KAKIMOTONG DOT COM - Kisah perjuangan papa hero utk haiwan-haiwan terbiar khususnya anjing dan kucing. KAKIMOTONG DOT COM

Ikuti Status-Status Penghilang Stress dari Papa Hero Di Facebook Dengan KLIK "LIKE"

Powered By Blogger Widgets

.
Powered by Blogger.

Wednesday, May 13, 2015

Ular berbisa kena 'buli' dengan kanak-kanak ( Video )

Posted by Papa Hero | Wednesday, May 13, 2015 | Category: , , | 0 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..

Assalamualaikum dan Salam Pencinta Haiwan buat semua...

Kalau kita berada kat semak atau dalam hutan, pasti berderau darah kalau disebut perkataan ULAR...kan..?? PH sendiri pun seriau kalau berjumpa dengan ular walaupun selalu bertembung dengannya semasa on the way ke CV...Tapi buat peminat ular PH tak pasti lah mereka okay ke tak kalau berada kat dalam hutan...Hmmm mesti ada yang steady dan mesti ada yang cuak juga kan...?? Ye lah, ular peliharaan dengan ular di belantara tak sama karektornya...

Nak dijadikan cerita untuk entri kali ini, PH terjumpa sebuah video di Youtube...Berderau juga darah PH ni tengok video tersebut...Apa taknya, budak kecik dalam lingkungan usia dua tahun siap boleh main tarik-tarik ekor ular yang masuk ke kawasan rumahnya....Besar pulak ular tu...


Dalam link video ni di Youtube takde pulak orang komen, so PH tak dapat banyak maklumat mengenainya...Tapi PH rasa kawasan ni mungkin kerap 'dikunjungi' ular yang tersesat...Family budak kecik ni pun dah train budak kecik ni...Tapi kita yang tengok ni seriaulah buatnya ada hal yang buruk terjadi...PH rasa video ini dirakam di luar negara...

Owh yer..!!! PH pernah diberitahu oleh seorang kawan PH yang juga merupakan seorang renjer hutan...Tapi masa tu dia dah berhenti jadi renjer dan menjadi pembantu juruukur...Dia kata ular ni sebenarnya bersifat pemalu...Dia takkan datang ke sesebuah tempat yang ada orang...Kalau ada, itu maknanya dia tersesat...Kalau rasa terancam, ular akan cuba untuk lari dulu...Kalau masa dia lari kita pijak ekor dia, ular takkan patuk...PH tanya kawan PH tu, masa bila dia akan patuk kita...??? Dia kata ular akan patuk kita kalau kita buat kacau kat tempat dia...Kalau kita datang tempat dia tapi tak buat kacau, ular akan lari...

Wallahualam PH pun tak pasti...Apa yang pasti, PH dapat satu ilmu baru dari kawan PH ni...Sesiapa yang bela ular tahulah perangai ular ni macamana...

Jom sama-sama kita lihat video...



Mak bapak budak kecik ni berani2 jer kan...?? Kang kalau dah kena patuk baru tau...
Posted by Platinum Media on Wednesday, May 13, 2015

Tuesday, May 5, 2015

Boboi tewas dibelit ular sawa

Posted by Papa Hero | Tuesday, May 5, 2015 | Category: , | 0 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..

Melaka: “Boboi paling manja dengan saya, siang tadi (kelmarin) dia duduk dan menjilat kaki saya ketika saya solat Zuhur,” kata Abu Bakar Abdul Rahman, 58, dari Taman Malim Jaya, Seksyen 1, di sini, selepas kucing kesayangannya mati dibelit ular sawa.

Dalam kejadian 10 malam itu, Abu Bakar keluar dari rumah, mencari cincinnya dipercayai tercicir di garaj selepas pulang dari berniaga di kedai runcit.

Menurutnya, ketika mencari di garaj itu, dia ternampak ular sawa sebelum mengambil cangkul dan mendapati reptilia itu membelit kucing kesayangannya sebelum mengetuk haiwan itu dengan cangkul.


“Ular sepanjang empat meter itu lari ke dalam longkang sebelum saya menghubungi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM),” katanya.

Anak perempuan Abu Bakar, Munirah Abu Bakar, 23, berkata, kucing baka Siam itu dibela sejak kecil.

60 kambing mati akibat racun tikus


PH tumpang simpati dengan pemilik kambing yang mati sia-sia ni...Dengar khabarnya termakan racun tikus...Patutnya la kan, racun-racun sebegini perlu dipantau siapa penjual dan siapa pembelinya...Dikhuatiri nanti ada orang beli racun untuk tujuan sabotaj...Sukar nak dibendung kalau tidak dipantau dengan sebaiknya...Peniaga racun tidak boleh menjual racun kepada orang awam secara semberono jer...

Teringat dulu ada seorang rakan Kakimotong Fan Club telah berkongsi kisah sedih di mana 12 ekor kucingnya mati bergelimpangan akibat termakan ikan yang dibubuh racun tikus...Bapanya seorang petani dan amat mengenali jenis racun yang digunakan tu sememangnya adalah racun tikus...Apa akan jadi kalau racun tikus digunakan untuk membunuh manusia...??

PH tumpang simpati dengan apa yang berlaku terhadap Encik Abdul Razak...Ini adalah satu ujian dari Allah SWT dan semoga beliau diberi ketabahan untuk menghadapinya...Diharapkan agar segalanya dapat diselesaikan dengan adil dan saksama...Bagi PH, ini adalah soal kecuaian oleh si pengguna racun tikus...Berikut adalah berita dari Sinar Harian...


BANDAR SERI JEMPOL - Sorang penternak kambing hampir tidak percaya apabila 60 ekor kambingnya mati yang mat secara berperingkat dipercayai termakan racun tikus sejak 25 April lalu.

Akibat kejadian itu, Abdul Razak Musa. 59, kerugian lebih RM24,000.

Menurutnya, pada 25 April lalu, tiga kambingnya ditemui mati dalam kandangnya dekat kawasan kebun sawit Felda Gugusan Raja Alias Satu.

“Awalnya, saya tidak memandang serius mengenai perkara ini tetapi mula bimbang apabila hampir setiap hari ada sahaja kambing yang mati.

“Saya tekad membuat laporan polis pada 29 April lalu, di Balai Polis Bandar Seri Jempol, susulan jumlah kambing yang mati telah meningkat. Dalam masa lima hari sahaja 39 kambing ditemui mati dengan keadaan mulut dan hidung berdarah,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya lagi, asalnya dia mempunyai 130 ekor kambing dan sehingga kini 60 ekor kambing mati dan beberapa ekor kambing sudah berada dalam keadaan yang membimbangkan.

Jelasnya, apabila meninjau kawasan kebunnya, didapati racun tikus bersepah dan tidak ditabur dengan baik.

“Kebun sawit milik saya ini diuruskan Felda Technoplant termasuk urusan penjagaan pokok sawit. Kebiasaannya pekerja mereka akan menabur racun tikus bagi mengatasi masalah tikus tanaman,” katanya.

Abdul Razak yang juga peneroka di kawasan tersebut berkata, tindakan menabur racun secara tidak sistematik amat bahaya dan boleh menimbulkan pelbagai masalah.

“Saya berharap pihak pengurusan berkenaan dapat memantau kerja yang dilaksanakan oleh pekerja mereka.

“Kejadian ini adalah pertama kali berlaku melibatkan  jumlah yang banyak sejak saya menjadi penternak 25 tahun lalu dan kini saya mengalami kerugian yang besar akibat kelalaian pihak lain,” katanya.
Menurutnya, dia juga telah memaklumkan perkara ini kepada Pejabat Veterinar daerah dan mereka telah mengambil sampel darah haiwan tersebut serta keputusan ujian itu hanya akan diketahui dalam jangka masa satu bulan.



Thursday, April 30, 2015

Krishnan - 'Ini bukan tuntutan agama Hindu. Ini lebih kepada AMALAN atau BUDAYA SETEMPAT'

Posted by Papa Hero | Thursday, April 30, 2015 | Category: , , | 1 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat semua para pembaca sekalian...

Semalam PH telah membuat satu entri mengenai sebuah festival pembunuhan haiwan seperti lembu, kerbau dan kambing secara besar-besaran di Nepal yang mana telah ramai blogger menulis tentangnya konon ianya berkait rapat dengan tragedi gempa bumi di Nepal...Ada blogger yang berkata ianya adalah balasan dari Tuhan dan ada juga yang berpendapat ianya adalah secara kebetulan...

Tidak dinafikan dalam agama Islam sendiri ada penganutnya yang tidak betul...Menjalankan tarekat-tarekat serta ajaran sesat, Syiah dan sebagainya...Pendek kata, ia menyimpang dari ajaran yang sebenar...Ini juga tidak terkecuali berlaku di dalam agama lain...Ada para penganutnya yang taksub dan jauh menyimpang dari ajaran agama yang sebenar...

Alhamdulillah entri PH semalam telah mendapat respon dari seorang kawan kita yang berbangsa India...Beliau menggunakan nama akaun FB Krishnan Kalimuthoo...Penjelasan dari saudara Krishnan amatlah PH tunggu-tunggu...Ye lah kan, semua orang tahu tiada agama yang menganjurkan penganutnya berlaku jahat serta kejam...Kalau ada, itu bukan agama tetapi budaya atau kepercayaan nenek moyang dan sebagainya...




Berikut adalah komen penjelasan dari Saudara Krishnan :

"Kepada penulis saudara/saudari PH .... Sebenarnya dalam agama Hindu TIADA pun tuntutan sebegini. Malah agama HIndu mempromosi gaya hidup Vegetarian supaya seorang penganut Hindu tidak perlu membunuh atau mencabut nyawa mahluk yg lain untuk mengisi perutnya samada lapar atau pun tidak. Ritual sebegini hanyalah amalan setempat yg sebenarnya dilakukan oleh mereka yg mengikut sesuatu upacara secara membabi buta hanya kerana generasi sebelumnya melakukan sedemikian atas nama agama. Kalaulah benar agama Hindu menuntut perkara sebegini maka ianya akan berlaku dimana mana jua tempat yg di huni oleh penganut Hindu. Ingin saya tegaskan lagi ..INI BUKAN TUNTUTAN AGAMA HINDU. Ini lebih kepada AMALAN atau BUDAYA SETEMPAT. Samalah juga seperti perayaan Thaipusam di negara kita...ianya sudah jauh terpesong dari matlamat asal atau tuntutan asal. TIDAK PERNAH dalam agama Hindu menuntut supaya umatnya "MENYIKSA" diri dengan tusukan benda benda tajam..atau sebatan cemeti...dan sebagainya atas nama agama Hindu. Puak puak ini sebenarnya langsung tiada pengetahuan asas tentang sesuatu upacara keagamaan. Mereka hanya mengikut TREND dan mengubahsuai mengikut keadaan semasa. Saya amat kecewa dgn tindakan segelintir umat ini yang mencerminkan seolah olah agama Hindu ini amat GANAS dan primitif. Harap penjelasan saya dapat memberi sedikit sebanyak pencerahan terhadap pembaca lain tentang keadaan yg berlaku di Nepal."



Nota PH :

Tiada manusia yang sempurna di dunia ni...Benar kata Saudara Krishnan, Islam juga menempuh bermacam tekanan dari masyarakat tempatan mahupun masyarakat antarabangsa...Malah sejak dari zaman sebelum Nabi Muhammad pun Islam menerima pelbagai ancaman dari orang-orang munafik dan kaum-kaum yang murtad...

PH memang menunggu respon yang sebegini demi membetulkan semula apa yang tidak betul memandangkan ramai penulis blog telah menyiarkan artikel ini termasuklah blogger dari luar negara...

Semoga dengan pencerahan dari beliau dapat membetulkan semula persepsi masyarakat beragama Hindu di mana-mana negara di pelusuk dunia bahawa agama mereka tidak mengajarkan sedemian rupa...Baginda Rasulullah SAW juga melarang umatnya dari mencela agama yang lain...

Namun perihal agama yang tertua di muka bumi ini adalah agama Hindu mungkin ada berlainan pendapat bagi sesetengah pihak...PH ada mengikuti beberapa majlis-majlis ilmu dan pernah diceritakan mengenai agama tertua di dunia...Nabi Muhammad adalah Nabi dan Rasul yang terakhir membawa risalah dan ajaran Islam...Islam telah bertapak sebelum Baginda lahir lagi...Malah Islam telah bertapak di dunia ini sejak manusia pertama telah menginjakkan kaki di muka bumi ini iaitu Nabi Adam...PH menulis bab ini sebagai seorang hamba Allah...Ye lah, lain agama lain kepercayaan...kan..?? Kita ni hidup berbilang kaum dan agama...

Firman Allah SWT :

"Sesungguhnya Aku hendak menjadikan khalifah di bumi. " (QS. al-Baqarah: 30)

"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: 'Sesung­guhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.' Mereka berkata: 'Mengapa Engkau hendak menjadikan khalifah di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menum­pahkan darah, padahal Kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan menyucikan Engkau ?' Tuhan berfirman: 'Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.'" (QS. al-Baqarah: 30)

Wednesday, April 29, 2015

'Kekejaman haiwan' undang malapetaka di Nepal?


Apa sahaja perkara yang kita lakukan seharian perlulah bersederhana...Jangan lebih-lebih...Begitu juga bab beribadat...Baginda Nabi pun suka umatnya bersederhana di dalam apa jua urusan...Sebab itulah di dalam agama Islam terdapat beberapa 'rukhsah' ataupun kelonggaran di dalam sesetengah keadaan agar para muslimin dan muslimat mampu meraih natijah yang baik di kala kesempitan waktu untuk beribadat kepada Allah SWT...PH yakin agama-agama yang selain dari Islam juga menganjurkan penganutnya supaya bersederhana di dalam apa jua urusan...

Namun, bencana gempa bumi yang berlaku di Nepal baru-baru ini telah mengejutkan warga dunia...PH sendiri pun terkejut apabila mendapat berita negara ini menerima musibah yang dahsyat...PH bertambah terkejut apabila mendapat tahu bahawa sebelum bencana ini berlaku telah dilangsungkan satu upacara pembunuhan lembu, kerbau, burung dan kambing untuk upacara keagamaan di negara tersebut...




Ada seorang rakan Facebook PH telah 'Share' status dari Facebook Vasanth Krishna ( yang PH rasa beragama Hindu ) yang mana status beliau seolah-olah memberi peringatan 'secara sinis' mengenai upacara keagamaan yang telah dilangsungkan...Menurutnya, lebih kurang 250,000 ekor haiwan telah 'dikorbankan' untuk upacara keagamaan tersebut yang diadakan lima tahun sekali di kuil Gadhimai, Bardiyarpur...Upacara pembunuhan haiwan itu juga turut disaksikan oleh jutaan penganut agama Hindu...Aktiviti ini juga telah mendapat perhatian dari PETA yang kini giat menjalankan kempen agar aktiviti sebegini dihentikan...



PH pernah tulis di dalam entri yang lepas yang mana PH menyatakan bahawa haiwan juga seperti manusia...Mereka tahu perasaan marah jika dianiaya...Mereka juga boleh 'menyumpah' manusia serta tidak mustahil mereka akan 'mendoakan' kecelakaan akan menimpa terhadap si pelaku kekejaman...




Susah jadinya jika hal keagamaan dikaitkan dengan perlakuan yang kejam kerana tiada akta di mana-mana dunia sekalipun yang boleh mendakwa si pelakunya...




PH sangat berharap agar festival sebegini tidak berlaku di Malaysia...Kalau sembelih sikit-sikit tu boleh lah kot...Boleh juga dikongsikan daging haiwan korban dengan fakir miskin...Tapi kalau disembelih tak tentu hala tuju dah jadi membazir pula...kan..??

Walaupun aktiviti pembunuhan haiwan beramai-ramai ini tidak dapat dibuktikan secara fakta penyebab berlakunya gempa bumi, tetapi sekilas ikan di air kita tahu jantan atau betinanya...Mungkin ianya suratan ataupun kebetulan sahaja...Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui...

Apa yang telah berlaku haruslah menjadi kesedaran kepada kita semua...




Tapi kat negara Malaysia ni lain pulak ceritanya...Kucing dan anjing dibuang oleh pemilik yang tidak bertanggungjawab, langsung ditangkap dan dilupuskan ( dibunuh MANDATORI )...Sebab itulah negara kita ni caca merba...Semua makhluk adalah milik Allah SWT...







Alhamdulillah, baru-baru ini PH dan Uncle Angah ( mewakili NGO Pertubuhan Aktivis Haiwan ) telah dipanggil untuk bermesyuarat dengan pihak DBKL mengenai isu penangkapan kucing yang semakin tinggi angkanya yang berpunca dari sikap pemilik yang tidak bertanggungjawab...In Shaa Allah nanti PH update kemudian...Pihak DBKL bakal adakan program untuk kucing-kucing terbiar bersama kami dan 'KAMI' juga turut mengundang kalian semua nanti...PH bersyukur sekurang-kurangnya masih ada pihak berkuasa yang sudi mendengar keluhan rakyat khususnya mengenai isu kucing dan anjing terbiar...


Nota PH : 

PH harap para pembaca yang beragama Hindu janganlah tersinggung ya...PH minta maaf banyak-banyak sekiranya ada penulisan di atas ni mungkin menyinggung perasaan...PH dah cuba sedaya upaya untuk memilih ayat-ayat yang adil dan saksama...Namun kenyataan yang disiarkan oleh Vasanth Krishna juga berbaur tidak setuju dengan apa yang berlaku...

PH tertarik dengan ayatnya :

"Everybody is Her child"

ShareThis

Related Posts with Thumbnails