Kisah Pilu Si Ugly Yang Penuh Berinspirasi ( Kisah Benar Yang Berlaku Pada Tahun 1998 )

Dah lama juga PH tak buat entri Copy Paste...Hari ni, PH tertarik untuk berkongsi dengan para pembaca semua mengenai kisah seekor kucing yang bernama Ugly....Kisah ini berlaku di luar negara dan PH diberitakan bahawa kisah ini berlaku di sekitar tahun 1998...Semoga kisah Si Ugly ini dapat memberi keinsafan kepada kita semua...Bagi PH, kisah ini adalah "Inspired Story"..Sama-sama kita baca yer....


Everyone in the apartment complex I lived in knew who Ugly was. Ugly was the resident tomcat.

Ugly loved three things in this world: fighting, eating garbage, and shall we say, love. The combination of these things combined with a life spent outside had their effect on Ugly.

To start with, he had only one eye, and where the other should have been was a gaping hole. He was also missing his ear on the same side, his left foot has appeared to have been badly broken at one time, and had healed at an unnatural angle, making him look like he was always turning the corner. His tail has long since been lost, leaving only the smallest stub, which he would constantly jerk and twitch. Ugly would have been a dark gray tabby striped-type, except for the sores covering his head, neck, even his shoulders with thick, yellowing scabs.

Every time someone saw Ugly there was the same reaction. “That’s one UGLY cat!!”

All the children were warned not to touch him, the adults threw rocks at him, hosed him down, squirted him when he tried to come in their homes, or shut his paws in the door when he would not leave.

Ugly always had the same reaction. If you turned the hose on him, he would stand there, getting soaked until you gave up and quit. If you threw things at him, he would curl his lanky body around feet in forgiveness. Whenever he spied children, he would come running meowing frantically and bump his head against their hands, begging for their love. If you ever picked him up he would immediately begin suckling on your shirt, earrings, whatever he could find.

One day Ugly shared his love with the neighbors huskies. They did not respond kindly, and Ugly was badly mauled. From my apartment I could hear his screams, and I tried to rush to his aid. By the time I got to where he was laying, it was apparent Ugly’s sad life was almost at an end.

Ugly lay in a wet circle, his back legs and lower back twisted grossly out of shape, a gaping tear in the white strip of fur that ran down his front. As I picked him up and tried to carry him home I could hear him wheezing and gasping, and could feel him struggling. I must be hurting him terribly I thought.

Then I felt a familiar tugging, sucking sensation on my ear – Ugly, in so much pain, suffering and obviously dying was trying to suckle my ear. I pulled him closer to me, and he bumped the palm of my hand with his head, then he turned his one golden eye towards me, and I could hear the distinct sound of purring. Even in the greatest pain, that ugly battled-scarred cat was asking only for a little affection, perhaps some compassion.

At that moment I thought Ugly was the most beautiful, loving creature I had ever seen. Never once did he try to bite or scratch me, or even try to get away from me, or struggle in any way. Ugly just looked up at me completely trusting in me to relieve his pain.

Ugly died in my arms before I could get inside, but I sat and held him for a long time afterwards, thinking about how one scarred, deformed little stray could so alter my opinion about what it means to have true pureness of spirit, to love so totally and truly. Ugly taught me more about giving and compassion than a thousand books, lectures, or talk show specials ever could, and for that I will always be thankful. He had been scarred on the outside, but I was scarred on the inside, and it was time for me to move on and learn to love truly and deeply. To give my total to those I cared for.

Many people want to be richer, more successful, well liked, beautiful, but for me, I will always try to be Ugly.

Terjemahan Bahasa Melayu :


Semua orang di kompleks apartmen saya tinggal semuanya kenal Si Ugly, seekor kucing jalanan yang tinggal di sana.

Si Ugly mencintai tiga perkara di dunia ini: pergaduhan, makan sampah, dan tak keberatan kalau kita kata dia juga adalah penyayang. Oleh kerana ketiga-tiga sifat ini, ianya mempunyai kesan kepada Ugly.
Untuk dijadikan cerita, dia hanya mempunyai satu mata, dan di mana yang lain sepatutnya adalah sebuah lubang yang ternganga. Dia juga telah hilang kedua-dua belah telinganya, kaki kirinya telah patah teruk dan ianya telah sembuh secara sendiri. Ini menjadikan dia kelihatan seperti dia berjalan terhuyung-hayang. Ekornya telah hilang sejak sekian lama, hanya tinggal pangkalnya sahaja dan ini menambahkan lagi kehodohannya. Ugly bercorak kelabu berjalur gelap berjalur-jenis, kecuali pada luka yang meliputi kepala dan leher, walaupun bahunya lebar.
Setiap kali seseorang itu melihat Ugly,  semuanya akan memberikan reaksi yang sama iaitu "Itulah salah satu kucing amat hodoh!"
Semua kanak-kanak diberi amaran tidak sentuh dia, orang dewasa akan membaling batu kepadanya, menymbahnya dengan air ketika dia cuba untuk datang di rumah mereka. Walaupun Si Ugly hanya melepaskan lelah di tepi tangga rumah orang, dia dihalau dengan begitu teruk sekali.




Ugly sentiasa mempunyai tindak balas yang sama. Jika anda meyembur hos air kepadanya, dia tetap tidak akan berganjak. Dia tidak berganjak sehingggalah orang yang menyimbah air tersebut berputus asa dan berhenti.  Jika anda melemparkan sesuatu pada dia, dia akan merendahkan badannya sambil meletakkan kedua kaki hadapannya ke lantai seperti meminta maaf.  Apabila dia menjadi perhatian kanak-kanak, dia akan datang berlari sambil mengiau dan menundukkan kepalanya ke tangan kanak-kanak tersebut seperti mengemis secebis sayang dari mereka. Jika anda pernah mengusap dia, dia akan bermula dengan serta-merta menggigit pada baju anda, subang, apa yang dia dapat capai ( ajak bermanja ).




Satu hari Ugly berkongsi kasih dengan anjing seorang jiran. Jiran tersebut telah mencederakan Ugly dengan begitu teruk sekali. Dari apartmen saya, saya boleh mendengar jeritannya dan saya tergesa-gesa untuk memberikan bantuan kepada Ugly. Pada ketika itu, saya sedih melihat keadaannya terbaring sayu. Sudah jelas kisah hiba Si Ugly bakal berakhir.




Ugly  terbaring di tempat basah, kaki belakang dan bawah belakangnya terpusing dengan pelbagai bentuk manakala ada koyakan teruk di bahagian jalur bulu putih di bahagian hadapan tubuhnya. Saya membawa Ugly pulang ke rumah dan saya boleh mendengar bunyi dia berdehit dan tercungap-cungap. Dia masih mahu berjuang untuk hidup walaupun dah nyawa-nyawa ikan. Kadangkala, serba salah juga saya kerana asyik memikirkan sayalah penyebab yang menambahkan kesakitannya ( ketika membantu mengangkatnya ).




Kemudian saya mendakapnya sehingga kedengaran bunyi manja ( purrrr ) di telinga saya. Ugly, sedang nazak. Sungguhpun penderitaannya amat teruk dia masih cuba mahu merapatkan muncungnya ke arah telinga saya. Saya mendakapnya dia lebih dekat kepada saya, dan meletakkan kepalanya ke tapak tangan saya. Kemudian dia berpaling kepada saya dan ketika itu matanya bersinar berwarna keemasan. Ketika itu saya boleh mendengar bunyi yang berbeza dari tadi ( bunyi 'purrrr' yang lebih meruntun hati ). Walaupun dalam kesakitan yang besar, Ugly yang dikatakan hodoh itu berjuang untuk hidup. Kucing yang berparut itu hanya mahu meminta sedikit kasih sayang dari seseorang. Itu sahaja.




Pada ketika itu saya memandang Ugly adalah kucing yang paling cantik, makhluk penyayang yang saya pernah jumpa. Pernah sekali dia cuba menggigit atau menggaru saya, atau pun cuba untuk menjauhkan diri daripada saya. Ugly hanya memandang pada saya dan dia benar-benar mempercayai saya untuk melegakan penderitaannya.




Si Ugly meninggal dunia di tangan saya sebelum saya sempat masuk ke dalam rumah, tetapi saya terduduk dan termenung dalam jangkamasa yang lama selepas itu. Saya memikirkan bagaimana makhluk yang berparut, cacat dan tidak sempurna sedemikian boleh mengubah persepsi saya tentang apa yang dimaksudkan untuk merasai perasaan cinta dan sayang yang begitu luar biasa dan sayang yang sebenar-benarnya. Si Ugly mengajar saya apa itu erti pemberian dan belas kasihan di mana ianya lebih baik dari membaca seribu buku dan ceramah. Dan kerana itu, saya benar-benar insaf dan akan sentiasa bersyukur. Ugly hanya berparut di luar, tetapi saya berparut di bahagian dalam, dan ia adalah masa untuk saya berubah dan belajar untuk menikmati cinta yang sebenar-benarnya dan mendalam. Ianya amat perlu untuk saya menyayangi dan menjaga keluarga sebaik-baiknya.




Ramai orang mahu menjadi lebih kaya, lebih berjaya, disukai, indah, tetapi bagi saya, saya akan sentiasa cuba untuk menjadi Ugly. ~ ~


Nukilan : Kenny Bryan

Nota PH : 
Seperti yang PH selalu maklumkan, haiwan adalah di antara salah satu guru di dalam kehidupan kita...Kepala PH pening dan mata berkaca ketika membuat terjemahan ini...Google translation hanya 40% jer yang boleh pakai...Tapi, takperlah...Ianya adalah untuk tatapan kalian...
Steady Semua...!!!

Comments

  1. YA ALLAH..SDIHNYE..WANNA CRY...tu baru kucing..kalau ad mnusia yg sebijik mcm kucing tu?
    ALLAHU RABB...NAUDZUBILLAH..PLIHARALAH KAMI.SEADANYA

    ReplyDelete
  2. bila membaca kisah2 ni kita akan membayangkan keadaannya bila terbayang keadaan dlm cerita ini.. hati tersentuh sgt2.. manusia makhluk yg plg sempurna di ciptakan Allah tp masih cacat hati & perasaan berbanding haiwan dgn akalnya yg x seberapa namun sempurna utk merasakan kasuh sayang

    ReplyDelete
  3. rasanya takde manusia setabah haiwan2 jalanan yg tak pernah jemu berjuang utk hidup walaupun dihalau, dipukul, dibiarkan kelaparan. Diorang tetap datang meraih simpati. Tak pernah berdendam pun. Kenapa masih ada manusia kejam yg mementingkan diri sendiri.

    ReplyDelete
  4. meruntun hati baca kisah ni.. mengalir air mata..

    ReplyDelete
  5. Moga dgn membaca kisah ugly ini...sama2 dpt membuka pintu hati kita agar saling menyayangi makhluk Allah ini.

    ReplyDelete
  6. Moga dgn membaca kisah ugly ini...sama2 dpt membuka pintu hati kita agar saling menyayangi makhluk Allah ini.

    ReplyDelete
  7. Moga dgn membaca kisah ugly ini...sama2 dpt membuka pintu hati kita agar saling menyayangi makhluk Allah ini.

    ReplyDelete
  8. Tersentuh hati baca kisah ni. Tiba2 rasa sakit yang amat di dada. Manusia terlalu kejam. Apalah dosa haiwan2 tu? Saya sangat benci manusia yang suka menyakiti haiwan...! Bagi saya mereka lebih teruk dari syaitan.!

    Sorry, emosional sikit. Saya memang sangat sayangkan haiwan sampai saya boleh menangis hanya dengan melihat haiwan2 jalanan yang mencari makanan di celah2an sampah sarap.. T_T

    ReplyDelete
  9. ya Allah..sedehnya...menitis airmata baca entry ni...manusia zaman skng mmg KEJAM!!! sgt kagum dgn semangat ugly...berjuang utk trs hidup...!!! apapun, ugly kini bahagia "hidup" di syurga...

    ReplyDelete
  10. Sedihnya. Dah tak cukup air mata dh menangis ni. And ugly pnye umur sama dgn saya ;')

    ReplyDelete
  11. I mean the kejadian sama dgn tarikh lahir saya

    ReplyDelete
  12. Pertama kali sy menangis baca entry pasal kucing sbb kt umah sy ni sy mmg tgh jaga kucing yg sakit..nk mkn pon kna suap pakai picagari..punyalah manja..jd sy terasa bila org buat jahat smpi mcm tu skali dkt ugly ;(

    ReplyDelete
  13. Biase la yg cantik yg gebu org sanggup berhabis beribu ringgit utk beli kucing yg lawa-lawa..tp sebaliknye yg hodoh yg cacat tk sanggup belikn mkanan wlaupun $5/rggit hargenye demi kucing jlanan....Lumrah alam...ambil ikhtibar dr kisah 'Ugly'ni...agar kite jd insan penyayang...

    ReplyDelete
  14. Mngalir air mate mmbacenye sbb mngenangkn ank bulus kt umh yg sdg sakit...mmg btul kucing ni byk mngajar kite erti kehidupan

    ReplyDelete
  15. Mngalir air mate mmbacenye sbb mngenangkn ank bulus kt umh yg sdg sakit...mmg btul kucing ni byk mngajar kite erti kehidupan

    ReplyDelete
  16. Subhanallah.. menangis tersedu2 sy d buat nye bla bc artikel nie. Smg tenang & damailah UGLY si sn bersm penciptanya.mm

    ReplyDelete
  17. Sedih... sedih sgt cerita ni sbb rupa2nya ada translate bahasa melayu kat bawah ...hmm

    ReplyDelete
  18. Im sadness ..kesian sangat .. serba sedikit cerita die kene dengan kucing saye ..

    ReplyDelete

Post a Comment

Entri Popular