KAKIMOTONG DOT COM - Kisah perjuangan papa hero utk haiwan-haiwan terbiar khususnya anjing dan kucing. KAKIMOTONG DOT COM

Ikuti Status-Status Penghilang Stress dari Papa Hero Di Facebook Dengan KLIK "LIKE"

Powered By Blogger Widgets

.
Powered by Blogger.

Wednesday, October 1, 2014

Kisah Anjing Comel Malang Yang Berjaya Diselamatkan Dari Dilanggar Kenderaan

Posted by Papa Hero | Wednesday, October 1, 2014 | Category: , , , | 2 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Buat Para Pembaca Yang Budiman

Pada 24 September yang lepas, seperti biasa PH memandu pulang dari tempat kerja melalui Pekan Semenyih...PH pulang ke rumah dulu untuk mengambil MH dan si kembar sebelum keluar semula untuk makan malam di restoran kegemaran kami...Sedang melalui satu selekoh di kedai Hardware Ann Giap, PH ternampak ada seekor anak anjing sedang berlari-lari tak keruan di seberang jalan tetapi berlawanan arus dengan arah pemanduan PH...PH mula tidak sedap hati risau takut anak anjing ini dilanggar kenderaan yang lalu lalang...PH mula masuk ke simpang berdekatan lalu membuat pusingan U untuk mengejar anjing tadi...Selepas membuat pusingan U, PH terus memecut ke arah anjing tersebut tetapi malangnya anjing itu telah melintas jalan dan kemudian berpatah balik menongkah arus semula arah pemanduan PH yang mula-mula tadi...Seingat PH ada tiga kereta hampir sahaja melanggar anjing ini...MH dah menjerit-jerit bila tengok ada sebuah kenderaan pacuan empat roda dipandu laju betul-betul tidak sampai satu kaki dari anjing tersebut...

PH terpaksa membuat pusingan U sekali lagi di simpang empat lampu isyarat dan terus memecut untuk mengejar anjing tadi...Tetapi, anjing tadi telah menyeberangi semula ke jalan seberang dan berlari menongkah arus semula....

"Ni tak boleh jadi ni...Maya tolong jaga kereta jap abang nak kejar anjing tu..."

PH tiba-tiba mula naik geram pulak...PH terus berlari pantas mengejar anjing tersebut sebaik sahaja pintu kereta dibuka...Keadaan menjadi semakin kaget apabila anjing itu mula berlari di tengah-tengah jalan betul-betul di hadapan kedai Hardware Ann Giap...Dari jauh PH melambai-lambaikan tangan dan meminta pemandu kereta berhenti tetapi tidak diendahkan kerana jarak kereta tersebut dengan PH sudah terlalu dekat...PH memberanikan diri untuk berdiri di tengah jalan sambil melambai-lambaikan kedua-dua belah tangan...Kereta tersebut mula berhenti sambil membunyikan hon sebagai tanda protes dan marah dengan tindakan PH yang mungkin mengganggu perjalanannya...PH pedulikan tu semua dan berlari semula ke arah anjing itu yang berada lebih kurang dua meter di hadapan PH dan satu meter dari bumper kereta yang berhenti tadi...

Sebaik sahaja PH mara ke depan, anjing tersebut melarikan diri semula meluru ke jalan sebelah arah yang bertentangan...Masa tu pulak ada sebuah kereta Honda Civic sedang dipandu laju kerana baru melepasi lampu isyarat hijau...Sekali lagi PH terpaksa berdiri di tengah jalan dan mengangkat tangan menyuruh pemandu tersebut berhenti...Sambil melambai tangan tu sambil PH berlari secara mengundur...Akan tetapi, amaran PH tidak dipedulikan dan PH terpaksa mengelak kereta tersebut dan berdiri di tengah-tengah garisan putih...PH melihat anjing itu sudah sayup jauh berlari meninggalkan lokasi di mana PH berdiri tadi...Keadaan menjadi semakin genting apabila anjing tersebut mula melintas di jambatan besi berdekatan dengan Restoran Sate Jamil...PH terus berlari selaju-lajunya mengejar anjing tersebut di tengah-tengah garisan putih...Dari jauh PH terdengar MH menjerit meminta PH supaya berhati-hati...Malam yang gelap menyukarkan pemandu untuk melihat PH yang berbaju dan berseluar hitam...

PH berlari pecut tidak mempedulikan orang awam yang memerhati dari tepi jalan...Nasib PH agak baik kerana anjing tersebut mula memperlahankan lariannya mungkin kerana sudah penat...Tetapi apabila PH dah mula berjaya mendekatinya dia berlari dengan laju semula...Dalam hati PH terdetik :

"Ni kalau bukan anjing ni yang mati kena langgar, silap2 aku pulak yang kena langgar...Aku kena cepat nih..."

 Kat situ memang banyak sangat kenderaan berat lalu lalang...Akhirnya PH terpaksa membuat keputusan drastik iaitu PH terpaksa membentes kaki belakangnya ketika mengejarnya dari arah belakang...Anjing itu tergolek di bahagian awal jambatan besi tadi dan PH terus menerkamnya lalu menggenggam tengkuknya...PH terjatuh berguling bersama-sama dengan anjing tadi menuju ke jalan sebelah yang berbukit...Antara sedar dan tidak, PH terdengar bunyi brek kecemasan yang kedengaran betul-betul di hadapan kepala PH yang ketika itu dah terlentang di tengah jalan akibat hilang keseimbangan...Bila PH bangkit, ternampak tulisan besar nombor plat kereta di depan mata PH...Kereta tersebut sempat memberhentikan kereta secara mengejut...PH tahu PH telah nyaris dilanggar kereta tersebut...Orang ramai mula berkerumun keluar dari restoran untuk melihat apa yang berlaku...Masa tu anjing tersebut telah selamat berada dalam dakapan PH dengan bunyi salakan yang sangat kuat akibat ketakutan...PH merangkak ke tepi jalan sambil mendakap anjing tersebut yang sedang menggigil...PH dimarahi dengan bunyi hon kereta tadi...PH buat tak tahu je lah...

PH mengalami kecederaan kecil sahaja iaitu luka dan bengkak di bahagian kedua-dua belah lutut dan siku selain dari sengal-sengal bahagian belakang...Kemudian PH berjalan kaki sambil mendukung anak anjing itu menuju semula ke kereta yang terletak 200 meter dari tempat PH tergolek tadi...Anak anjing ini PH letakkan di dalam bonet kereta belakang yang dialas dengan kertas surat khabar dan plastik...


Sesungguhnya Allah itu Maha Penolong...Pada malam itu juga PH berjaya mendapat bantuan dari seorang rakan untuk menempatkan anjing ini buat sementara waktu di rumahnya memandangkan rumah beliau adalah rumah kampung yang ada sedikit tanah dan bangsal ayam...PH terus memandu ke rumah kawan PH tu....

Masa di dalam perjalanan pulang dari rumah kawan PH tu pula, ada seekor ular sawa sepanjang hampir dua meter melintang di tengah-tengah jalan...PH mendekatkan kereta perlahan-lahan ke arah ular sawa tersebut bertujuan untuk menakut-nakutkannya tetapi ular tersebut tidak berganjak langsung...PH pula tak sampai hati nak langgar...Dia bukan ada salah apa pun kat PH...Jadi PH ambil keputusan untuk menangkapnya...PH capai payung dan mulakan kerja untuk menangkapnya...PH tak sedar aktiviti PH ini dirakam oleh MH...


Nasib baiklah PH ada sediakan tong kosong di dalam bonet kereta...Tong tersebut PH gunakan untuk mengangkut air setiap hari ke Cat Village...PH serkup ular tu dengan baju jaket PH dan kemudian memasukkannya ke dalam tong tersebut...PH tutup tong tersebut dengan mengikat plastik sampah dan meletakkannya ke dalam bonet kereta...PH tak bercadang untuk melepaskan ke kawasan itu juga kerana banyak penempatan orang kampung di situ takut nanti ular tersebut mungkin menjadi ancaman penduduk setempat...Akhirnya PH lepaskan ular itu di sebuah kawasan belukar jauh dari kawasan kampung rumah kawan PH tu...PH lepaskan dengan baju jaket PH sekali...


Pada malam keesokan harinya PH telah berjaya membawa anjing ini ke Cat Village...Terus PH beri makan ayam golek yang dikongsi dengan Abam Jojo Kepsi and the gang...Lahap juga dia makan...Pada siang keesokan harinya pula, PH nampak anjing ini main kejar-kejar dengan Si Bobop...Habis mulut dia basah terkena air tanah sebab gesel-gesel kat lopak air...PH gembira melihat dia gembira...PH dapati kedua-dua belah mata anjing ini ada katarak nipis...Kemungkinan besar anjing ini rabun...PH tidak pasti samada anjing ini terlepas atau dibuang oleh pemiliknya...Yang penting, anjing ini telah selamat...MH namakannya Si Richie...Jantinanya jantan...Sehingga entri ini ditaip, Si Richie elok tinggal di Cat Village...Saiz dia sama besar jer dengan budak-budak DBKL tu...Dia nampak gembira di sana...Kalau tak silap, anjing ini berbaka Pekingese...betulkan kalau PH tersilap yer...


Nota PH :

Dalam hati PH, terdetik pula kat hati :

'Banyak betul perkara terjadi semalam...Datang secara mengejut pulak tu...'

PH sangat setuju dengan kata pujangga di bawah ni...


In Shaa Allah ada masa nanti PH update lagi...Terima kasih kerana sudi membaca...

Monday, September 29, 2014

Isu Antara Kembirikan Kucing dan Komen Dari Ostad-Ostad Jadian

Posted by Papa Hero | Monday, September 29, 2014 | Category: , , , , | 1 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Buat Para Pembaca Yang Budiman...

Alhamdulillah...Hari ni dapat juga PH update blog setelah dibelenggu dengan kekangan masa yang tidak sudah-sudah...Sebenarnya malam tadi pun PH baru selesaikan tugas di Cat Village jenguk-jenguk budak DBKL di samping membuat beberapa pengubahsuaian tempat kucing di sana...Memang kalau buat kerja-kerja kebun tiada kesudahannya..Mereka yang selalu berkebun pasti faham...

Hari ni PH nak sentuh sikit pasal ostad-ostad jadian...Haaa...!!! Mereka ni ada di mana-mana dan pada setiap masa...Perangai mereka selalunya menyentuh beberapa fakta yang kadangkala mendatangkan kecelaruan kepada para pembaca...Ini lebih teruk lagi apabila fakta yang cuba disampaikan oleh mereka tidak betul...Isinya kosong, tiada hujah tiada fakta..Hanya kopipes belaka....Bila kita nak betulkan, mulalah buat perangai budak-budak...PH selalu perhatikan ostad-ostad jadian ni tiba-tiba jadi ramai terutamanya dalam isu kembirikan haiwan peliharaan dan halal haram makhluk yang bernama anjing...


Status di atas ni adalah salah satu contoh...PH terbaca di dalam ruangan komen di Facebook Kakimotong Fan Club...Sekiranya kita membaca sekali imbas, ianya memang 'benar' seperti apa yang cuba disampaikan...Tetapi, bagi PH ada banyak ketirisan di dalam hujah di atas ni....Yang tak baiknya yang PH nampak hanya ada satu iaitu menyekat keinginan seks kucing...Kesan negatif akibat tidak memandulkan kucing pula ada berapa...?? Jom kita sama-sama selidik....Tapi PH akan mengutarakan hujah berdasarkan pengalaman PH sendiri...

Perangai sesetengah manusia ni kadang-kadang tak semenggah...Sayang kucing ada musim, tidak sepenuh hati...Nampak anak kucing sakit kat tepi jalan, dibawanya balik dan dijaga sehingga sihat...Bila di'check2', jantinanya betina...Yang seekor ni pulak bila di'check2' jantinanya jantan...Kucing betina ni pulak apabila dewasa karakternya mula berubah...Apabila tiba musim mengawan, maka dia mula mencari kucing jantan...Bulunya mengeluarkan sejenis bau untuk menarik perhatian kucing jantan...Kucing jantan ni pulak akan kencing merata-rata sebagai penanda kawasan jajahannya...

Ini adalah hukum fitrah kucing yang Allah SWT telah tetapkan...Mereka mengawan apabila tiba musim-musim tertentu, begitu juga dengan anjing...Mereka tidak berakal seperti manusia...Manusia boleh melakukan hubungan intim setiap hari tetapi dikawal atas kebijaksanaan akal di dalam membataskan tingkah laku mengikut syariat...Allah itu Maha Bijaksana...Dia mengatur serba serbinya cukup untuk keperluan dan kesesuaian sekalian makhluk di atas muka bumi ini...

Di dalam isu pemandulan kucing atau anjing, PH lihat hujah yang sering digunakan oleh ostad-ostad jadian ni ialah ; Mereka juga seperti manusia, bernafsu dan berkeinginan untuk melakukan seks...'Akan tetapi, sebagai manusia yang berakal kitalah khalifah yang perlu mengambil tanggungjawab di dalam mengawal segala perihal yang berlaku di atas muka bumi...Bukan hanya tengok jer kucing-kucing ni 'buat projek'...

Kita lihat sahaja di jalanan, di kedai-kedai makan mahupun di pasar-pasar...Tidak kurang dari 10 ekor pasti akan ada kelihatan berkeliaran kucing di sana sini...Persoalan yang PH nak timbulkan sekarang ialah dari mana datangnya kucing-kucing ini...??? Adakah ia keluar dari perut muka bumi ataupun turun dari langit...??? Sebagai seorang yang waras akal fikiran, jawapannya adalah sama sekali TIDAK...Bagi PH, mereka semua datang dari satu pasangan induk iaitu sepasang kucing jantan dan kucing betina ataupun dibuang bulat-bulat ke jalanan...Dari mana pula datangnya pasangan kucing induk ini...?? Jawapannya hanya ada dua iaitu dibuang oleh pemilik yang tidak bertanggungjawab ataupun terlepas dari rumah dan kemudian tersesat lalu menjadi kucing yang tidak bertuan...Maka, mereka semua dilabel sebagai makhluk perosak oleh sesetengah manusia yang tidak sukakan kucing...

Satu lagi persoalan, apa sebabnya mereka dibuang oleh pemilik..?? Jawapannya ialah setiap manusia mempunyai kekangan dan had...Tidak mungkin seseorang manusia boleh melakukan kesemuanya yakni melakukan sesuatu perkara diluar kemampuan mereka,,,Ramai manusia bersifat sayangkan kucing secara bermusim...Tidak ramai yang istiqamah...Biasanya orang-orang yang istiqamah inilah yang mempunyai ehsan terhadap si somel yang menjadi mangsa kekejaman ini...Malah, ada yang mengambil kesempatan di atas kesempitan mereka iaitu menjadikan mereka seperti 'tong sampah'...Orang-orang sebegini biasanya 'diperlukan' oleh orang nak buang kucing sebab dah tak larat nak jaga banyak-banyak...Tetapi, PH akui ada sesetengah individu yang istiqamah memelihara kucing yang mempunyai masalah kesihatan yang kronik atau masalah-masalah besar yang lain...Maka, jalan penyelesaian yang paling bijak perlu diambil supaya kebajikan si comel terpelihara...Jadi, terpulanglah atas budi bicara masing-masing...Tak salah kalau kita bantu orang-orang yang mempunyai masalah sebegini...Cuma, jagalah silaturrahim agar berpanjangan sehingga ke akhir hayat...PH sangat suka dengan komen dari Pn. Rohaini ni...


Ekonomi sekarang semakin rancak...Siapa yang terlambat pasti akan tercicir di belakang...Setiap manusia perlu bekerja untuk menyara keluarga...Dengan keadaan jalanraya yang sesak, ditambah lagi dengan suhu cuaca yang panas dan hujan lebat yag tidak menentu ini sedikit banyak boleh menjejaskan kesabaran seseorang apabila pulang ke rumah selepas waktu bekerja...Apabila tiba musim kucing mengawan, biasanya kucing jantan akan berubah tingkah laku seperti menjadi agresif, kencing dan berak di merata-rata tempat dan mengiau dengan kuat...Kepala siapa yang tidak sakit apabila balik dari kerja penat lepas tu rumah penuh dengan najis dan air kencing kucing di merata tempat...Keadaan ini bertambah buruk apabila seseorang itu memelihara kucing dengan jumlah yang banyak...Suami isteri boleh bertengkar akibat stress...Anak-anak menjadi takut da rumah tangga akhir porak peranda...Maka jalan penyelesaian mudah mereka ialah membuang kesemua kucing di dalam rumah termasuklah ibu kucing dengan bayinya sekali tanpa berfikir panjang...

Ada yang dibuang ke pasar, di tepi jalan dan di kedai-kedai makan...Ada kucing yang tidak bernasib baik dibungkus ke dalam guni lalu dicampak ke tempat yang tidak sepatutnya...Ostad-ostad jadian mungkin belum pernah mengalami situasi sebegini di mana kucing dijumpai diikat dalam karung guni dalam keadaan berlumuran air kencing dan bulu bersalut najis...


Kucing-kucing rumah yang dibuang akhirnya menjadi 'musafir jalanan' dan mungkin juga kehadiran mereka tidak disenangi oleh penduduk setempat...Maka, laporan terhadap pihak berkuasa dibuat lalu mereka semua ditangkap dan ditempatkan ke dalam kandang yang kecil dan sempit...Di sinilah keadaannya di mana kucing yang sihat menjadi sakit, yang gemuk menjadi kurus dan yang hidup akhirnya mati...Sekiranya mereka semua tidak dituntut dalam masa 7 hari maka mereka semua akan 'ditidurkan' di bawah Akta KacauGanggu Pihak Berkuasa Tempatan 1971...Tetapi, masih ramai yang fokus kepada si penangkap kucing berbanding dengan si pembuang atau penyerah kucing ni...Sesungguhnya mereka tidak mengetahui...

Beginilah wajah si comel yang menunggu hukuman mati
PH telah melihat sekalian banyak kucing yang ditangkap pihak berkuasa mati sakit akibat jangkitan virus berbahaya...Kucing yang sihat dicampur dengan kucing yang berpenyakit...PH juga tidak boleh salahkan pihak berkuasa kerana jumlahnya terlalu banyak...Habis tu, siapa pula PH nak salahkan...???Bermacam-macam rupa kucing mati telah PH saksikan sendiri, cuma malas PH nak war-warkan kepada umum...Bukan apa, PH tidak mahu ada pihak tersinggung pula dan nanti ada pula pihak yang menganggap PH ni cuba meraih simpati...Owh Come On...!!!

Namun, sampai bila harus PH pendamkan perkara ini...??? Lagi satu, semakin PH cuba 'educate' masyarakat melalui penulisan di blog mahupun Facebook, semakin banyak pula kucing rumah telah diserahkan kepada pihak berkuasa walhal mereka hanya tangkap kucing beberapa ekor sahaja...Selama 2 tahun PH mengeluarkan kucing-kucing dari kandang pihak berkuasa tanpa gagal, tidak nampak sedikit pun penurunan angka kucing serahan malah semakin bertambah...Sepatutnya ostad-ostad jadian ni pergi lihat sendiri kesengsaraan kucing dan bayi kucing di dalam pusat kurungan haiwan...Ini adalah lebih baik dari memberikan hujah yang tiada asas dan etahapehape...Pihak berkuasa juga sudah pening hal ini tiada jalan penyelesaian...Kandang kucing pula semakin hari semakin penuh...Ada tak sesiapa yang pernah memikirkan soal ini selain dari PH sendiri...???


Lagi satu hal pula banyak kucing-kucing pihak berkuasa yang berjaya PH keluarkan telah di'snip'kan telinga mereka sebagai tanda mereka telah dimandulkan...Biasanya kucing sebegini adalah kucing jalanan di mana mereka ditangkap dan dimandulkan oleh sesetengah pihak dan kemudian dilepaskan semula ke habitat asalnya iaitu di jalanan supaya mereka tidak boleh membiak lagi...Namun seperkara yang perlu diingat bagi PH perkara ini tidak menyelesaikan masalah...Berpuluh kucing yang di'snip'kan telinganya telah ditangkap akibat diadu kepada pihak berkuasa ( oleh orang awam ) dan kemudian menanti hukuman mati di hujung jarum suntikan...Dah lah kena mandulkan, lepas tu dilepaskan semula kemudian kena tangkap secara paksa lagi, di masukkan ke dalam raga ayam, stress dan kemudian disuntik mati...PH tak kata mandulkan kucing jalanan ini tidak baik, cuma bagi PH ianya masih tidak menyelesaikan masalah...Hari ini kita mandulkan 50 ekor kucing jalanan, kemudian esok harinya ada orang buang seekor kucing jantan dan seekor kucing betina yang belum dimandulkan...Itu baru seorang, kalau dalam seminggu 3-4 orang buang kucing macam mana tu...?? Nampak seperti mencurah air ke daun keladi sahaja...Masa, tenaga dan wang terbuang begitu sahaja...Kemudian akhirnya mereka mungkin mati dilanggar kereta ataupun dijangkiti wabak penyakit berbahaya walaupun telah divaksin....Itu yang banyak published kat Facebook kucing berulat bagai...Kalau betul-betul nak menyelesaikan masalah ini, panjang ceritanya....Ia memerlukan tekanan bersepadu dari pihak bawahan sehinggalah ke peringkat akar umbi...Nampak macam mustahil, namun PH percaya walaupun setiap orang tidak mungkin boleh melakukan kesemuanya tetapi setiap orang masih boleh melakukan sesuatu...


Beginilah sikap manusia masa kini...Konon prihatin dengan kucing tetapi akhirnya diri sendiri sakit kepala apabila kucing beranak pinak...Dilepaskan sewenang-wenangnya di tepian jalanan dan mengharapkan ada orang akan ambil mereka...PH dah muak dengan perangai orang-orang sebegini...Dan PH paling muak apabila membaca komen-komen dari ostad-ostad jadian ni...Sesungguhnya mereka semua hanya hebat berbicara di alam maya...PH berani jamin mereka semua boleh menangis dengan hanya menjaga 5 ekor kucing-kucing yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa...Ia tidak sama dengan menjaga kucing-kucing yang dikutip secara terus dari jalanan...Tidak ada orang yang akan memilih jalan derita melainkan orang tersebut benar-benar istiqamah dan ikhlas di dalam setiap perbuatan yang dilakukan ( kerana Allah SWT )...

Tidak kurang juga ada yang mempertikaikan fatwa JAKIM mengenai pengkasian haiwan...Bagi PH, dalam hal ini serahkan sahaja pada yang pakar...Apabila ahli ulama telah membuat kesimpulan, maka kita yang ilmu tidak seberapa ni ikutlah mereka sebagai rujukan...Apa yang PH cuba sampaikan di dalam entri ini adalah di antara permaslahah ummah seperti yang mungkin dimaksudkan oleh JAKIM...

Dari segi sains, memandulkan kucing boleh memanjangkan usia mereka yakni mereka bertambah sihat dan ada banyak lagi kesan-kesan positif...Kalau nak tahu lebih lanjut, rajin-rajinlah berjumpa dengan doktor veterinar...Jangan asyik Google ajer...Ustaz-ustaz kata kalau kita berguru dengan buku sama seperti kita berguru dengan Syaitan...

PH cukup bahagia apabila terlihat gambar di bawah ini...Betapa tingginya nilai keehsanan di dalam diri individu ni...Kucing tu entah siapa yang punya agaknya...Lebih baik tak payah pikir sebab nanti menyakitkan hati...Sebabnya PH khuatir orang-orang seperti individu di bawah ini menjadi 'tong sampah' dari orang yang suka bela kucing lepas tu buang ( bela bermusim )...Orang yang baik selalunya menjadi mangsa orang yang tidak baik...


Nota PH : 

Isu kembiri ni nampak macam tiada pengakhiran...Soal ostad-ostad jadian ni, pesan PH jangan sewenang-wenangnya menyampaikan info jika tidak tahu hujung pangkalnya...Kepada rakan-rakan pencinta haiwan pula, kalau terbaca komen-komen dari ostad jadian janganlah menegur sampai ke tahap menghina...Mak ayah tak suka, Rasulullah marah dan Allah pun benci...kan..??

Kepada kalian yang dah sedar betapa pentingnya kembirikan kucing kesayangan, teruskanlah niat tersebut tanpa ragu-ragu...Allah tahu isi hati kita...Kucing boleh menghilangkan stress dan kemarahan kita...Kucing ialah haiwan kesayangan Rasulullah SAW...Mereka juga boleh menjadi saham kita di akhirat kelak...Namun jika bilangannya tidak terkawal ianya boleh memudaratkan kita dari segi kebersihan, kesihatan dan ekonomi...Silap haribulan ia juga boleh jadi tiket kita ke neraka akibat cuai menjaga kebajikan mereka ( Nauzubillah )...

Lakukanlah takat yang termampu dan bersederhana, itulah yang lebih baik...Banyak lagi perkara penting di dalam hidup yang kita perlu kejar sebelum kita mati...

Bukankah kita semua ada 'life', yer dop....??

Wednesday, August 6, 2014

Rezeki Gulai Asam Pedas dan Gulai Tempoyak Ikan Jenahak


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Buat Para Pembaca Yang Budiman

Hari ni jadual PH padat dengan inspection...Pagi tadi tetuan projek perumahan iaitu Sime Darby Properties datang ke site untuk membuat assessment ataupun tinjauan khas...Sebagai tetuan projek, mereka sememangnya tegas di dalam perihal kualiti dan mutu pembinaan...Sebagai M&E Clerk Of Work, PH perlu menjadi mata dan telinga mereka bagi memastikan setiap pemasangan material di dalam projek ini mematuhi spesifikasi yang telah ditetapkan...

Dari seawal jam 9.30 pagi sehinggalah ke dinihari kami semua melakukan site walk di keseluruhan tapak projek...Kerja-kerja peninjauan terpaksa dihentikan seketika untuk makan tengahari...Kami semua pergi makan tengahari bersama-sama...Kami makan di Kampung Melayu Subang, sebelah surau Nururrahmah...

Baru jer PH duduk di sebuah meja kedai makan, dari jauh PH ternampak ada dua ekor anak kucing terperosok di bawah meja...PH perhatikan sahaja gerak geri mereka...Kedua-duanya kelihatan sangat kurus dan tidak terurus...Sekali sekala dia keluar dari perimeter meja tersebut dan hampir-hampir dipijak oleh pelanggan yang tidak nampak kelibat mereka...PH memang tak boleh lihat anak kucing terbiar macam ni...Kesian...

Tapi yang menjadi masalahnya ialah PH tumpang kereta orang...Dalam hati PH tertanya-tanya 'Macamana pulak aku nak bawak kucing ni...'

Dengan penuh rasa merendah diri dan buat muka seposen, PH tanya dengan Addie, seorang juru ukur ( Surveyor ) :

PH : Addie..Aku nak ambik kucing tu laa... ( sambil menunjukkan jari ke arah kucing )

Addie : Yang mana satu...?? Yang dua ekor tu ker..??

PH : Aah...Tapi boleh tak aku tumpangkan naik kat kereta kau...??? ( Proton Waja )

Addie : Ape lak tak bolehnya...Bawak la naik kete aku...



Lantas PH bangun dan bertanyakan kepada pemilik kedai makan berkenaan tentang ibu anak kucing ini...Pemilik kedai ini memberitahu ibunya dah lama tidak kelihatan dan anak kucing ini tiada siapa yang punya...Mendengar sahaja khabar tersebut terus PH meminta kotak darinya...Pemilik kedai makan itu mengarahkan pekerjanya supaya mengambil kotak di bahagian belakang kedai...


PH pun try la tengok kat bahagian belakang kedai makan tu...Memang ada banyak kotak tetapi kebanyakkannya sudah dibuka dan lembik...Tapi akhirnya dapat juga pekerja tersebut mencarikan kotak yang sesuai untuk PH...Kotak tu pun agak lembik dan senang terbuka...Terpaksa PH tindih dengan kotak telur sebab budak tecit ni boleh melompat keluar..


Setelah memastikan kotak tersebut selamat, kemudian PH bawa ia ke meja PH...Selepas itu PH pergi ke kaunter untuk mengambil nasi putih dan ikan cencaru bakar bersama dengan sup kosong...Itu jer yang PH mampu...Maklum lerr...Lepas raya ni kena la berjimat-jimat sikit...Belanja banyak keluar masa raya hari tu...huhuhu


Lepas PH kembali semula ke meja, masa tu mereka yang turut serta makan tengahari sudah hampir selesai makan...Tiba-tiba PH lihat hidangan di atas meja PH ada lauk asam pedas dan gulai tempoyak ikan jenahak...PH tak order pun...Tau-tau jer ada kat atas meja...hehehehe...Dalam hati PH cakap 'Ni rezeki ni....'...PH memang minat dengan Encik Tempoyak...Bila PH tanya siapa yang order ni...?? Ada suara menjawab :' Makan ajer lerrr...'

Tak sampai hati PH nak upload gambar gulai tempoyak tu sebab nanti ada orang kata PH ni 'kejam'...Satu mangkuk tu PH bedal sorang-sorang...hehehehe...PH order air limau ais, tapi limau ais orang tu hantar sampai dua gelas...Bila PH tanya yang satu ni siapa punya..?? Masing-masing cakap bukan mereka yang order...Apalagi, PH pun sental kedua-duanya sekali...Masa tu orang lain semuanya dah nak habis makan...PH baru nak start makan... 


Tengahari tadi PH makan sampai kenyang...Syukur Alhamdulillah...Anak kucing tadi pun dah selamat PH bawa ke site...Nanti sampai rumah confirm MH akan grooming dan bedak mereka cantik-cantik...Tapi kesian...Mereka selesema teruk dan cirit birit...PH tak pasti samada umur mereka panjang atau tidak...Tapi takperlah, sekurang-kurangnya mereka tidak cirit birit kat kedai makan....Faham-faham jer la yer...Bukan semua orang suka kucing...


Ini adalah sedutan video yang sempat PH rakam sementara menunggu pekerja kedai makan tersebut mengambil kotak...Kalau tak boleh tengok kat sini, sila klik sini ( LINK )



Nota PH :

Hari ini PH dapat merasakan PH telah memperolehi rezeki yang tidak disangka-sangka dari Allah SWT...Tak sangka dapat makan sedap hari ni...Mula-mula nampak macam mustahil untuk membawa anak kucing tu pulang, tetapi apabila PH merendah diri untuk meminta bantuan, PH dapat merasakan segala-galanya telah dipermudahkan olehNya...Allah tahu isi hati kita...

PH agak risau tentang kesihatan anak kucing ini sebab nampak macam teruk juga ciritnya...PH tidak menjanjikan bulan dan bintang untuk mereka, namun PH dan MH akan cuba yang sebaik mungkin untuk membantu mereka berdua...

Doakan....


Sesibuk mana kehidupan seharian kita, kadangkala ada satu ujian yang Allah beri di depan mata kita...Terpulanglah samada kita mahu mengambil tanggungjawab tersebut ataupun tidak...Orang yang membantu kita pun ada bahagian pahalanya...Begitu juga kalau kita memberikan bantuan kepada orang lain...

Tapi, kalau ada di kalangan rakan-rakan kita yang mengambil tanggungjawab usahlah ada sifat hasad dengki pulak yer...Muhasabah diri adalah lebih baik...Mereka telah melakukannya sedangkan kita bila lagi...???

Wallahualam...

Terima kasih kerana sudi membaca

Monday, July 21, 2014

Kisah Si Jerry, Kucing Kurap Di Tepian Kaki Lima

Posted by Papa Hero | Monday, July 21, 2014 | Category: , , , , | 9 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..

Assalamualaikum dan Salam Pencinta Haiwan Buat Para Pembaca yang Budiman...

Alhamdulillah hari ni sempat juga PH curi-curi masa untuk update blog ni...Sekarang ni masa terasa cepat betul masa berlalu...Cadangnya dari minggu lepas lagi nak update blog tapi oleh kerana terlalu banyak komitmen, PH rasa masa tu macam sekejap jer dah sampai ke hari ini...Last-last satu apa pun tak update...Hahahaha....

Memang inilah krisis dalaman yang sering berlaku terhadap blogger...Matlamat kena jelas dan disiplin diri perlu ada...Tapi bab tu nantilah kita sembang yer...Sekarang ni PH nak cerita al kisah seekor kucing malang yang nampak macam dah hilang pedoman dah...

Pagi tadi PH terpaksa datang lewat sikit ke tempat kerja...Apa tidaknya, tapak kasut sekolah Si Along tertanggal pulak dah...Menangis dia pagi tu...Terpaksa temankan ibunya ( MH ) pergi kedai kasut beli kasut baru...Dah adat anak kembar, kalau nak beli barang kena beli dabel ( double )...Kalau tak mau muncung Si Angah tu nanti menangis tak berhenti...Semuanya kena sama rata dan sama adil...Biasalah tu, bebudak, kan...??

Masa tu PH tunggu kat dalam kereta...MH dan si kembar keluar ke kedai kasut BATA sebelah Mydin Mart Semenyih...Tak sampai lima minit lepas tu, MH berpatah balik ke kereta dan  meminta PH tolong tengokkan seekor kucing malang di tepi kaki lima...Apa lagi, sebaik sahaja dengar khabar dari MH terus PH keluar dari kereta menuju ke tempat yang MH kata tadi...Dari jauh PH dah nampak kucing yang MH kata tadi...Duduk diam jer sambil perhati gelagat si kembar...Dia pun pelik tengok apa agaknya si kembar bebelkan tu...



Kesian kucing ni...PH perhatikan gelagatnya dalam seminit dua untuk melihat tahap kecergasannya...Dia nampak lemah, sayu dan jelas kelihatan ada kurap yang teruk di wajahnya...Tetapi nasibnya baik kerana tidak dijangkiti selesema...


PH pun secara perlahan-lahan menghampirinya....PH tidak mahu dia lari...PH mesti bawa pulang kucing malang ini...PH memanggilnya berulang kali dan akhirnya dia menoleh ke arah PH sambil mengiau sayu...PH suka tengok gaya duduknya...Ekornya disilang ke depan...Nampak sopan gitu...Kucing ini telah pun menunjukkan 'isyarat ekor' yang dia ingin 'berkawan' dengan manusia tetapi tak seorang manusia pun yang memahami...


Sekali lagi PH menghampirinya secara perlahan-lahan...Alhamdulillah dia tak lari...Malah dia sangat manja...PH dapat rasa bahawa kucing ini dulu pernah bertuan...Kasihan, keadaannya sudah tidak terurus...Ekornya masih bersilang ke depan tanda dia ingin didekati...PH dapat rasakan semangatnya untuk hidup sudah pudar...


Kemudian PH mengusap kepalanya dan berundur ke belakang beberapa langkah sambil memanggilnya dengan suara yang lantang...Tujuannya ialah untuk menyedarkannya dari lamunan dan menaikkan semula semangatnya...Kucing ini terus bangkit dan mengiau dengan begitu kuat sekali, tidak seperti sebelumnya...PH selalu buat teknik ini dan Alhamdulillah setakat ini banyak yang menjadi...Biasanya kucing akan 'terkejut' dan terus ikut kita...


Kebanyakan orang biasanya terus mengangkat kucing-kucing sebegini lalu dimasukkan ke dalam carrier atau kereta...Bagi PH, seelok-eloknya semangatnya perlu dipulihkan dulu di tempat di mana kita menjumpai mereka agar mereka tahu yang kita ni bersungguh-sungguh nak bantu mereka...Kita kena bagi mereka percaya kat kita dulu...Tak banyak kucing jalan mempercayai manusia bulat-bulat...Sebab itulah banyak terjadi kes kucing meronta-ronta dan terlepas bila dimasukkan ke dalam kereta...Mereka masih belum percaya kat kita sepenuhnya...

Masa dia berjalan, barulah PH tahu yang kucing ini tempang kaki depannya...Kesian...Sebab tu PH tidak suka terus menerus angkut mana-mana kucing jalanan sebelum mengetahui keadaan sebenar atau kesakitan sebenar yang mereka alami...Manalah tahu kot-kot ada tulang belulangnya yang patah...yer dop...?? 

Jom tengok video ni...Kalau tak boleh tengok kat sini, sila klik sini ( LINK )



Perlahan-lahan PH masukkannya ke dalam kereta..Sementara itu MH dan si kembar masih lagi berada di dalam kedai uruskan hal kasut si kembar...MH setelkan hal anak, PH setelkan hal kucing...Begitulah juga sebaliknya...Bila dah masuk ke dalam kereta barulah nampak banyak kurapnya...


Lepas tu tak semena-mena dia terus melingkar dan melelapkan mata...Alahai kesian betul...Dah berapa lama dia tak cukup tidur agaknya yer...Baunya memang busuk, tapi PH 'halalkan jer..'..Kusyen kotor boleh dicuci...Apedehal...???


Lepas tu MH dan si kembar pun masuk ke dalam kereta...Si kembar senyum sampai ke telinga..Maklumlah, kasut baru...!!!! Beg sekolah pun baru ala-ala Frozen gitu...Hehehehe ( KLIK SINI )...

MH mengangkat kucing ini perlahan-lahan sebab dia nak duduk kat kusyen lalu diribanya semula kucing itu...Kucing tu pun duduk diam jer...Sambil-sambil memandu tu PH tepuk-tepuk peha PH sambil memanggil-manggilnya ( sajer jer... )..Tup tup terus dia bingkas bangun dan terus berbaring melingkar di riba PH...Alahai terasa diri ini begitu berharga betul....hehehehe


Terus dia tidur ke riba PH di sepanjang pemanduan ke rumah sampai terdengar bunyi dia berdengkur...Tak sampai beberapa minit baring kat riba PH terus tertidur...Dalam masa dia tidur tu, kami sepakat menamakannya Si Jerry...

Inilah yang akan berlaku sekiranya seseekor kucing itu memberikan SEPENUH KEPERCAYAAN kepada kita...Setiap hembusan nafasnya diiringi dengan doa-doa kesejahteraan buat kita..Siapalah tahu, kan...???


Nota PH :

In Shaa Allah PH dan MH akan cuba jaga Si Jerry ni baik-baik yer...PH tak mahu janjikan bulan dan bintang...Cukuplah sekadar apa yang termampu untuk kucing-kucing jalanan sebegini...Kalau kita menjanjikan bulan dan bintang, dikhuatiri ianya menjadi riak...Bila kita riak, nanti orang tak suka tapi kita pulak ingat orang suka kita...Tu namanya syok sendiri...PH selalu berdoa agar minta dijauhi sifat-sifat yang dibenci ini...

Buatlah sekadar yang kita mampu...Bukannya apa...Ada banyak lagi tanggungjawab lain yang perlu kita laksanakan...

Buat baik berpada-pada...

Thursday, June 26, 2014

Kitalah Pencorak Modal Insan Untuk Generasi Seterusnya

Posted by Papa Hero | Thursday, June 26, 2014 | Category: , , | 0 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..

Assalamualaikum dan Salam Pencinta Haiwan Buat Para Pembaca Yang Budiman

Alhamdulillah..PH masih lagi diberi masa oleh Allah SWT untuk mencoretkan sedikit sebanyak kisah perjalanan hidup PH sekeluarga...Banyak juga coretan yang PH kongsikan samada di Facebook mahupun di blog yang tak seberapa ini...Bukannya apa, ianya tak lebih dari sekadar wadah sebuah perjuangan hidup yang diharungi setiap hari...Yang baik PH jadikan teladan manakala yang buruk PH jadikan sempadan...

Samada sedar atau tidak, hidup kita ni setiap hari dilanda dengan bermacam-macam ujian...Ujian tersebut datang di dalam pelbagai bentuk rupa...Ada yang kita perasan, ada yang kita tak perasan...Ada bentuk ujian yang kita tak perasan tu diiringi dengan caci maki, keluh kesah dan adu domba, sedangkan ianya adalah ujian kecil yang mana akan menjadi impak yang besar sekiranya kita tidak berlapang dada menerimanya...


Apa jua yang kita lakukan, serba serbinya perlulah ada kesederhanaan...Kalau kita sibuk dengan kucing sekalipun, keluarga usah dilupakan...Bagi PH sendiri, keluarga adalah perkara pokok yang paling asas di dalam membina kehidupan...Hidup kita perlu ada peningkatan, bukannya semakin membosankan...

Terkadang tu sedih juga melihat perbalahan yang berlaku di dalam masyarakat, lebih-lebih lagi di dalam laman sosial...caci hina maki hamun sudah menjadi 'makanan' pelayar internet setiap hari...Kanak-kanak terdedah dengan bahasa-bahasa yang kesat lagi menyesatkan...Justeru itu, sebagai ibubapa kitalah yang perlu meneutralkan semula segala macam virus negatif terhadap minda anak-anak kita...PH pernah terbaca sebuah buku dari DMFK ( Dr. Mohd Fadzillah Kamsah ) yang menyatakan bahawa di antara suasana yang terbaik di dalam mendidik akhlak kanak-kanak ialah ketika waktu makan...Dari situlah banyak adab-adab ketimuran terbina lalu diserap ke dalam minda si anak dan mengamalkannya sehinggalah dewasa...


Kita tidak perlu kaya untuk membantu haiwan ataupun orang lain...Kita tidak perlu menjadi ustaz untuk menyampaikan risalah-risalah syariat...Kita tidak perlu menjadi bangga dengan apa yang kita miliki kerana ianya semua hanyalah bersifat sementara sahaja...Apa yang kekal ialah ilmu yang kita amalkan dan menyampaikannya kepada orang lain...Itulah yang dibawa ke dalam kubur kelak...

Ayah PH sendiri mengutip kucing jalanan ketika usia mudanya dulu...Kucing yang patah kaki pun boleh sembuh apabila diurutnya...Inilah sesuatu yang PH tidak faham sehingga kini...Apa yang PH lihat, ayah merawat kucing yang sakit mengikut hati dan naluri ehsannya...Dia tidak pernah ditauliahkan sebagai seorang doktor veterinar...Dia juga tidak pernah digelar sebagai penyelamat kucing....Apa yang PH nampak, dia hanya lakukan atas dasar ehsan sesama makhluk...Itulah yang diajarkannya melalui perbuatan kepada PH...PH ketika itu masih mentah di dalam mengenal erti ehsan terhadap haiwan...Ayah PH suka memelihara kucing dan burung...Beliau juga suka menanam pokok-pokok bunga.."Mendamaikan" katanya...Burung-burung yang dipeliharanya pula ditempatkan di dalam sebuah sangkar kayu buatan sendiri yang besar, muat untuk seorang kanak-kanak berusia 5 tahun...

Si kembar bersama datuknya ( ayah PH )
Kini ayah pun sudah tua...Dia sudah hampir tidak larat untuk meneruskan perjuangannya dan memelihara kucing yang banyak di atas faktor kesihatan dan usia, tidak seperti zaman mudanya dulu...Ayah juga bangga dengan apa yang PH serta rakan-rakan lakukan...Ingin sekali dia turut serta tetapi apakan daya...Hanya mampu melihat dari jauh sahaja...Sekali sekala ayah mengeluh dengan sikap sambil lewa segelintir masyarakat yang suka membuang kucing di pasar...Ayah dulu bekerja dengan DBKL sebagai Pengawas Pasar di Chow Kit...Maka, ayahlah yang sering menjadi sasaran si pembuang kucing yang tidak bertanggungjawab...Nak dimarah, sahabat pula...Nak ditegur pun, rakan sepejabat...Namun ayah tidak menolak...Dia tetap menerimanya walaupun kadangkala sakit hati...Dia tidak mahu menjejaskan silaturrahim hanya kerana kucing...Dia hanya memikirkan nasib kucing itu sahaja...Banyak kucing dibawanya pulang ke rumah dengan hanya menaiki motorsikal kapcai dari Chow Kit sehinggalah ke Taman Melati, Setapak...Namun begitu, rezeki kami anak beranak tidak pernah putus walaupun gaji ayah tidak banyak...Ayah dan arwah mak sama-sama berkongsi rezeki anak beranak bersama kucing-kucing yang dikutip...Ayah dan arwah mak selalu berpesan-pesan pada PH agar selalu menjaga kucing dengan baik...                                       


PH bersama ayah ( Yahya bin Mahmod )
Maka, PH lah yang bertanggungjawab untuk meneruskan perjuangannya sehingga ke hari ini...Terasa berat bahu ini memikul, tetapi berbekalkan matlamat perjuangan yang jelas maka PH gagahkan juga...Kereta yang gunakan untuk membawa kucing DBKL ialah kereta arwah mak...Setiap kali mengambil kucing DBKL atau membawa pulang mana-mana kucing jalanan, selalu PH berdoa di dalam hati :

"Ya Allah...!!! Sekiranya ada pahala untuk aku dalam mengeluarkan / menyelamatkan kucing ini, mohon hadiahkanlah pahala tersebut kepada ayah dan roh arwah mak...Kerana mereka jugalah yang mendidik aku...Dan kerana harta benda ( kereta ) arwah mak juga aku dapat keluarkan kucing-kucing ni..."


Nota PH :

Kini, tinggal PH sahaja yang perlu mencongak akal bagi memastikan perjuangan ini diteruskan ke legasi yang seterusnya...Bagi PH, kita perlu mencorak siapa yang ada di dalam rumah dulu, kemudian barulah kita boleh mencorakkan siapa yang di luar rumah...Semua orang boleh melakukannya walaupun ada sedikit perbezaan...Bangsa Melayu rata-ratanya sama sahaja gaya hidupnya...


Di ruangan entri ini, PH ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan TAHNIAH kepada Uncle Angah serta isteri Pn Raudha kerana mendapat cahaya mata lelaki pada 24 Jun 2014, dua hari sebelum hari PH ( hari ini )...hehehehe...

PH terharu apabila Uncle Angah memberitahu menerusi Whatsapp yang dia ingin sekali membawa anaknya untuk turut serta ke DBKL bagi mengeluarkan kucing-kucing di sana...


Insan seperti beliau sudah tentunya mahu menyemai sikap menyayangi haiwan kepada legasinya...Tampuk pemikiran orang-orang terdahulu di dalam cara memelihara kucing sukar untuk diubah pada hari ini...


Sehubungan dengan ini, kitalah yang perlu menjana modal insan yang baharu demi mewujudkan sebuah generasi yang berkualiti pada masa yang akan datang...Kualiti yang PH maksudkan di sini tidak hanya bagus dari segi kerjaya dan gaya hidup, tetapi cemerlang kerana mempunyai sifat menyayangi haiwan juga...Mungkin ada di antara anak-anak kita bakal menjadi Menteri suatu hari nanti...Untuk mengubah mentaliti Menteri yang ada sekarang, bagi PH ianya ibarat menyuruh Abam Jojo Kepsi beli tiket kapal terbang...Ada ayam golek baru nak buat...Cakap apa pun tak boleh blah...

ShareThis

Related Posts with Thumbnails