KAKIMOTONG DOT COM - Kisah perjuangan papa hero utk haiwan-haiwan terbiar khususnya anjing dan kucing. KAKIMOTONG DOT COM: Boboy, Cepatlah Sembuh....Ayah Tunggu Boboy Pulang...

Ikuti Status-Status Penghilang Stress dari Papa Hero Di Facebook Dengan KLIK "LIKE"

Powered By Blogger Widgets

.
Powered by Blogger.

Wednesday, December 21, 2011

Boboy, Cepatlah Sembuh....Ayah Tunggu Boboy Pulang...

Posted by Papa Hero | Wednesday, December 21, 2011 | Category: , , , |

Kucing kalau sakit mereka memang tak pandai nak mengadu....Macam Si Boboy ni...Kelmarin sebelum gambar ni diambil dia sihat jer....Tahu-tahu jer pagi semalam ( Ahad  )Si Boboy dah baring mengerekot kat atas sofa tempat Hero tidur...Maknanya, walaupun dia tak pandai nak mengadu dengan cara percakapan, tapi dia mengadu dengan cara memberi 'signal'....kalau mereka yang selalu memantau kucing-kucing peliharaan pasti pernah mengalami perkara sebegini....Bila PH pegang telinganya, terasa panas...Kepalanya juga panas...Bulunya meremang dan banyak yang gugur...Hati PH mula tak sedap...Mulutnya juga berbau busuk...Selaput mata putihnya jelas kelihatan...Bila dipegang bahagian tulang belakangnya, terasa tulang belulangnya...Berat badannya susut mendadak...Ni tak boleh jadi...PH kena cepat-cepat bawa Si Boboy pergi ke vet...Duit tu nanti boleh cerita....


Kesian PH tengok Si Boboy...Hidungnya tersumbat..bernafas pun ikut mulut....Dah nampak macam bukan Boboy dah...



PH memang ada standby ubat-ubatan asas untuk kucing seperti ubat mata, demam dan selesema...Sebelum ini, MH memang dah bagi Si Boboy ni makan ubat..Mula-mula dia kebah tapi lepas tu penyakitnya datang semula...Memang dugaan Allah nak beri kat PH...jadi, PH kena terima dengan hati yang terbuka...



Si Mickey pun barangkali dah berjangkit dengan Si Boboy tapi keadaannya belum di tahap serius...Jadi PH ambil pendekatan cegah sebelum parah...PH bawa dia dengan Boboy sekali pergi jumpa vet...Si Mickey pun susut berat badannya....



Sesampainya PH di Klinik Dr Cham yang terletak di Taman Bukit Kajang, Dr Cham terlebih dahulu memeriksa suhu badannya...Memang tinggi bacaan suhunya sehingga mencecah 41 darjah celcius...Kalau tak kuat, Si Boboy boleh kena sawan tarik macam manusia juga...



Beginilah suasana Si Boboy di klinik tempohari...


Si Mickey keadaannya masih belum di tahap yang membimbangkan lagi...Lihatlah sendiri cara-cara Dr Cham memberi Si Mickey makan ubat pil..Mudah dan ringkas kalau tahu tekniknya...Yang penting, mesti berlembut dengan mereka....Tak percaya...? Cubalah :)


Akhirnya Si Boboy dimasukkan ke wad atas nasihat Dr Cham sendiri kerana virusnya agak teruk tapi masih boleh diubati...Sian Boboy ayah ni...Tak pasal-pasal masuk wad....Tu lah, kalau bukan kita nak sayang mereka siapa lagi yang nak sayang mereka....



Sekembalinya PH ke rumah, anak-anak comel PH yang lain semuanya dah kembali sihat...Nasib baik PH ada simpan bekalan ubat-ubatan dan vitamin untuk mereka....



Pukul 10 malam seolah-oleh menjadi satu kewajipan mereka berkumpul di dalam bilik PH...hehehehe..PH memang tak kurung mereka...



Si kembar pun rajin melayan anak-anak angkat comel PH ni....Riuh satu rumah ni dengan hilai tawa budak-budak ni...



Si Motet memang suka menyakat si kembar..Stroller budak kecik pun nak naik.....Tapi dalam pada kegembiraan ini,hati PH masih teringat kat Si Boboy..Entah macamanalah keadaannya di wad vet tu....Masa nak parking kereta di car porch, selalunya ada jer kelibat Si Boboy bersama best friendnya iaitu Si Eckie menunggu PH di depan pagar..Tapi sekarang ni dia kat klinik pula...PH rancang nak jenguk Si Boboy di wad pada esok hari....



Pada pagi hari Selasa 21.12.11, PH menelefon bos untuk memberitahu yang pada hari ini PH masuk kerja separuh hari...Sebagai bos, mengomel tu perkara biasa....PH layankan ajer....Bagi PH, tak perlu nak takut sangat dengan majikan....PH amat percaya kepada rezeki masing-masing...
PH & MH  masuk ke wad klinik veterinar milik Dr Cham pada pagi tadi  untuk jenguk Si Boboy....Tapi pagi tadi Mrs Cham yang incharged...Beliau juga adalah seorang doktor veterinar yang berpengalaman...Menurut beliau, Si Boboy ni dah beransur stabil tapi dia susah nak makan....Bagi wet food pun tak nak makan....Mungkin selera makannya masih terganggu lagi....


Nak menitis air mata PH bila melihat Si Boboy ni...Terus teringat bagaimana PH terjumpa dia...Kucing yang bersusuk tubuh besar ini juga mempunyai kisah pilunya yang tersendiri ( KLIK SINI )...Cuba lihat gambar di bawah....Si Boboy merapatkan kepalanya ke dada PH sambil cuba memeluk PH dengan kuat walaupun keadaannya begitu lemah....Sayu jer PH tengok mata dia....Banyak kali PH berpesan pada Boboy..PH kata kat dia :
 " Boboy jangan tak makan yer...nanti kalau tak makan macamana nak makan ubat...? Kalau tak makan ubat, macamana nak baik sakit...? Kalau sakit tak baik macamana Boboy nak balik rumah...? Boboy sihat yer...Sihat tau...Ayah dengan ibu tunggu Boboy balik rumah....." sebak juga masa cakap kat dia...


Dia pejamkan matanya dan kukunya mencengkam baju PH seolah-olah menyuruh PH cepat membawanya nya pulang...PH & MH banyak ucapkan kata-kata pujukan kat Si Boboy....Masa PH timang dia, badan dia dah ringan...Tak padat macam dulu...Cepat betul virus tu bertindak....



Hampir setengah jam PH berada di dalam tu..Si kembar pun ada sekali....Masa berlalu terasa begitu pantas...Tak puas rasanya nak timang Si Boboy yang padat tu....Masa nak balik, bermacam-macam kata-kata semangat PH beri kepadanya...Sebaik sahaja PH letakkan Si Boboy ke dalam sangkar, terus dia nak makan..Mrs Cham pun terkejut melihat tindakan Si Boboy....Smart Cat kata beliau....

"Boboy jaga diri baik-baik yer...Tak lama pun kat wad tu...Ayah doakan semoga Boboy cepat sembuh dan cepat balik ke rumah sebab ayah nak timang Boboy macam biasa setiap kali balik dari kerja..."


P/S :
PH sekadar memberi semangat dan perangsang kepada si comel yang lemah...Petua tu petua juga, tapi PH sarankan pergilah ke vet....Wang usah berkira.....Berikhtiarlah, pasti ada jalannya....What we give we will get back....
Tindakan Si Boboy kembali berselera nak makan seolah-oalh membuktikan teori bahawa kucing memahami apa yang diucapkan kepada mereka....
Boboy, cepatlah sembuh yer....Hari Jumaat ni baru PH boleh bawa dia pulang..Itupun sekiranya keadaan mengizinkan...Doakan yer...

Comments
3 Comments

Currently have 3 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..:

  1. be strong ya boboy. kami mendoakan semoga boboy cepat sembuh n dpt balik ke rumah cepat2

  2. semoga boboy cepat sembuh... sedih bc entri ni... leh rasa keadaan PH mcm ner..


Leave a Reply

ShareThis

Related Posts with Thumbnails