KAKIMOTONG DOT COM - Kisah perjuangan papa hero utk haiwan-haiwan terbiar khususnya anjing dan kucing. KAKIMOTONG DOT COM

Ikuti Status-Status Penghilang Stress dari Papa Hero Di Facebook Dengan KLIK "LIKE"

Powered By Blogger Widgets

.
Powered by Blogger.

Wednesday, August 6, 2014

Rezeki Gulai Asam Pedas dan Gulai Tempoyak Ikan Jenahak


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Buat Para Pembaca Yang Budiman

Hari ni jadual PH padat dengan inspection...Pagi tadi tetuan projek perumahan iaitu Sime Darby Properties datang ke site untuk membuat assessment ataupun tinjauan khas...Sebagai tetuan projek, mereka sememangnya tegas di dalam perihal kualiti dan mutu pembinaan...Sebagai M&E Clerk Of Work, PH perlu menjadi mata dan telinga mereka bagi memastikan setiap pemasangan material di dalam projek ini mematuhi spesifikasi yang telah ditetapkan...

Dari seawal jam 9.30 pagi sehinggalah ke dinihari kami semua melakukan site walk di keseluruhan tapak projek...Kerja-kerja peninjauan terpaksa dihentikan seketika untuk makan tengahari...Kami semua pergi makan tengahari bersama-sama...Kami makan di Kampung Melayu Subang, sebelah surau Nururrahmah...

Baru jer PH duduk di sebuah meja kedai makan, dari jauh PH ternampak ada dua ekor anak kucing terperosok di bawah meja...PH perhatikan sahaja gerak geri mereka...Kedua-duanya kelihatan sangat kurus dan tidak terurus...Sekali sekala dia keluar dari perimeter meja tersebut dan hampir-hampir dipijak oleh pelanggan yang tidak nampak kelibat mereka...PH memang tak boleh lihat anak kucing terbiar macam ni...Kesian...

Tapi yang menjadi masalahnya ialah PH tumpang kereta orang...Dalam hati PH tertanya-tanya 'Macamana pulak aku nak bawak kucing ni...'

Dengan penuh rasa merendah diri dan buat muka seposen, PH tanya dengan Addie, seorang juru ukur ( Surveyor ) :

PH : Addie..Aku nak ambik kucing tu laa... ( sambil menunjukkan jari ke arah kucing )

Addie : Yang mana satu...?? Yang dua ekor tu ker..??

PH : Aah...Tapi boleh tak aku tumpangkan naik kat kereta kau...??? ( Proton Waja )

Addie : Ape lak tak bolehnya...Bawak la naik kete aku...



Lantas PH bangun dan bertanyakan kepada pemilik kedai makan berkenaan tentang ibu anak kucing ini...Pemilik kedai ini memberitahu ibunya dah lama tidak kelihatan dan anak kucing ini tiada siapa yang punya...Mendengar sahaja khabar tersebut terus PH meminta kotak darinya...Pemilik kedai makan itu mengarahkan pekerjanya supaya mengambil kotak di bahagian belakang kedai...


PH pun try la tengok kat bahagian belakang kedai makan tu...Memang ada banyak kotak tetapi kebanyakkannya sudah dibuka dan lembik...Tapi akhirnya dapat juga pekerja tersebut mencarikan kotak yang sesuai untuk PH...Kotak tu pun agak lembik dan senang terbuka...Terpaksa PH tindih dengan kotak telur sebab budak tecit ni boleh melompat keluar..


Setelah memastikan kotak tersebut selamat, kemudian PH bawa ia ke meja PH...Selepas itu PH pergi ke kaunter untuk mengambil nasi putih dan ikan cencaru bakar bersama dengan sup kosong...Itu jer yang PH mampu...Maklum lerr...Lepas raya ni kena la berjimat-jimat sikit...Belanja banyak keluar masa raya hari tu...huhuhu


Lepas PH kembali semula ke meja, masa tu mereka yang turut serta makan tengahari sudah hampir selesai makan...Tiba-tiba PH lihat hidangan di atas meja PH ada lauk asam pedas dan gulai tempoyak ikan jenahak...PH tak order pun...Tau-tau jer ada kat atas meja...hehehehe...Dalam hati PH cakap 'Ni rezeki ni....'...PH memang minat dengan Encik Tempoyak...Bila PH tanya siapa yang order ni...?? Ada suara menjawab :' Makan ajer lerrr...'

Tak sampai hati PH nak upload gambar gulai tempoyak tu sebab nanti ada orang kata PH ni 'kejam'...Satu mangkuk tu PH bedal sorang-sorang...hehehehe...PH order air limau ais, tapi limau ais orang tu hantar sampai dua gelas...Bila PH tanya yang satu ni siapa punya..?? Masing-masing cakap bukan mereka yang order...Apalagi, PH pun sental kedua-duanya sekali...Masa tu orang lain semuanya dah nak habis makan...PH baru nak start makan... 


Tengahari tadi PH makan sampai kenyang...Syukur Alhamdulillah...Anak kucing tadi pun dah selamat PH bawa ke site...Nanti sampai rumah confirm MH akan grooming dan bedak mereka cantik-cantik...Tapi kesian...Mereka selesema teruk dan cirit birit...PH tak pasti samada umur mereka panjang atau tidak...Tapi takperlah, sekurang-kurangnya mereka tidak cirit birit kat kedai makan....Faham-faham jer la yer...Bukan semua orang suka kucing...


Ini adalah sedutan video yang sempat PH rakam sementara menunggu pekerja kedai makan tersebut mengambil kotak...Kalau tak boleh tengok kat sini, sila klik sini ( LINK )



Nota PH :

Hari ini PH dapat merasakan PH telah memperolehi rezeki yang tidak disangka-sangka dari Allah SWT...Tak sangka dapat makan sedap hari ni...Mula-mula nampak macam mustahil untuk membawa anak kucing tu pulang, tetapi apabila PH merendah diri untuk meminta bantuan, PH dapat merasakan segala-galanya telah dipermudahkan olehNya...Allah tahu isi hati kita...

PH agak risau tentang kesihatan anak kucing ini sebab nampak macam teruk juga ciritnya...PH tidak menjanjikan bulan dan bintang untuk mereka, namun PH dan MH akan cuba yang sebaik mungkin untuk membantu mereka berdua...

Doakan....


Sesibuk mana kehidupan seharian kita, kadangkala ada satu ujian yang Allah beri di depan mata kita...Terpulanglah samada kita mahu mengambil tanggungjawab tersebut ataupun tidak...Orang yang membantu kita pun ada bahagian pahalanya...Begitu juga kalau kita memberikan bantuan kepada orang lain...

Tapi, kalau ada di kalangan rakan-rakan kita yang mengambil tanggungjawab usahlah ada sifat hasad dengki pulak yer...Muhasabah diri adalah lebih baik...Mereka telah melakukannya sedangkan kita bila lagi...???

Wallahualam...

Terima kasih kerana sudi membaca

Monday, July 21, 2014

Kisah Si Jerry, Kucing Kurap Di Tepian Kaki Lima

Posted by Papa Hero | Monday, July 21, 2014 | Category: , , , , | 8 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..

Assalamualaikum dan Salam Pencinta Haiwan Buat Para Pembaca yang Budiman...

Alhamdulillah hari ni sempat juga PH curi-curi masa untuk update blog ni...Sekarang ni masa terasa cepat betul masa berlalu...Cadangnya dari minggu lepas lagi nak update blog tapi oleh kerana terlalu banyak komitmen, PH rasa masa tu macam sekejap jer dah sampai ke hari ini...Last-last satu apa pun tak update...Hahahaha....

Memang inilah krisis dalaman yang sering berlaku terhadap blogger...Matlamat kena jelas dan disiplin diri perlu ada...Tapi bab tu nantilah kita sembang yer...Sekarang ni PH nak cerita al kisah seekor kucing malang yang nampak macam dah hilang pedoman dah...

Pagi tadi PH terpaksa datang lewat sikit ke tempat kerja...Apa tidaknya, tapak kasut sekolah Si Along tertanggal pulak dah...Menangis dia pagi tu...Terpaksa temankan ibunya ( MH ) pergi kedai kasut beli kasut baru...Dah adat anak kembar, kalau nak beli barang kena beli dabel ( double )...Kalau tak mau muncung Si Angah tu nanti menangis tak berhenti...Semuanya kena sama rata dan sama adil...Biasalah tu, bebudak, kan...??

Masa tu PH tunggu kat dalam kereta...MH dan si kembar keluar ke kedai kasut BATA sebelah Mydin Mart Semenyih...Tak sampai lima minit lepas tu, MH berpatah balik ke kereta dan  meminta PH tolong tengokkan seekor kucing malang di tepi kaki lima...Apa lagi, sebaik sahaja dengar khabar dari MH terus PH keluar dari kereta menuju ke tempat yang MH kata tadi...Dari jauh PH dah nampak kucing yang MH kata tadi...Duduk diam jer sambil perhati gelagat si kembar...Dia pun pelik tengok apa agaknya si kembar bebelkan tu...



Kesian kucing ni...PH perhatikan gelagatnya dalam seminit dua untuk melihat tahap kecergasannya...Dia nampak lemah, sayu dan jelas kelihatan ada kurap yang teruk di wajahnya...Tetapi nasibnya baik kerana tidak dijangkiti selesema...


PH pun secara perlahan-lahan menghampirinya....PH tidak mahu dia lari...PH mesti bawa pulang kucing malang ini...PH memanggilnya berulang kali dan akhirnya dia menoleh ke arah PH sambil mengiau sayu...PH suka tengok gaya duduknya...Ekornya disilang ke depan...Nampak sopan gitu...Kucing ini telah pun menunjukkan 'isyarat ekor' yang dia ingin 'berkawan' dengan manusia tetapi tak seorang manusia pun yang memahami...


Sekali lagi PH menghampirinya secara perlahan-lahan...Alhamdulillah dia tak lari...Malah dia sangat manja...PH dapat rasa bahawa kucing ini dulu pernah bertuan...Kasihan, keadaannya sudah tidak terurus...Ekornya masih bersilang ke depan tanda dia ingin didekati...PH dapat rasakan semangatnya untuk hidup sudah pudar...


Kemudian PH mengusap kepalanya dan berundur ke belakang beberapa langkah sambil memanggilnya dengan suara yang lantang...Tujuannya ialah untuk menyedarkannya dari lamunan dan menaikkan semula semangatnya...Kucing ini terus bangkit dan mengiau dengan begitu kuat sekali, tidak seperti sebelumnya...PH selalu buat teknik ini dan Alhamdulillah setakat ini banyak yang menjadi...Biasanya kucing akan 'terkejut' dan terus ikut kita...


Kebanyakan orang biasanya terus mengangkat kucing-kucing sebegini lalu dimasukkan ke dalam carrier atau kereta...Bagi PH, seelok-eloknya semangatnya perlu dipulihkan dulu di tempat di mana kita menjumpai mereka agar mereka tahu yang kita ni bersungguh-sungguh nak bantu mereka...Kita kena bagi mereka percaya kat kita dulu...Tak banyak kucing jalan mempercayai manusia bulat-bulat...Sebab itulah banyak terjadi kes kucing meronta-ronta dan terlepas bila dimasukkan ke dalam kereta...Mereka masih belum percaya kat kita sepenuhnya...

Masa dia berjalan, barulah PH tahu yang kucing ini tempang kaki depannya...Kesian...Sebab tu PH tidak suka terus menerus angkut mana-mana kucing jalanan sebelum mengetahui keadaan sebenar atau kesakitan sebenar yang mereka alami...Manalah tahu kot-kot ada tulang belulangnya yang patah...yer dop...?? 

Jom tengok video ni...Kalau tak boleh tengok kat sini, sila klik sini ( LINK )



Perlahan-lahan PH masukkannya ke dalam kereta..Sementara itu MH dan si kembar masih lagi berada di dalam kedai uruskan hal kasut si kembar...MH setelkan hal anak, PH setelkan hal kucing...Begitulah juga sebaliknya...Bila dah masuk ke dalam kereta barulah nampak banyak kurapnya...


Lepas tu tak semena-mena dia terus melingkar dan melelapkan mata...Alahai kesian betul...Dah berapa lama dia tak cukup tidur agaknya yer...Baunya memang busuk, tapi PH 'halalkan jer..'..Kusyen kotor boleh dicuci...Apedehal...???


Lepas tu MH dan si kembar pun masuk ke dalam kereta...Si kembar senyum sampai ke telinga..Maklumlah, kasut baru...!!!! Beg sekolah pun baru ala-ala Frozen gitu...Hehehehe ( KLIK SINI )...

MH mengangkat kucing ini perlahan-lahan sebab dia nak duduk kat kusyen lalu diribanya semula kucing itu...Kucing tu pun duduk diam jer...Sambil-sambil memandu tu PH tepuk-tepuk peha PH sambil memanggil-manggilnya ( sajer jer... )..Tup tup terus dia bingkas bangun dan terus berbaring melingkar di riba PH...Alahai terasa diri ini begitu berharga betul....hehehehe


Terus dia tidur ke riba PH di sepanjang pemanduan ke rumah sampai terdengar bunyi dia berdengkur...Tak sampai beberapa minit baring kat riba PH terus tertidur...Dalam masa dia tidur tu, kami sepakat menamakannya Si Jerry...

Inilah yang akan berlaku sekiranya seseekor kucing itu memberikan SEPENUH KEPERCAYAAN kepada kita...Setiap hembusan nafasnya diiringi dengan doa-doa kesejahteraan buat kita..Siapalah tahu, kan...???


Nota PH :

In Shaa Allah PH dan MH akan cuba jaga Si Jerry ni baik-baik yer...PH tak mahu janjikan bulan dan bintang...Cukuplah sekadar apa yang termampu untuk kucing-kucing jalanan sebegini...Kalau kita menjanjikan bulan dan bintang, dikhuatiri ianya menjadi riak...Bila kita riak, nanti orang tak suka tapi kita pulak ingat orang suka kita...Tu namanya syok sendiri...PH selalu berdoa agar minta dijauhi sifat-sifat yang dibenci ini...

Buatlah sekadar yang kita mampu...Bukannya apa...Ada banyak lagi tanggungjawab lain yang perlu kita laksanakan...

Buat baik berpada-pada...

Thursday, June 26, 2014

Kitalah Pencorak Modal Insan Untuk Generasi Seterusnya

Posted by Papa Hero | Thursday, June 26, 2014 | Category: , , | 0 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..

Assalamualaikum dan Salam Pencinta Haiwan Buat Para Pembaca Yang Budiman

Alhamdulillah..PH masih lagi diberi masa oleh Allah SWT untuk mencoretkan sedikit sebanyak kisah perjalanan hidup PH sekeluarga...Banyak juga coretan yang PH kongsikan samada di Facebook mahupun di blog yang tak seberapa ini...Bukannya apa, ianya tak lebih dari sekadar wadah sebuah perjuangan hidup yang diharungi setiap hari...Yang baik PH jadikan teladan manakala yang buruk PH jadikan sempadan...

Samada sedar atau tidak, hidup kita ni setiap hari dilanda dengan bermacam-macam ujian...Ujian tersebut datang di dalam pelbagai bentuk rupa...Ada yang kita perasan, ada yang kita tak perasan...Ada bentuk ujian yang kita tak perasan tu diiringi dengan caci maki, keluh kesah dan adu domba, sedangkan ianya adalah ujian kecil yang mana akan menjadi impak yang besar sekiranya kita tidak berlapang dada menerimanya...


Apa jua yang kita lakukan, serba serbinya perlulah ada kesederhanaan...Kalau kita sibuk dengan kucing sekalipun, keluarga usah dilupakan...Bagi PH sendiri, keluarga adalah perkara pokok yang paling asas di dalam membina kehidupan...Hidup kita perlu ada peningkatan, bukannya semakin membosankan...

Terkadang tu sedih juga melihat perbalahan yang berlaku di dalam masyarakat, lebih-lebih lagi di dalam laman sosial...caci hina maki hamun sudah menjadi 'makanan' pelayar internet setiap hari...Kanak-kanak terdedah dengan bahasa-bahasa yang kesat lagi menyesatkan...Justeru itu, sebagai ibubapa kitalah yang perlu meneutralkan semula segala macam virus negatif terhadap minda anak-anak kita...PH pernah terbaca sebuah buku dari DMFK ( Dr. Mohd Fadzillah Kamsah ) yang menyatakan bahawa di antara suasana yang terbaik di dalam mendidik akhlak kanak-kanak ialah ketika waktu makan...Dari situlah banyak adab-adab ketimuran terbina lalu diserap ke dalam minda si anak dan mengamalkannya sehinggalah dewasa...


Kita tidak perlu kaya untuk membantu haiwan ataupun orang lain...Kita tidak perlu menjadi ustaz untuk menyampaikan risalah-risalah syariat...Kita tidak perlu menjadi bangga dengan apa yang kita miliki kerana ianya semua hanyalah bersifat sementara sahaja...Apa yang kekal ialah ilmu yang kita amalkan dan menyampaikannya kepada orang lain...Itulah yang dibawa ke dalam kubur kelak...

Ayah PH sendiri mengutip kucing jalanan ketika usia mudanya dulu...Kucing yang patah kaki pun boleh sembuh apabila diurutnya...Inilah sesuatu yang PH tidak faham sehingga kini...Apa yang PH lihat, ayah merawat kucing yang sakit mengikut hati dan naluri ehsannya...Dia tidak pernah ditauliahkan sebagai seorang doktor veterinar...Dia juga tidak pernah digelar sebagai penyelamat kucing....Apa yang PH nampak, dia hanya lakukan atas dasar ehsan sesama makhluk...Itulah yang diajarkannya melalui perbuatan kepada PH...PH ketika itu masih mentah di dalam mengenal erti ehsan terhadap haiwan...Ayah PH suka memelihara kucing dan burung...Beliau juga suka menanam pokok-pokok bunga.."Mendamaikan" katanya...Burung-burung yang dipeliharanya pula ditempatkan di dalam sebuah sangkar kayu buatan sendiri yang besar, muat untuk seorang kanak-kanak berusia 5 tahun...

Si kembar bersama datuknya ( ayah PH )
Kini ayah pun sudah tua...Dia sudah hampir tidak larat untuk meneruskan perjuangannya dan memelihara kucing yang banyak di atas faktor kesihatan dan usia, tidak seperti zaman mudanya dulu...Ayah juga bangga dengan apa yang PH serta rakan-rakan lakukan...Ingin sekali dia turut serta tetapi apakan daya...Hanya mampu melihat dari jauh sahaja...Sekali sekala ayah mengeluh dengan sikap sambil lewa segelintir masyarakat yang suka membuang kucing di pasar...Ayah dulu bekerja dengan DBKL sebagai Pengawas Pasar di Chow Kit...Maka, ayahlah yang sering menjadi sasaran si pembuang kucing yang tidak bertanggungjawab...Nak dimarah, sahabat pula...Nak ditegur pun, rakan sepejabat...Namun ayah tidak menolak...Dia tetap menerimanya walaupun kadangkala sakit hati...Dia tidak mahu menjejaskan silaturrahim hanya kerana kucing...Dia hanya memikirkan nasib kucing itu sahaja...Banyak kucing dibawanya pulang ke rumah dengan hanya menaiki motorsikal kapcai dari Chow Kit sehinggalah ke Taman Melati, Setapak...Namun begitu, rezeki kami anak beranak tidak pernah putus walaupun gaji ayah tidak banyak...Ayah dan arwah mak sama-sama berkongsi rezeki anak beranak bersama kucing-kucing yang dikutip...Ayah dan arwah mak selalu berpesan-pesan pada PH agar selalu menjaga kucing dengan baik...                                       


PH bersama ayah ( Yahya bin Mahmod )
Maka, PH lah yang bertanggungjawab untuk meneruskan perjuangannya sehingga ke hari ini...Terasa berat bahu ini memikul, tetapi berbekalkan matlamat perjuangan yang jelas maka PH gagahkan juga...Kereta yang gunakan untuk membawa kucing DBKL ialah kereta arwah mak...Setiap kali mengambil kucing DBKL atau membawa pulang mana-mana kucing jalanan, selalu PH berdoa di dalam hati :

"Ya Allah...!!! Sekiranya ada pahala untuk aku dalam mengeluarkan / menyelamatkan kucing ini, mohon hadiahkanlah pahala tersebut kepada ayah dan roh arwah mak...Kerana mereka jugalah yang mendidik aku...Dan kerana harta benda ( kereta ) arwah mak juga aku dapat keluarkan kucing-kucing ni..."


Nota PH :

Kini, tinggal PH sahaja yang perlu mencongak akal bagi memastikan perjuangan ini diteruskan ke legasi yang seterusnya...Bagi PH, kita perlu mencorak siapa yang ada di dalam rumah dulu, kemudian barulah kita boleh mencorakkan siapa yang di luar rumah...Semua orang boleh melakukannya walaupun ada sedikit perbezaan...Bangsa Melayu rata-ratanya sama sahaja gaya hidupnya...


Di ruangan entri ini, PH ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan TAHNIAH kepada Uncle Angah serta isteri Pn Raudha kerana mendapat cahaya mata lelaki pada 24 Jun 2014, dua hari sebelum hari PH ( hari ini )...hehehehe...

PH terharu apabila Uncle Angah memberitahu menerusi Whatsapp yang dia ingin sekali membawa anaknya untuk turut serta ke DBKL bagi mengeluarkan kucing-kucing di sana...


Insan seperti beliau sudah tentunya mahu menyemai sikap menyayangi haiwan kepada legasinya...Tampuk pemikiran orang-orang terdahulu di dalam cara memelihara kucing sukar untuk diubah pada hari ini...


Sehubungan dengan ini, kitalah yang perlu menjana modal insan yang baharu demi mewujudkan sebuah generasi yang berkualiti pada masa yang akan datang...Kualiti yang PH maksudkan di sini tidak hanya bagus dari segi kerjaya dan gaya hidup, tetapi cemerlang kerana mempunyai sifat menyayangi haiwan juga...Mungkin ada di antara anak-anak kita bakal menjadi Menteri suatu hari nanti...Untuk mengubah mentaliti Menteri yang ada sekarang, bagi PH ianya ibarat menyuruh Abam Jojo Kepsi beli tiket kapal terbang...Ada ayam golek baru nak buat...Cakap apa pun tak boleh blah...

Wednesday, June 25, 2014

Sikap Pemilik Kucing Yang Tidak Sepatutnya Dicontohi

Posted by Papa Hero | Wednesday, June 25, 2014 | Category: | 4 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..

Assalamualaikum dan Salam Pencinta Haiwan Buat Para Pembaca Yang Budiman...

Sebenarnya PH sedang merangka satu artikel yang topiknya agak berat..Ianya berkenaan dengan sikap dan mentaliti segelintir rakyat Malaysia yang tidak seiring dengan pembangunan pesat Malaysia sebagai negara yang membangun...Tapi, PH terpaksa SAVED dalam DRAFT dulu sebab nak kumpul fakta yang tepat...Yalah, sebagai penulis blog, apa sahaja yang kita tulis perlu ada asas yang kukuh, bukan main semberono jer...Nanti jadi fitnah pula...Maklumlah, zaman sekarang ni laman sosial dah menjadi medan fitnah...Nanti tak sampai 24 jam silap sikit ajer habis satu dunia kutuk ...Keyboard Warrior pun mulalah nak tunjuk bajet good...hmmm...Macam-macam perangai manusia ni...

Entri kali ini PH nak kongsi tentang pendapat PH mengenai sikap sesetengah pemilik kucing...Ada yang mendidik kucing dengan penuh kasih sayang, dan ada juga yang mendidik mereka dengan sambil lewa...Pada pandangan PH, mendidik kucing dengan sikap sambil lewa ni terbahagi kepada dua iaitu fizikal dan perkembangan mental si comel...Tapi di ruang dan masa yang terhad ini, PH ingin menulis tentang perkembangan mental si comel sahaja...

Kucing sememangnya sinonim dengan sifat kenakalannya, comel dan manja...Tetapi AWAS..!! Sekiranya tidak kena dengan cara bela...Tak hairan juga ada orang takut dengan kucing kerana mungkin pernah mengalami pengalaman pahit seperti dicakar atau digigit kucing...Itu biasalah sebab dah trauma, kan...??



Tetapi, kadangkala sikap pemilik kucing itu sendiri juga menyebabkan faktor sedemikian terjadi...Ada kucing sejak kecil selalu 'dimanjakan' dengan provokasi...Ini menyebabkan 'mindset' kucing tersebut menjadi agresif walaupun ianya hanya kucing domestik ( kucing peliharaan )...

Kadangkala, gurauan secara kasar dan melampau oleh pemilik kucing juga mempengaruhi emosi kucing yang dibela...Senario ini bertambah buruk apabila pemilik kucing 'gian' nak tengok kucingnya meremangkan bulu dan mengeluarkan bunyi pelik apabila marah lalu dimuatnaik ke laman sosial sebagai bahan jenaka...


Berdasarkan pengalaman PH sendiri, tipulah kalau PH kata tidak pernah digigit kucing...Kalau kucing-kucing DBKL tu, memang dah selalu sangat...Tetapi itu 'tak dikira' dalam topik ini kerana trauma mereka berasas atas disebabkan faktor suasana sekitar ketika ditangkap sebelum PH dan Uncle Angah dapat mengeluarkan mereka...


Sebagai imbasan kembali. ada juga kucing rumah yang pernah menggigit tangan PH...Hairan juga masa kena gigit tu sebab sebelum ini kucing tersebut ( lupa namanya sebab banyak sangat ) sangat baik dan manja...Rupa-rupanya barulah PH dapat tahu bahawa jiran PH pernah memukulnya dengan batang penyapu hanya kerana masuk ke kawasan rumahnya...Ini berlaku lebih 20 tahun yang lalu...Kucing tersebut menggigit tangan PH secara tiba-tiba ketika ingin mendukungnya...Masa tu PH sekolah lagi...


Kucing yang tengah marah jangan diusik kalau tak tahu caranya...PH sendiri pun seriau juga kadang-kadang tu...Cara yang paling senang dan selamat kalau nak leraikan mereka biasanya PH bukak tin wetfood pastu letak kat depan mata mereka...Paling tidak pun PH ambil kain dan tutup kepala mereka, biarkan selama beberapa saat dan cekak belakang lehernya...Jangan sekali-kali memegang mereka ketika marah sedang memuncak...


Ada juga pemilik kucing yang tidak bernasib baik dicakar kucing peliharaan sehingga mendatangkan kecederaan yang parah walhal dia mungkin melayan kucingnya dengan sangat baik...Tetapi, sesuatu yang berlaku pasti ada sebabnya...Kadang-kadang, kita layan kucing kita baik tapi di belakang takut anak-anak atau jiran-jiran kita melayan mereka dengan cara yang tidak sepatutnya...Kucing ni bila marah dia tak kenal siapa dah...


Ini adalah contoh-contoh yang tidak sepatutnya dilakukan oleh pemilik kucing...Ianya mungkin melucukan bagi sesetengah orang, namun tidak bagi PH...Nanti apabila terjadi sesuatu hal maka kucing juga yang dipersalahkan...Kucing ni tiada akal seperti kita...Mereka bertindak berdasarkan rasa fitrah dan nafsu...Kalau tak boleh PLAY video ni, KLIK SINI ( LINK )


Nota PH :

Kucing marah sebab banyak faktor...Dia cuma rasa terancam di dalam sesuatu situasi...Maka dengan itu, didiklah kucing kesayangan tanpa provokasi dan gurauan yang melampau...Bagi kita ianya gurauan, tapi kadangkala bagi mereka ianya adalah satu ancaman secara langsung...

Ada kes kucing diserahkan kepada pihak berkuasa kerana mendatangkan kecederaan kepada ahli keluarga pemilik kucing...Macam tu lah resam...Ramai manusia terlepas pandang akan kesilapan diri...

Namun begitu, walau bagaimana comel kucing sekalipun mereka juga tidak terlepas dari menjadi makhluk yang dibenci oleh sesetengah manusia...Bagi pendapat PH, kucing adalah 'sahabat' manusia yang terbaik...Mereka yang memelihara kucing tetapi kemudian membenci mereka tanpa melihat kekhilafan diri sendiri adalah sesuatu yang tidak patut...


Anjing...??? Haha yang ni buku lain...Lain kali PH cerita yer...Setakat ni Abam Jojo Kepsi, Abam Bobop, Abam Boboy, Kak Janet dan Abam Chippy semua hokayyy sebab PH ajar mereka hidup dengan berkasih sayang...Tak pernah lagi buat hal...Alhamdulillah...

Sori lah entri kali ini kurang padat dengan isi sebab PH taip di kala waktu bertugas...

Thursday, June 5, 2014

Koleksi Eksklusif Gambar Hero Dalam Kenangan ( 10 Gambar )

Posted by Papa Hero | Thursday, June 5, 2014 | Category: , | 6 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Buat Para Pembaca Yang Budiman...

Dari saat Abam Iyo hidup sehinggalah ke saat kematiannya, rasanya tidak banyak cerita-ceriti pasal Abam PH siarkan...70% kandungan cerita dalam blog PH ni kebanyakannya cerita pasal topik kehaiwanan...Ye lah, bukan semua orang yang sukakan Abam Iyo...Tu yang malas PH nak update pasal Abam...Kalau kat wall Kakimotong Fan Club pun PH jarang sekali update pasal Abam...Video yang baru PH upload baru-baru ini pun ( LINK ) PH muatnaik setelah 7 bulan Abam pergi...Mungkin ada orang yang sakit hati melihat video ini menjadi viral yang sangat meluas...Itupun masih ada lagi orang yang tak suka...Nak upload salah, tak upload pun salah sedangkan blog dan Facebook Kakimotong Fan Club 'pengasasnya' adalah Abam sendiri...Yang hairannya, rata-rata haters Abam juga mengaku sebagai seorang pencinta haiwan...Bagi PH la kan, senang cerita kalau kita benci kat ownernya sekalipun, janganlah babitkan kucingnya sekali...Kucing tu takde salah apa pun...Jangan ada sifat hasad dengki sesama kita...Jangan suka ungkit mengungkit dan membangkit...Tak baik tu...Setiap manusia mempunyai masa dan peluang yang sama, cuma yang membezakannya ialah di antara keberanian dan cara pelaksanaan...Sudah-sudahlah tu...Jalanilah hidup masing-masing tanpa mengganggu gugat kehidupan orang lain...

Oklah, PH straight forward...Entri kali ini, PH upload gambar-gambar ekslusif Abam yang ada di dalam simpanan PH...Ada 11 gambar kesemuanya...PH harapkan semoga rindu kalian semua terubat dengan melihat gambar-gambar 'closed up' Abam Iyo...





  





Nota PH :

Kalau ada di antara kalian yang berhajat untuk menyimpan gambar-gambar ini, PH silakan ajer...Gambar ni memang untuk semua...

Terasa macam Abam Iyo masih ada kan...?? Kuat betul aura dia...
Rindu kat Abam Iyo...

ShareThis

Related Posts with Thumbnails