik kejadian dan diciptakan dgnpenuh kesempurnaan. Nabi katakan (dalam lughahl arab, tp diterjemahkan disini) ; "Ya Syamimi, dengan berkat kesabaran enti, dgn sakit yg entitanggung selama ini, dan dgn berkat Al-Quran yg enti pelihara di dlm hati,maka Allah bukakan hijab utk enti nampak ana.." Ketika Nabi menyebut YaSyamimi, terlintas di hatinya "Ya Allah..Baginda kenal ummatnya!". YaRasulullah... Ketika itu, beliau dapat merasakan baiknya Allah, memberikannikmat yg begitu besar buat dirinya.Kemudian Nabi katakan lagi; "Sampaikan salamku buat sahabat2 seperjuanganIslam. InsyaAllah, kita semua akan berjumpa nanti.." Nabi s.a.w. kemudianmelafazkan; "Ummati.. ummati..ummati..." dan beliau nampak jelas Nabimenangis saat itu. Beberapa titisan airmata Baginda yg suci mengalir utkummat Baginda! Kemudian Baginda Nabi melangkah pergi. Beliau merintih,"Jangan pergi Ya Rasulullah.." tetapi Baginda tetap pergi. Subhanallah,walaupun kita tak pernah bersua dgn Nabi yg mulia, Baginda kenal dansentiasa ingat akan ummatnya. Beliau sendiri tidak pasti, apakah Bagindamenangis kerana rindu kepada ummatnya, atau mungkin saja baginda sedih dgnummat akhir zaman ini? wallahua'lam...Sedar daripada tidur yg amat indah pengisiannya itu, beliau masihdikelilingi oleh rakan2 yg turut terdengar rintihan beliau dalam tidurnya"Jangan pergi Ya Rasululah..." Beliau kemudian menceritakan kpd parasahabat tentang mimpinya sekaligus menyampaikan salam Rasulullah buatummat Baginda. Semua yg mendengar menangis lantaran rindu pada Nabi. Rasamalu pada Nabi krn kita jarang2 ingat pada Baginda sedangkan kita amatterhutang budi padanya. Lebih2 lagi kita sedar bahawa hanya syafaatBagindalah yg dikejar di akhirat kelak.Ya Allah..ketika itu, tiada kata yg lebih tinggi drpd kalimahAlhamdulillah utk di rafa'kan pada Allah atas ni'mat yg begitu besar ygAllah berikan pada dirinya. Rasa tak layak dirinya menerima anugerah dgnujian yg hanya sedikit berbanding insan2 yg lebih berat diuji oleh Allah.Kiranya ada kalimah pujian yg lebih tinggi dr Hamdalah, pasti akan beliausebutkan buat Allah Yang Maha Kaya. Semuanya terangkum dalam Rahmat-Nya ygmelimpah ruah. Rasa sakit masih menular di tubuhnya. Cuma kali ini diabertekad tidak akan menangis lagi utk kesakitan ini.Usai solat Zuhur, rasa sakit yg ditanggung makin hebat. Tak pernah beliaumerasakan sakit yg sebegitu rupa. Terasa panas seluruh badan dan seluruhtubuhnya rasa ditikam pada setiap penjuru. Kalau dulu, beliau akanmenangis dalam menghadapi kesakitan, namun pada waktu itu beliau pujukdiri utk tidak menangis. "Apa sangatlah sakit yg aku tanggung iniberbanding nikmat yg Allah telah bagi utk melihat Baginda Nabi s.a.w.."Kemudian beliau tidur. Beliau terus rasakan berada di tempat tinggi,tempat yg biasa hadir sepanjang beliau menerima gangguan. Beliau katakan"Ya Allah, apa lagi yg hendak Engkau berikan buat hambamu yg hina ni, rasamalu sangat dengan-Mu Ya Allah..." Kemudian dgn izin Allah, datang empatorang yg berpakaian serba hijau. Salah seorang daripadanya mengatakan;"Assalamu'alaikum Ya Syamimi..Rasulullah s.a.w. sampaikan salam buatmu.Kami utusan Rasululah..Nahnu khulafa' ar-rasyidin. Ana Abu Bakr, ini UmmarAl-Khattab, Uthman bin 'affan dan Ali.." Subhanallah..Saidina Abu Bakrmemperkenal dirinya dan ketiga2 sahabat yg mulia. Beliau nampak sendiri,Saidina Abu Bakr yg amat lembut perwatakannya, Saidina Ummar dgn wajahtegasnya, Saidina Uthman yg cantik sekali dan Saidina 'Ali yg agak kecilorangnya.Para Sahabat mengatakan; "Kami diutuskan oleh baginda Nabi utk membantuenti.." Kemudian keempat2 mereka membacakan ayat 102 surah Al-Baqarah ygbermaksud:"Dan mereka mengikuti apa yg dibaca oleh syaitan-syaitan pada masakerajaan Sulaiman. Sulaiman itu tidak kafir tetapi syaitan-syaitan itulahyg kafir, mereka mengajarkan sihir pada manusia dan apa yg diturunkan pada2 malaikat di negeri Babylon iaitu Harut dan Marut. Padahal keduanya tidakmengajarkan sesuatu kepada seseorang sebelum mengatakan 'sesungguhnya kamihanyalah cubaan (bagimu) sebab itu janganlah kafir.' Maka merekamempelajari dari keduanya (malaikat itu) apa yang (dapat) memisahkanantara seorang (suami) denagn isterinya. Mereka tidak akan dapatmencelakakan seseorang dgn sihirnya kecuali dengan izin Allah. Merekamempelajari sesuatu yang mencelakakan, dan tidak memberi manfaat kepadamereka. Dan sungguh, mereka sudah tahu, barang siapa membeli (menggunakansihir) itu, nescaya tidak akan mendapat keuntungan di akhirat. Dansungguh, sangatlah buruk perbuatan mereka yang menjual dirinya dgn sihir,sekiranya mereka tahu.."Selesai membaca ayat itu, para sahabat Nabi menghembus pada makhluk2 yangsedang mengganggu beliau dan mereka semua hancur terbakar.Subhanallah..waktu itu terus terasa seolah2 tubuhnya yg sakit dahuluditukarkan Allah s.w.t. dgn tubuh yg baru. Hilang segala kesakitan ygsetahun lebih ditanggung beliau dgn sabar. Saidina Abu Bakr mengatakan;"Inilah ganjaran besar dari Allah buat orang-orang yang sabar.." Kemudian,para sahabat Nabi yg mulia pun pergi meninggalkannya.Selesai mimpi indah yg kedua ini, beliau bangun dr tidur dan terus duduk.Rakan2 sebilik pelik, kenapa beliau dapat bangun dan duduk dgn mudah .Kemudian sahabat2nya itu menyuruh beliau bangun berdiri danalhamduliLlah..dgn mudah beliau bangun berdiri dan berjalan d sekitarbilik. "Ya Allah, penyakit ana dah sembuh.." Semua sahabat yang ada disitu bergembira dan menangis. Kemudian beliau segera ke bilik air untukberwudhu'. Dengan tubuh yang 'baru', beliau sujud syukur pada Allah s.w.t."Ya Allah, kiranya di beri tempoh sujud 100 tahun pun belum dapat dirikumenjadi hamba-Mu yg bersyukur atas nikmat yg telah Engkau berikan.."Beliau berpesan pada kami; "Adik-adik, wajarlah para sahabat Nabi yangmulia sanggup mati demi mempertahankan Baginda. Akak yang diberi rezekimelihat Nabi tak sampai pun 5 minit dah rasa tak sanggup berpisahdengannya. Kalau boleh, nak duduk je di bilik untuk beribadah pada Allahdan mengenang wajah Nabi yg mulia. Tapi menyedari banyak lagi taklifan dantanggungjawab kita atas muka bumi Allah ini, maka hidup mesti diteruskan.Sekarang ini hati akak tenang sangat..kalau boleh, nak je akak pinjamkanhati ni walau hanya sesaat agar adik2 dapat merasakan betapa beningnyahati ini. Tapi itu tak mungkin kan , mungkin ini bahagian akak, bahagiankalian? Hanya Pemiliknya Yang Maha Tahu. Akhir sekali akak ingin katakan,tak rugi kita bersabar..."Keperibadiannya indah. Cerminan al-Quran katanya 'Aisyah ra. Dari semuaaspek kehidupan, diperagakannya hanyalah kesyumulan. Allah mengajarmanusia berkehidupan di muka bumi ini melalui baginda. Menuruti sunnahnyaadalah pahala. Kasih sayangnya tiada bertepi, dari yang kecil hingga yangtua, dari hamba hingga ke bangsawan, dari dulu sampai sekarang, hingga keakhirnya.. Dialah peribadi unggul sepanjang zaman. Mencintainya suatukemuliaan...Pernah suatu ketika Rasulullah berkumpul didalam satu majlis bersama parasahabat. Tiba-tiba bergenang air mata baginda s.a.w. Para sahabat gelosahmelihat sesuatu yang tidakmereka senangi di wajah Rasulullah saw. Biladitanya oleh Saidina Abu Bakar ra, baginda mengatakan bahawa terlalumerindui ikhwannya.. Saidina Abu Bakar sekali lagi bertanya Rasulullahsaw, "bukankah kami ini ikhwanmu?" Rasulullah menjawab, "Tidak, kamu semuaadalah sahabatku.. ikhwanku adalah umatku yang belum pernah melihat aku tetapi mereka beriman dan sangat mencintaiku... Aku sangat rindu bertemudengan mereka.."Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Haiorang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlahsalam penghormatan kepadanya (al-Ahzab:56)p/s: sungguh...berderaian air mataku mengalir..daku rindu akan dirimu..YaRasulullah!(kisah ini dinukilkan oleh sahabat Syamimi hasil pengalaman benar yangtelah dilalui..pernah disebarkan melalui e-mel & blog sebelum ini..)sesungguhnya,ana sangat bersyukur kerana dilahirkan didunia ini sbgaiummat nabi Muhammad S.A.W...banyakkan lah berselawat dan mendengar zikir..insyaAllah kita semua akanmendapt syafaatnya di Akhirat kelak..wallahu'alam..(*_*)Nota: Orang2 yang bijaksana itu mengambil i'tibar, justeru, ambillahpengajaran kisah ini.

Comments
0 Comments

Currently have 0 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..:


Leave a Reply

ShareThis

Related Posts with Thumbnails