Berhati2 Bila Beli Minyak Enjin...Kalau Tak......

05.05.10

Aduishhh...kereta aku dah buat hal dah....asap putih keluar berkepul2 dari ekzos...ramalan aku sebelum ni benar belaka...dari 3 bulan lepas aku dah rasa enjin Wira 1.5 aku ni lain macam....terasa berat pastu kuat makan minyak....lantas hari ni terjawab segala2nya dan aku pun 'menjawab' skali...Ngam2 aku nak pegi keje pada pagi 5.5.10, kat hi way LEKAS, kereta aku dah surrender kat aku....selama ni ia dah cuba bertahan tetapi hari ia dah.....letih giler....aku EL ari ni...nasib baik bos aku ok...

Hazard light aku nyalakan dan aku drive di lorong kecemasan...


Peronda LEKAS memang lekas...lepas perbincangan, aku buat keputusan untuk memandu sendiri tanpa memanggil tow truck sbb kete aku masih boleh bergerak tapi macam siputla...kelihatan kereta peronda guard kete aku dari belakang...depa ni PEKIDA gak...tempat yang aku nak tuju skang ialah bengkel kete member aku....


Ni la rupa kete aku yang dibarai enjinnya...
Korang nak tau kenapa enjin jahanam??? Lain kali kalau nak beli minyak enjin, pastikan yang ORI....korang tengokla ape da jadi dgn shaft / valves aku nih....karbon melekat2 di sana sini...macam taik idung....korang nak tengok macamana member aku bikin kesudahannya?? Korang baca sampai habis.....tak baca korang memang rugi giler....
Sesambil tu, aku tengok kat dalam worksyop member aku ni...usha WIRA EVO dia...pengubahsuaian adalah 100% hasil tangannya sendiri termasuk cat kereta....



Stok TURBO kat dalam but kete member aku...sape nak beli?? memang nak jual pun...kontek aku kalau nak....
Korang tau Volvo ni pakai enjin ape??

Nampak jer buruk tapi enjin..........SKYLINE RV20 TWIN CAM 24V...mak aii...!!Tak nak mengalah...sumer ni member aku yang bikin sindili loo.....


Sape nak enjin MIVEC nih?? Kontek aku lagi...!!!Harga korang mmg tak caya...berpatutan dan korang mmg mampu mengubahnya....mengubahsuai kereta anda....
Pastu aku balik umah jap...esok nak keje..aku terpaksa pinjam kete baby sitter aku punya laki...si Pak Tam monyok tunggu aku nape lambat balik...nak makan la tue....makannn jer tau....!!!Menci...!!

So, esoknyer aku kelija macam biasa loo....

Masuk bab keje sket....ni la pelan bangunan yang aku lukis....cun tak?? Korang takkan paham punyer....

Carik ler nama aku kat pelan ni...he he he

Pada malamnya aku diberitahu kete aku dah siap...inilah budak2 yang kerja dgn member aku ni...rajin dan berdedikasi....bersih, cekap, amanah....piirahhh...!!! ( gurau jer bro, jgn mare...)

Bila aku cuba try test, enjin gua kuar air beb....
Da siap....enjin kete aku ni standard jer...

Inilah rupa selepas diservis...... berkilat macam emas putih....


Inilah jejaka yang mengubah kehidupan kereta aku...Saudara Qutly....terus terang aku bagitau, mamat ni memang expert dalam perihal permotoran....kos merepair kete ni pun berpatutan...banyak budak2 kete Semenyih bikin kete kat dia....nak nombor dia ke??? kontek aku dulu he he he ....
Moral of the story :
1 ) pastikan beli minyak enjin yang ori dan ada kualiti..minyak jenama terkenal pun ada yang tiruan punyer...
2 ) rajin2 periksa minyak enjin.
3 ) carik kawan yang pandai pasal enjin...byk faedahnya...yang penting, korang takkan ditipu sewenang2nya...
4 ) jgn panik bila kereta rosak...bertenang supaya mudah untuk kita berpikir macamana nak carik pertolongan...
5 ) pastikan prepaid korang sentiasa ada baki...

Comments

Entri Popular