KAKIMOTONG DOT COM - Kisah perjuangan papa hero utk haiwan-haiwan terbiar khususnya anjing dan kucing. KAKIMOTONG DOT COM: Penawar Kurap Pada Kucing, Tak Payah Bawa Ke Klinik Pun....Modal RM1.50 Jer...

Ikuti Status-Status Penghilang Stress dari Papa Hero Di Facebook Dengan KLIK "LIKE"

Powered By Blogger Widgets

.
Powered by Blogger.

Wednesday, June 9, 2010

Penawar Kurap Pada Kucing, Tak Payah Bawa Ke Klinik Pun....Modal RM1.50 Jer...

Posted by Papa Hero | Wednesday, June 9, 2010 | Category: , , |

Apa yang selalu kita buat kalau kucing yang kita bela terkena kurap? Haa, ini ada satu tips yang aku nak kongsi dan tak ramai yang tahu...ramai di antara kita terus pergi klinik haiwan untuk mendapatkan suntikan pembunuh parasit ( amat digalakkan )...tetapi, sepanjang aku bela kucing, aku tak pernah dapatkan sebarang suntikan kurap untuk kucing2 aku ni..aku cuma pakai ni....

Minyak gamat yang aku beli dengan harga RM1.50...murahkan?? kalau anda nak tahu, minyak gamat jenis inilah yang aku pakai semasa merawat luka Hero yang parah akibat dipotong...Dunkin Donut tu kalau nak bagi kucing pun boleh juga....saje je aku nak tayang kat korang donut tu...ha ha ha


Si PakTam ni selalu sangat bergumpal dengan Baby...mungkin sebab cakaran Baby yang mengakibatkan luka dan gatal, kepala Pak Tam dah terkena kurap...

banyak bulu kat kepala Pak Tam dah tertanggal, pastu tak habis2 menggaru...kalau lambat, kurap akan merebak ke kaki...


Macam ni caranya nak bubuh minyak gamat nih...tenyeh jer kat kepala dia....penutup plastik minyak gamat tu jangan dibuka habis...ambil pen dan cucuk buat lubang banyak-banyak...


Pak Tam menggelupur jap...tak pedih pun...saja dia nak mengada....


Biasanya, kucing akan menggaru tempat yang terkena ubat....biarkan sahaja...kalau dia jilat lagi baik...macam Hero dulu, dia jilat minyak gamat tu sampai kering....lastly, luka dia cepat kering....


Inilah hasilnya...pandai tak aku????


Aku dah buat kat beberapa ekor kucing di kantin tapak binaan bangunan yang aku kerja....ada seekor kucing tu kedua2 telinganya hampir hancur akibat kurap yang melampau...dalam seminggu jer, kurap tu langsung dah tak ada....Demi Allah aku cakap....

Tapi aku nasihatkan kalau kucing korang tu luka parah, jangan hanya bergantung pada minyak gamat ni jer...macam kes Hero lain....aku dah patah semangat tengok keadaannya yang hampir mati....aku tak cukup wang ( masa tu duduk bujang sorang2 ), pulak tu baru dapat kerja...ikhtiar aku yang terakhir hanya minyak gamat tu jer....jadi, mungkin hanya bebekalkan semangat yang kuat yang membolehkan Hero terus hidup....

Comments
38 Comments

Currently have 38 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..:

  1. bro...
    ekau macam member den dan kawan mak den
    sangat sayangkan kucing....
    alhamdulillah
    den nih xgemar sangat kucing
    hohohoh

  2. tak gemar takpe, janji sayang

  3. waahhh...petua yg best!!nk try bg kat kucing kt umah sy...hhuhu...tq!! :)

  4. oo..jumpa hero ms lom kawen..
    seb bek dpt wife yg suke kuceng gak kan..
    syukur..

  5. ubat gamat yg mujarab dan multi purpose
    sy pun guna gamat utk my cat
    skrg alhamdulillah dh hilang kurapnya
    :)

  6. tengok..btapa murah rezeki Allah bg lepas dapat Hero.

    amin.

    gamat ek...leh mintak mama saye sapu kat Misty..mamat tu spesis kaki rayap so kkdg ade je kurap. sian dia..skali tgk cam kucing xde tuan

  7. salam bro ... saya pun mmg guna minyak gamat kalau setakat luka kecik sebab kucing saya suka bergaduh. mmg cpt kering. sya ada kucing warna putih, nama dia L. masa kecik2 dia sakit, bulu pun mcm xde tapi sya sapu minyak gamat tiap2 haru alhamdulillah dah besar ni bulu memang lebat.

  8. harap2 murah rezeki kamu lps ni...dikurniakan anak2 yg comel dan bijak...(mmg comel dan bijak pun along ngan angah tu..hihi)

    diberi keberkatan olehNya..amin....

  9. wahh ye ke...slalu gak guna mnyak gamat ni tp biasanya utk luka aje xtau lak ada kegunaan lain

    thank you for sharing ;)

  10. minyak ni mmg bagus..my cat yg luka kat kaki kene kace bnyk luka ..dan darah sllu kuar..tp lepas letak minyak tu..da xde darah kuar lgk..huhu

  11. Salam...

    mana nak beli minyak gamat tu?... dahtu harganya murah giler!!!

    * nak beli arrrrrr *

  12. Minyak ni mudah didapati...kalau kat outlet2 yang jual ubat dan jamu selalu ada...

  13. minyak gamat memang mujarab. luka, melecur, kurap kat kucing ini la yg slalu guna.

    kalau nak elak kucing kena kurap, jangan bagi dia makan or termakan ikan pari. ni org kat kpg slalu pesan la.

    tp rsanya kucing skrg ni x layan dah ikan2 ni. nak whiskas je. hihi :P

    hero tu hebat.. chaiyok utk hero~

  14. kat orang pun boleh pakai....

  15. yup2..sy pun slalu guna minyak gamat untuk kucing..

    tapi masalahnya, akhir2 ni kucing sy pndai pulak.. tengok sy bukak botol minyak gamat, mencicit lari.. jenuh gak nak kjar..huhu

  16. betul-betul...minyak gamat tu byk kegunaannya :)

  17. hah btul tuh..sy penah try and brkesan..tp mlangny time tuh da ada bintik2 kecil d badan kucin sy sikit2 tmbh2 ag dy domestic medium hair..susahla nak cari bintik2 tuh tambah2 ag dy kaler putih n nakal.. hihi tpaksalah sy pg inject gak..

  18. Salam PH,
    Ni satu contoh kucing yg saya jumpe kat bawah rumah...ada gak ikut tip'2 minyak gamat tu...harapan dia agar sembuh kembali macam paktam lah yer...

    http://groundnutsikacangtanah.blogspot.com/2010/10/habis-madu-sepah-di-buang.html

    PH,Pls give some feedback for this link...stray cat selalu jadik mangsa kurap...=(

  19. nice to know this~

  20. mmg berkesan pon minyak gamat ni...
    anak kucing aku dulu kene gigit dengan kucing jantan besar..mula-mula nampak ok..3-4 ari lepas 2 dada die bernanah..makin lama makin teruk..sampai berlubang la dada die..tapi tak la nampak peparu..hari-hari aku buang nanah tu, letak mnyak gamat, Alhamdulillah 2 minggu lepas 2 luka 2 elok..membesar dengan sihat sekarang ni..

  21. zailina md taib says:

    Dulu ade sekor kucing dtg ke rumah akak,penuh kurap satu badan.X de ruang yg x de kurap sampai kan anak2 yg suka kucing pun lari bila dia dtg dkt.Akak kesian sgt tgk dia.Last2 akak pegi pasar tani beli ikan haruan,rebus dan bg dia mkn.Pastu badan dia akak curah minyak gamat sampai lencun.Mmg kembang tekak tgk dia.Dlm semggu akak kerjakan dia,hasilnya bulunya tumbuh cantik dan jd kesayangan kami..cuma dia hilang slps setahun akak bela dia,x tau ke mana peginya...

  22. Ohh oh saya ade buat camtu kat sekor kucing ni. Taruk minyak gamat kat telinga dia setiap hari sampai fobia dia bile tengok botol minyak tu. Alhamdulillah memang berkesan.

  23. mmg b'kesan sgt2..sy pnh try kt ank kucing mse dlu2..huhu

  24. dah tiba masanya untuk aku beli minyak gamat nih

  25. betui...serius minyak gamat mmg power...ubat kurap,ubat luke even pnah anak kucing sy kna gigit ngan smpai blubang tengkuk dah mngeletek dgn darah kuar...lumur minyak gamat...tadaaa...alhamdullilah panjang umur dia....

  26. kalau ubat cacing untuk manusia pakai kat kucing boleh x?
    kita cuma kurangkan dos jela..
    rasa2 boleh x?

  27. Minyak zaitun pun berkesan ;)

  28. Cool la brader. Orang yg betol2 sayang kucing je sanggup buat apa yg bro buat.

  29. ni baru nak cuba , ramai yang cakap okayy bila letak minyak gamat kat tmpat yang ada kurap. nak tgk hasilnya nanti, harap kurap kt kucing saya hilang. tips ni memang berguna sangat

  30. nak try gak kat kucing aku ni

  31. Salam...mcm mana klau anak kucing yng umurnya baru 2-3 minggu?kurapnya bnyk jugak..dkt badan 3, kaki 1, atas kepala tepi telinga 1,atas mata 1..haritu saya dah bwk pegi klinik,doktor cuma bagi krim shj..kurapnya mcm bentuk bulat..dkt kurap tu tak ada bulu..mcm setompok bulat dkt badan dan tempat lain..mcm mana nii?? :(((((

  32. Anak kucing tu tk ada ibu..saya ambil anak kucing tu dari jiran saya..jiran saya jumpa di kawasan perumahan yng kami tinggal

  33. info yg amat meyakinkan thanks brahhh

  34. kucing sy sekor mati sbb kurap..xprasan pn ade dLm tlge..mlm elok..esok pg mati..sekor lg nazak..dunno what to do..

  35. Nk tny...lau ank kucg yg bru lhir, bru 22hari,tp kena kurap....cmne ek? Hrp blh mbntu.tq


Leave a Reply

ShareThis

Related Posts with Thumbnails