KAKIMOTONG DOT COM - Kisah perjuangan papa hero utk haiwan-haiwan terbiar khususnya anjing dan kucing. KAKIMOTONG DOT COM: Al Kisah Si Jojo Dengan Ayam Kepsi

Ikuti Status-Status Penghilang Stress dari Papa Hero Di Facebook Dengan KLIK "LIKE"

Powered By Blogger Widgets

.
Powered by Blogger.

Wednesday, September 5, 2012

Al Kisah Si Jojo Dengan Ayam Kepsi

Posted by Papa Hero | Wednesday, September 5, 2012 | Category: , , |

Semalam adalah hari yang amat memenatkan..Alhamdulillah, segalanya telah selesai...Masa nak bukak pagar rumah untuk 'parking' kereta di 'car porch', hairan juga PH kerana kelibat Si Jojo tak kelihatan....Ketika itu jam sudah menunjukkan pukul 10.30 malam...Ke manalah si jantan ni pergi agaknya...Carik makwe lah tu....PH pun malas nak ambil pusing sangat sebab kepala ni dah letih sangat...MH sedang mengangkat si kembar yang tertidur di dalam kereta....Selepas semuanya selesai, PH pun kunci pintu pagar dan pintu rumah lalu masuk tidur....Sementara mata belum mengantuk lagi, PH sempat menyiapkan beberapa suntingan fotografi untuk dimuatnaik ke sini 
Inilah hobi PH di masa lapang...Ambil fotografi dan kemudian muatnaik di sana....Sekali sekala, PH buka blog tutorial fotografi untuk mendalami ilmu-ilmu dari jurugambar yang berpengalaman....
Tiba-tiba, PH terdengar bunyi wisel dan lolongan kecil di luar rumah yang memecah kesunyian dinihari...Ni tak lain tak bukan mesti Si Jojo ni...Baru balik dari berdisko la tu....Bila panjang sangat bunyi lolongannya, PH rasa lain macam pulak...Tatkala leka bermain dengan gambar, PH tak sedar jam pun dah menunjukkan pukul 3.30 pagi...PH memang begini, tidur hanya 3-4 jam sehari...PH pun turun ke bawah untuk melihat apa yang berlaku kat Si Jojo ni...
Apa yang PH lihat amat menakutkan...Si Jojo terbaring kat depan pagar rumah...Sempat juga PH masuk ke dalam rumah semula untuk mengambil kamera...Mula-mula PH pakai henpon jer, tapi gambar kelam sangat...


Ph dah mula tak sedap hati dah....Apa kena pulak dengan mamat sekor ni...?? Nafasnya laju, bola matanya tetap setempat tidak bergerak dan ekornya pun tak bergerak...Alahai Si Jojo ni sakit agaknya...PH takut dia kena racun...Aduhai....Melihatkan keadaan Si Jojo, PH pun bingkas masuk ke dalam rumah semula untuk memanggil MH yang sedang nyenyak dibuai mimpi...Mendengar sahaja berita keadaan Si Jojo, MH bingkas bangun dan berlari ke luar rumah...Dia memang sayang kat Si Jojo tu...Tapi sayang kami adalah berpada-pada....Jangan risau yer...


MH pun dah gusar melihatkan keadaannya...Nafasnya laju, mulut ternganga dan mata terbeliak...Tapi MH ni bijak...Dia test dulu Si Jojo ni...MH mencapai plastik bungkus ayam malam semalam punya dan diacahnya Si Jojo....Bila Jojo dengar jer bunyi plastik bungkus ayam tu terus dia bangun dan menggoyang-goyangkan ekornya yang cantik tu....OOhhh...!!!!! Ko menyamar rupanya yer...Cakapla nak ayam...Cesss....



"Oiitt...!!! Jojo..!!! Ko menyamar sakit sebab nak ayam yek...??? Apelaa..!!! Buat aku takut jer...!!!"

Si Jojo terlompat-lompat bila dia tahu yang PH nak bagi dia ayam...Terbelalak bijik mata dia...PH tengok muka Jojo mintak ayam kesian sangat...Wajah dia memancarkan harapan yang sangat tinggi semata-mata mahu makan ayam goreng kegemarannya...Amatlah tak patut kalau PH hampakan kehendaknya....Tak sanggup rasanya nak tunda beli ayam pada pagi esoknya....



"Bang..!!! Tolong pergi kedai mamak beli ayam...Jojo ni nak makan ayam ni...Kesian pulak tengok dia..."

Aduhhh...Pukul 4 pagi PH terpaksa pergi ke Restoran Sri Leena untuk belikan ayam goreng...Bertuah punya budak...Nasib baik Restoran Sri Leena tu bukak 24 jam tau....

Pulang sahaja dari restoran, PH acah-acah ayam goreng tu di depan Jojo...Tengoklah mata dia tu...Terbelalak jer...Tadi bukan main lagi menyamar sakit...Rupa-rupanya nak makan ayam...


Bila PH bagi jer ayam tu, dia makan dengan sepenuh hati...Pandang muka PH pun tak nak...Huh..!!! Memang bertuah budak ni...PH yang kat depan dia ni buat tak nampak ajer...Eksen la tu dah dapat ayam...


Tengah syok melayan Si Jojo melantak, tiba-tiba dia berhenti makan sambil buat muka anjing bengang ( memang dia anjing pun...hehehe )..."Apehal pulak ni...???" kata hati PH...Owh..!!! Patutlah....Dia mesti ingat ayam ni ayam kepsi ( KFC )....

"Papa...!!! Mana ayam kepsi Jojo..??? Ni ayam goreng mamak laa..."

Adehhh...Demand plak budak sekor ni..ko makan ajer lah....Dah pukul 4 pagi manader kedai kepsi tu bukak...Tengok..!!! Zaman sekarang ni anjing pun dah pandai demand tau...hehehe...


"Alah..!!! Papa ni..Jojo tanya jer..Oklah Oklah...!!! Jojo makan la ni...."


Akhirnya 3 ketul ayam habis dalam masa 5 minit....


"Terima kasih Papa..."

Beginilah muka Si Jojo lepas dapat ayam goreng mamak walaupun dia mintak ayam kepsi...Apa-apapun, PH rasa puas dapat berkongsi rezeki dengan seekor anjing...Lagipun Si Jojo ni memang selalu jaga rumah PH...Tikus keluar dari longkang pun dia kejar...Kira ok dah tu, kan...??


Dalam 2-3 hari sekali, PH selalu bawa Si Jojo ni jalan-jalan kat sekitar taman perumahan...Sebenarnya, jarang sekali PH bawa Si Jojo ni berjalan pada waktu siang....Biasanya pukul 12 malam ke atas...Faham-faham ajerlah yer....hehehe


Dah lama Si Jojo ni ada dengan PH...Dah setahun lebih dah pun...Cuma PH jarang cerita pasal dia ni....


Nota PH :

Benar...!!! Anjing itu memang najis berat, tetapi tiada masalah kalau kita yakin pada diri sendiri terutama dari bab bersuci...Kerja-kerja sertu dan samak bukanlah perkara yang sukar seperti yang disangka oleh sebilangan umat Islam...Bagi PH, anjng mengajar kita untuk meningkatkan keyakinan diri...Dari sinilah PH lebih memahami ertikata sebenarnya Islam Itu Mudah, lebih-lebih lagi bab bersuci...Persepsi individu dengan hukum adalah dua perkara yang berlainan...
PH pun bukannya bela Si Jojo ni di dalam rumah....Si Jojo ni bebas ke sana ke sini di kawasan kejiranan rumah PH...Jiran pun OK dengan Si Jojo ni sebab dia baik...Cuma, dia lebih 'sayangkan' PH dan MH sebab kami selalu ambil tanggungjawab mengenai kebajikannya termasuklah menghantarnya ke klinik dengan bantuan seorang jiran Cina...Lagipun PH selalu gunakan pelapik seperti sarung tangan setiap kali berurusan dengan Jojo...Bermula dari seekor anjing jalanan yang PH selalu beri makan akhirnya dia telah menjadi sebahagian dari tanggungjawab dan hidup PH...Hubungan PH dengan jiran-jiran yang bukan Melayu juga bertambah baik....
Sebagai umat Islam, hukum wajiblah dipatuhi..PH juga tidak terkecuali dari hukum syarak kerana PH adalah penganut agama Islam...Ramai juga rakan-rakan Facebook PH mengakui mereka dan keluarga juga ada memelihara anjing, tetapi sebagai penjaga kebun dan penjaga kawasan perimeter luar rumah...
Cuma, kadangkala kita terlupa mengapa anjing itu diciptakan oleh Allah SWT...Asalkan kita patuhi segala garis panduan dan fatwa, ianya tidak akan menjadi masalah...
Steady semua...!!!

Comments
7 Comments

Currently have 7 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..:

  1. Hukum bela anjing harus.. tiada nas yg mengatakan ianya haram.. malah ada mazhab yg mengatakan anjing bukn najis (mazhab hanafi kalau x clap).. bg mazhab syafie ianya najis dan perlu disamak.. dlm quran Allah swt menghalalkan daging binatang buruan yang digonggong anjing untuk dijadikan makanan..

    Kesimpulannya masyarakat mlayu masih blum faham secara menyeluruh tentang kepentingan dan faedah anjing sbg keselamatan diri dan harta benda.. mereka hanya memandang anjing adalah sesuatu yang najis dan haram.. mka sudah tiba masanya utk membuka mata dan hati dan menyedari kepentingan sebenar anjing dlm kehidupan.. manfaatkan sepenuhnya ciptaan Allah yg hebat ini.. renungi dan bertasbihlah ayas keagunan ciptaanNya.. :)

  2. sy nk bela anjing utk jaga rumah sy yg sh 2x masuk pencuri nih..tp adik beradik x bg sb takut jiran2 mrh...maklumla jiran2 sume islam

  3. sy nk bela anjing utk jaga rumah sy yg sh 2x masuk pencuri nih..tp adik beradik x bg sb takut jiran2 mrh...maklumla jiran2 sume islam

  4. saya pun teringin gak nak bagi mkn anjing2 liar ni..tp saya takut kalu diorg dah biasa n manja dgn kiter diorg duk tergeseln jilat2 kia lak...ph buat mcm mana ek??ada jojo ni bersentuhan dgn ph??

  5. Ya Allah..tersentuh hati tengok muke Jojo. Jangan risau PH. Allah tahu apa lebih dari apa yang kita tahu.. Dia je yang berhak menentukan semuanya. Sabar. Pedulikan tohmahan orang2 lain. Mungkin diorang tak baca kisah pelacur yang masuk syurga kerana menolong anjing yang dahaga.. (.^^.)Y

  6. rmi ckp haram pgg anjing tp sbnanya pgg anjing itu najis berat shj. bole je samak.skrg ni kn ade sabun samak (taharah). kmi pelajar perubatan veterinar pgg anjing xpnh belapik. sy merupakan pljr veterinar maaf skiranya sy berkongsi pndgn. xpki lapik mse pgg anjing pn xpe krn bole smak. samak itu merupakan penyucian dpd najis berat dan bersuci itu adlh ibadah. sy pnh mnghadiri fiqh veterinar. ustaz tu ckp skiranya rase samak tu membebankn xperlula mnyamak ttpi pastikn diri bersih teutamanya smsa beibadat. skirany slh ape yg dismpikn, maka slh lah sy. skadar berkongsi :)

  7. wau, jarang jumpa muslim macam PH dkt malaysia ni


Leave a Reply

ShareThis

Related Posts with Thumbnails