KAKIMOTONG DOT COM - Kisah perjuangan papa hero utk haiwan-haiwan terbiar khususnya anjing dan kucing. KAKIMOTONG DOT COM

Ikuti Status-Status Penghilang Stress dari Papa Hero Di Facebook Dengan KLIK "LIKE"

Powered By Blogger Widgets

.
Powered by Blogger.

Monday, June 8, 2015

Beginikah Kesudahan Nasib Anak Kucing Yang Digilis Kenderaan?

Posted by Papa Hero | Monday, June 8, 2015 | Category: , , , | 0 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Buat Para Pembaca Yang Budiman...

Alhamdulillah hari ni dapat juga PH update sikit blog ni memandangkan di masa-masa yang sudah jadual PH sangat padat hampir setiap hari...Siangnya sibuk dengan site project, pada waktu malamnya pula dengan kerja-kerja di CV tengok-tengok budak bulus...

Untuk dijadikan cerita dalam entri kali ini, PH nak share satu kisah tentang satu bangkai anak kucing yang dijumpai oleh MH sebaik sahaja keluar dari kereta...Masa tu PH baru sahaja park kereta kat depan Bank Islam Semenyih...MH ternampak bangkai anak kucing tu sejurus sahaja keluar dari kereta...


PH sedih sangat-sangat melihat rupa pengakhiran si comel yang tidak berdosa ni...Masih jelas kelihatan rupa wajahnya yang mana ia sudah cukup untuk membayangkan kesakitan yang dialami...PH membuat kesimpulan bahawa anak kucing ini mungkin masuk ke bawah enjin kereta ataupun sedang berteduh di bawah tayar lalu digilis oleh kereta tanpa disedari oleh pemandu kereta tersebut...Kemudian mayatnya yang telah lumat itu dijumpai oleh orang awam yang terlihat bangkainya dan meletakkannya di tepi pembahagi jalan...Hmmmm...

Bagi PH la kan ( secara peribadi ), rasanya tak salah kalau diangkat bangkai kucing tersebut ke dalam plastik sementara ia masih belum membusuk lalu kebumikannya di tempat lain..Atau kalau tak nak kebumikannya, setidak2nya ikatlah kemas-kemas bungkusan plastik itu dan masukkannya ke dalam tong sampah kat atas pembahagi jalan tu...Nanti bila dah membusuk dikhuatiri akan timbul masalah ketidakselesaan orang awam atau sebagainya...Masa PH angkat bangkai kucing yang dah mereput ni, baunya usah dikata...Tapi takperlah, demi menjaga hak mereka PH buat juga...Esok lusa kalau PH mati belum tahu macamana kan...?? huhuhuhu


Ini video yang MH rakam tanpa PH sedari...Lepas PH ikat plastik tu kemas-kemas dan ketat-ketat, PH masukkannya ke dalam but kereta...Kemudian kami pun sekeluarga meneruskan agenda untuk makan meehoon sup kat pasar malam Taman Pelangi Semenyih kat Tesco tu...Bila menjelang malam, PH masuk ke dalam kereta Alhamdulillah tiada bau busuk langsung dari bangkai kucing tu...

Update anak kucing malang dilenyek kereta semalam...Anak kucing ni mungkin masuk ke bawah enjin kereta ataupun tidur...
Posted by ‎ك KAKIMOTONG ك FAN CLUB‎ on Sunday, June 7, 2015

Alhamdulillah malam tu juga PH kebumikan mayat si comel ni...Masih jelas kelihatan raut wajahnya yang sangat comel tu...


Lepas selesai tugas PH keluar pergi The Store Semenyih untuk membeli makanan buat Abam Jojo Kepsi and the gang kat The Store Semenyih...Belum pun sempat PH nak masuk pintu entrance tu, tetiber dengar pulak dah bunyi anak kucing mengiau-ngiau ketakutan...Puas PH tertonggeng-tonggeng mencari-cari kat bawah kereta dari mana pulak datangnya suara comel tu...Hmmm...Patutla tak nampak, kaler itam rupanya....Adehhhh....


Baru jer habis satu hal kucing, ada lagi datang satu lagi hal...Kesian punya pasal PH pun angkut bawak balik ke CV...Terpaksalah berpatah balik kereta untuk letak si comel ni..Kesian masa PH jumpa dia tu...Badan kurus lepas tu menggigil...Entah berapa hari dia tak makan agaknya...Cuba kalau kita tak makan dua tiga hari...Tak berlaga-laga ke lutut tu...??

Lepas tu PH pun terus jumpa Abam Jojo bagi dia makan, dog walking dan buat apa yang patut kat si gendut tu...Si hitam ni PH tinggalkan dulu di dalam kereta...


Selepas selesai memberikan hak Abam Jojo, PH pun letak si hitam ni ke CV bagi dia makan...Kesian...Dia makan dalam ketakutan...Menggigil badannya sambil mulutnya berbunyi-bunyi tanda lapar...

Hari dah menjelang larut malam, tapi masih ada tugas lagi belum diselesaikan...Tapi PH tak kisah asalkan si comel ni dapat makan...Hati rasa puas...PH tidak mampu menjadi seorang perwira kepada manusia kerana PH tiada kepakaran di dalam bidang itu...Namun PH cuba sedaya upaya untuk menjadi pelindung kepada mereka dengan memberikan hak mereka yang sepatutnya...Dan nilai inilah yang PH cuba terapkan kepada masyarakat secara amnya agar sama-sama berbakti kepada makhluk lain juga mengikut kemampuan masing-masing...


Lihat sendiri bagaimana laparnya dia...Kesian...PH bagi dia nama Si Atam...


Update anak kucing The Store Semenyih yang dijumpai malam semalam...Ingat lg tak pasal si comel legam ni yg PH jumpa dia sedang kelaparan semalam...???Beginilah keadaannya bila diberi makan kat CV....Menggigil lapar...huhuhu...Nota PH : PH bagi nama dia Si Atam...Blog : http://kakimotong.blogspot.comInstagram : @haireypapahero
Posted by ‎ك KAKIMOTONG ك FAN CLUB‎ on Monday, June 8, 2015

Nota PH :

PH bukanlah nak paksa sesiapa pun kalau jumpa mana-mana kucing mati tu pergi ambik tanam..Takde paksaan pun...Terpulanglah kepada kemampuan masing-masing...Namun PH yakin setiap apa yang kita lakukan tu pasti akan ada natijahnya samada baik atau buruk, semuanya bergantung kepada nawaitu / niat kita...Jangan kita buat perkara baik hanya semata-mata untuk mendapatkan pahala sahaja...Kalau boleh buat ajer jangan cakap apa-apa..Soal ganjaran dosa pahala tu Allah punya kerja usah kita masuk campur...Soalnya sekarang ialah sejauh mana keehsanan kita apabila diuji oleh Allah SWT...

Apabila kita mampu membuat kebaikan tetapi kita sengaja buat-buat tak mampu, ada balasan yang bakal kita dapat nanti...Esok lusa kita mati pun tak tau macamana rupa, kan...??? Entah ada orang nak mandikan mayat kita entahkan tidak siapa tahu...??

Hanya mereka yang mempunyai keehsanan terhadap haiwan sahaja yang akan faham mesej yang PH cuba sampaikan dalam entri ni...

Tepuk dada, tanya encik meow -------.>> Kau ni berak dah cebok ke belom...???

Wassalam....

Wednesday, May 13, 2015

Ular berbisa kena 'buli' dengan kanak-kanak ( Video )

Posted by Papa Hero | Wednesday, May 13, 2015 | Category: , , | 0 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..

Assalamualaikum dan Salam Pencinta Haiwan buat semua...

Kalau kita berada kat semak atau dalam hutan, pasti berderau darah kalau disebut perkataan ULAR...kan..?? PH sendiri pun seriau kalau berjumpa dengan ular walaupun selalu bertembung dengannya semasa on the way ke CV...Tapi buat peminat ular PH tak pasti lah mereka okay ke tak kalau berada kat dalam hutan...Hmmm mesti ada yang steady dan mesti ada yang cuak juga kan...?? Ye lah, ular peliharaan dengan ular di belantara tak sama karektornya...

Nak dijadikan cerita untuk entri kali ini, PH terjumpa sebuah video di Youtube...Berderau juga darah PH ni tengok video tersebut...Apa taknya, budak kecik dalam lingkungan usia dua tahun siap boleh main tarik-tarik ekor ular yang masuk ke kawasan rumahnya....Besar pulak ular tu...


Dalam link video ni di Youtube takde pulak orang komen, so PH tak dapat banyak maklumat mengenainya...Tapi PH rasa kawasan ni mungkin kerap 'dikunjungi' ular yang tersesat...Family budak kecik ni pun dah train budak kecik ni...Tapi kita yang tengok ni seriaulah buatnya ada hal yang buruk terjadi...PH rasa video ini dirakam di luar negara...

Owh yer..!!! PH pernah diberitahu oleh seorang kawan PH yang juga merupakan seorang renjer hutan...Tapi masa tu dia dah berhenti jadi renjer dan menjadi pembantu juruukur...Dia kata ular ni sebenarnya bersifat pemalu...Dia takkan datang ke sesebuah tempat yang ada orang...Kalau ada, itu maknanya dia tersesat...Kalau rasa terancam, ular akan cuba untuk lari dulu...Kalau masa dia lari kita pijak ekor dia, ular takkan patuk...PH tanya kawan PH tu, masa bila dia akan patuk kita...??? Dia kata ular akan patuk kita kalau kita buat kacau kat tempat dia...Kalau kita datang tempat dia tapi tak buat kacau, ular akan lari...

Wallahualam PH pun tak pasti...Apa yang pasti, PH dapat satu ilmu baru dari kawan PH ni...Sesiapa yang bela ular tahulah perangai ular ni macamana...

Jom sama-sama kita lihat video...



Mak bapak budak kecik ni berani2 jer kan...?? Kang kalau dah kena patuk baru tau...
Posted by Platinum Media on Wednesday, May 13, 2015

Tuesday, May 5, 2015

Boboi tewas dibelit ular sawa

Posted by Papa Hero | Tuesday, May 5, 2015 | Category: , | 0 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..

Melaka: “Boboi paling manja dengan saya, siang tadi (kelmarin) dia duduk dan menjilat kaki saya ketika saya solat Zuhur,” kata Abu Bakar Abdul Rahman, 58, dari Taman Malim Jaya, Seksyen 1, di sini, selepas kucing kesayangannya mati dibelit ular sawa.

Dalam kejadian 10 malam itu, Abu Bakar keluar dari rumah, mencari cincinnya dipercayai tercicir di garaj selepas pulang dari berniaga di kedai runcit.

Menurutnya, ketika mencari di garaj itu, dia ternampak ular sawa sebelum mengambil cangkul dan mendapati reptilia itu membelit kucing kesayangannya sebelum mengetuk haiwan itu dengan cangkul.


“Ular sepanjang empat meter itu lari ke dalam longkang sebelum saya menghubungi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM),” katanya.

Anak perempuan Abu Bakar, Munirah Abu Bakar, 23, berkata, kucing baka Siam itu dibela sejak kecil.

60 kambing mati akibat racun tikus


PH tumpang simpati dengan pemilik kambing yang mati sia-sia ni...Dengar khabarnya termakan racun tikus...Patutnya la kan, racun-racun sebegini perlu dipantau siapa penjual dan siapa pembelinya...Dikhuatiri nanti ada orang beli racun untuk tujuan sabotaj...Sukar nak dibendung kalau tidak dipantau dengan sebaiknya...Peniaga racun tidak boleh menjual racun kepada orang awam secara semberono jer...

Teringat dulu ada seorang rakan Kakimotong Fan Club telah berkongsi kisah sedih di mana 12 ekor kucingnya mati bergelimpangan akibat termakan ikan yang dibubuh racun tikus...Bapanya seorang petani dan amat mengenali jenis racun yang digunakan tu sememangnya adalah racun tikus...Apa akan jadi kalau racun tikus digunakan untuk membunuh manusia...??

PH tumpang simpati dengan apa yang berlaku terhadap Encik Abdul Razak...Ini adalah satu ujian dari Allah SWT dan semoga beliau diberi ketabahan untuk menghadapinya...Diharapkan agar segalanya dapat diselesaikan dengan adil dan saksama...Bagi PH, ini adalah soal kecuaian oleh si pengguna racun tikus...Berikut adalah berita dari Sinar Harian...


BANDAR SERI JEMPOL - Sorang penternak kambing hampir tidak percaya apabila 60 ekor kambingnya mati yang mat secara berperingkat dipercayai termakan racun tikus sejak 25 April lalu.

Akibat kejadian itu, Abdul Razak Musa. 59, kerugian lebih RM24,000.

Menurutnya, pada 25 April lalu, tiga kambingnya ditemui mati dalam kandangnya dekat kawasan kebun sawit Felda Gugusan Raja Alias Satu.

“Awalnya, saya tidak memandang serius mengenai perkara ini tetapi mula bimbang apabila hampir setiap hari ada sahaja kambing yang mati.

“Saya tekad membuat laporan polis pada 29 April lalu, di Balai Polis Bandar Seri Jempol, susulan jumlah kambing yang mati telah meningkat. Dalam masa lima hari sahaja 39 kambing ditemui mati dengan keadaan mulut dan hidung berdarah,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya lagi, asalnya dia mempunyai 130 ekor kambing dan sehingga kini 60 ekor kambing mati dan beberapa ekor kambing sudah berada dalam keadaan yang membimbangkan.

Jelasnya, apabila meninjau kawasan kebunnya, didapati racun tikus bersepah dan tidak ditabur dengan baik.

“Kebun sawit milik saya ini diuruskan Felda Technoplant termasuk urusan penjagaan pokok sawit. Kebiasaannya pekerja mereka akan menabur racun tikus bagi mengatasi masalah tikus tanaman,” katanya.

Abdul Razak yang juga peneroka di kawasan tersebut berkata, tindakan menabur racun secara tidak sistematik amat bahaya dan boleh menimbulkan pelbagai masalah.

“Saya berharap pihak pengurusan berkenaan dapat memantau kerja yang dilaksanakan oleh pekerja mereka.

“Kejadian ini adalah pertama kali berlaku melibatkan  jumlah yang banyak sejak saya menjadi penternak 25 tahun lalu dan kini saya mengalami kerugian yang besar akibat kelalaian pihak lain,” katanya.
Menurutnya, dia juga telah memaklumkan perkara ini kepada Pejabat Veterinar daerah dan mereka telah mengambil sampel darah haiwan tersebut serta keputusan ujian itu hanya akan diketahui dalam jangka masa satu bulan.



Thursday, April 30, 2015

Krishnan - 'Ini bukan tuntutan agama Hindu. Ini lebih kepada AMALAN atau BUDAYA SETEMPAT'

Posted by Papa Hero | Thursday, April 30, 2015 | Category: , , | 1 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat semua para pembaca sekalian...

Semalam PH telah membuat satu entri mengenai sebuah festival pembunuhan haiwan seperti lembu, kerbau dan kambing secara besar-besaran di Nepal yang mana telah ramai blogger menulis tentangnya konon ianya berkait rapat dengan tragedi gempa bumi di Nepal...Ada blogger yang berkata ianya adalah balasan dari Tuhan dan ada juga yang berpendapat ianya adalah secara kebetulan...

Tidak dinafikan dalam agama Islam sendiri ada penganutnya yang tidak betul...Menjalankan tarekat-tarekat serta ajaran sesat, Syiah dan sebagainya...Pendek kata, ia menyimpang dari ajaran yang sebenar...Ini juga tidak terkecuali berlaku di dalam agama lain...Ada para penganutnya yang taksub dan jauh menyimpang dari ajaran agama yang sebenar...

Alhamdulillah entri PH semalam telah mendapat respon dari seorang kawan kita yang berbangsa India...Beliau menggunakan nama akaun FB Krishnan Kalimuthoo...Penjelasan dari saudara Krishnan amatlah PH tunggu-tunggu...Ye lah kan, semua orang tahu tiada agama yang menganjurkan penganutnya berlaku jahat serta kejam...Kalau ada, itu bukan agama tetapi budaya atau kepercayaan nenek moyang dan sebagainya...




Berikut adalah komen penjelasan dari Saudara Krishnan :

"Kepada penulis saudara/saudari PH .... Sebenarnya dalam agama Hindu TIADA pun tuntutan sebegini. Malah agama HIndu mempromosi gaya hidup Vegetarian supaya seorang penganut Hindu tidak perlu membunuh atau mencabut nyawa mahluk yg lain untuk mengisi perutnya samada lapar atau pun tidak. Ritual sebegini hanyalah amalan setempat yg sebenarnya dilakukan oleh mereka yg mengikut sesuatu upacara secara membabi buta hanya kerana generasi sebelumnya melakukan sedemikian atas nama agama. Kalaulah benar agama Hindu menuntut perkara sebegini maka ianya akan berlaku dimana mana jua tempat yg di huni oleh penganut Hindu. Ingin saya tegaskan lagi ..INI BUKAN TUNTUTAN AGAMA HINDU. Ini lebih kepada AMALAN atau BUDAYA SETEMPAT. Samalah juga seperti perayaan Thaipusam di negara kita...ianya sudah jauh terpesong dari matlamat asal atau tuntutan asal. TIDAK PERNAH dalam agama Hindu menuntut supaya umatnya "MENYIKSA" diri dengan tusukan benda benda tajam..atau sebatan cemeti...dan sebagainya atas nama agama Hindu. Puak puak ini sebenarnya langsung tiada pengetahuan asas tentang sesuatu upacara keagamaan. Mereka hanya mengikut TREND dan mengubahsuai mengikut keadaan semasa. Saya amat kecewa dgn tindakan segelintir umat ini yang mencerminkan seolah olah agama Hindu ini amat GANAS dan primitif. Harap penjelasan saya dapat memberi sedikit sebanyak pencerahan terhadap pembaca lain tentang keadaan yg berlaku di Nepal."



Nota PH :

Tiada manusia yang sempurna di dunia ni...Benar kata Saudara Krishnan, Islam juga menempuh bermacam tekanan dari masyarakat tempatan mahupun masyarakat antarabangsa...Malah sejak dari zaman sebelum Nabi Muhammad pun Islam menerima pelbagai ancaman dari orang-orang munafik dan kaum-kaum yang murtad...

PH memang menunggu respon yang sebegini demi membetulkan semula apa yang tidak betul memandangkan ramai penulis blog telah menyiarkan artikel ini termasuklah blogger dari luar negara...

Semoga dengan pencerahan dari beliau dapat membetulkan semula persepsi masyarakat beragama Hindu di mana-mana negara di pelusuk dunia bahawa agama mereka tidak mengajarkan sedemian rupa...Baginda Rasulullah SAW juga melarang umatnya dari mencela agama yang lain...

Namun perihal agama yang tertua di muka bumi ini adalah agama Hindu mungkin ada berlainan pendapat bagi sesetengah pihak...PH ada mengikuti beberapa majlis-majlis ilmu dan pernah diceritakan mengenai agama tertua di dunia...Nabi Muhammad adalah Nabi dan Rasul yang terakhir membawa risalah dan ajaran Islam...Islam telah bertapak sebelum Baginda lahir lagi...Malah Islam telah bertapak di dunia ini sejak manusia pertama telah menginjakkan kaki di muka bumi ini iaitu Nabi Adam...PH menulis bab ini sebagai seorang hamba Allah...Ye lah, lain agama lain kepercayaan...kan..?? Kita ni hidup berbilang kaum dan agama...

Firman Allah SWT :

"Sesungguhnya Aku hendak menjadikan khalifah di bumi. " (QS. al-Baqarah: 30)

"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: 'Sesung­guhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.' Mereka berkata: 'Mengapa Engkau hendak menjadikan khalifah di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menum­pahkan darah, padahal Kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan menyucikan Engkau ?' Tuhan berfirman: 'Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.'" (QS. al-Baqarah: 30)

ShareThis

Related Posts with Thumbnails