KAKIMOTONG DOT COM - Kisah perjuangan papa hero utk haiwan-haiwan terbiar khususnya anjing dan kucing. KAKIMOTONG DOT COM: Sesungguhnya, Mereka Tidak Mengetahui

Ikuti Status-Status Penghilang Stress dari Papa Hero Di Facebook Dengan KLIK "LIKE"

Powered By Blogger Widgets

.
Powered by Blogger.

Sunday, November 27, 2011

Sesungguhnya, Mereka Tidak Mengetahui

Posted by Papa Hero | Sunday, November 27, 2011 | Category: , , , , , , |

Pada hari Ahad minggu lepas, aku telah menghadiri satu majlis perkahwinan...Ini adalah kali pertama aku melihat dua pasang mempelai bersanding di dalam satu majlis...Pasangan pengantin lelaki kedua-duanya adalah adik-beradik...Seorang doktor, seorang lagi jurutera...Aku amat kagum, ayah dan ibu mereka hanyalah seorang pesara tentera yang kini menyara hidup dengan menjual nasi lemak pasar malam sahaja.... 
( KLIK SINI )...Ayah mereka adalah ayah dan ibu angkat aku....Aku menumpang kasih kepada sesiapa yang sudi bantu...Perasaanku bercampur baur apabila menghadiri majlis itu...Macam-macam perkara yang aku kenangkan lalu membandingkan kehidupan kini dengan kehidupan yang lalu....Terlalu banyak dugaan dan kepayahan hidup telahku harungi suatu ketika dulu....Alhamdulillah, awan yang mendung kini cerah kembali....tetapi, kadangkala hujan turun juga di tengah hari...Apa nak buat, itulah asam garam kehidupan yang hakiki....
Apabila melihat set pelamin kedua pasangan pengantin ini, aku terus berdoa agar pasangan-pasangan ini dijauhkan dari segala kesulitan dan kepayahan insani...Semoga jodoh mereka berkekalan sehingga ke akhir nyawa nanti....


Mengambil iktibar dari keruntuhan rumah tangga ayah dan ibu, ianya adalah satu pengalaman yang amat menguji kalbu...Di usia yang setahun jagung, terlalu berat kaki ini untuk melangkah laju...Terasa diri ini begitu kesempitan yang teramat sangat...Pilu di hati tak pernah berenggang dari keringat....Air mata menjadi teman tidur....Gitar dan piano menjadi curahan penghibur...Aku keseorangan rupa-rupanya....Hanya rakan-rakan yang senasib denganku memahami apa ceritanya...Aku tak kenal apa erti kebahagiaan yang dicari...Teman-teman hanyalah penawar duka di siang hari....Kenangan silam menjadi peneman di malam hari....Sesungguhnya, mereka tidak mengetahui...



~~Teringat waktu mula-mula mengenali permaisuri ceria....Segalanya ditempuh bersama-sama....Semenjak adanya si dia, aku menjadi lebih berani...Semenjak adanya si dia, hidup aku lebih berseri....Kawan-kawan mula cemburu kerana aku mendapat teman baru kini...."Biarlah dia" kata mereka yang memahami....Tanpa berani berhijrah, sesungguhnya aku tak akan ke mana-mana....Aku cekal berusaha untuk mendapatkan si permaisuri yang kucinta....Sesungguhnya cinta pertama itu lebih indah bila sampai ke jinjang takhta...Ramai yang indah bila bercinta...namun sesungguhnya mereka tidak mengetahui...
Dengan sepenuh hati yang ikhlas aku dambakan kepada si dia...Segala yang jahil aku simpangkan...Segala yang baik aku amalkan...Semuanya kerana aku ingin berhijrah...Berhijrah dari alam bujang ke alam seorang suami....Bersedia atau tidak, itu aku tak peduli....Kalau tidak berani berhijrah, aku tak akan tahu apa itu suami....Aku redah segala keperitan dalam menempuh duri yang maha tajam dan bisa yang maha peri....Sakit di dalam terasa sehingga ke hari ini....Aku simpan buat azimat untuk mempertahankan mahligai yang aku bina dengan rintih ngeri...Sesungguhnya, mereka tidak mengetahui....~~


~~Mahligaiku kini terang gilang-gemilang bergemerlapan cahaya...Kesemuanya adalah berkat kepayahan dan kesusahan yang kutempuh dengan penuh percaya...Fitnah mereka amatlah mengguris, amatlah menghiris...amatlah sadis...Bisanya hampir tidak mampu aku hakis....Akan tetapi mujur aku telah menemui penawarnya...Penawar yang datang dari nasab rusuk kiri Nabi Adam yang mulia....Permaisuri istimewa yang kini menghuni mahligai bercahaya....Walaupun kecil tapi penuh bermakna...Sesungguhnya mereka tidak mengetahui....

Aku kini disayangi si comel yang kupungut...Aku amat menyayangi kesemuanya...Aku tahu Dia juga sayangkan aku walaupun selalu merungut...Tapi Dia beri juga apa yang kuminta...Dia tahu apa yang kurasa...Dia mendengar apa yang aku dengar...Lalu dikirimkanNya dua anak kembar....Barangkali Dia kasihan kerana hidupku hambar....Kesemuanya atas alasan kerana aku berani berubah....~~



~~Aku kini meneruskan perjuangan yang amat sempurna...Dengan matlamat hidup yang jelas aku kemudi sendiri bahtera yang aku bina...Dengan kederat empat kerat aku kemudi juga hanya bersama si dia...Si dia yang pernah bersama-sama hampir karam denganku...Hampir saja karam dalam permainan hidup yang sering menghempas kalbu....Sesungguhnya mereka tidak mengetahui...
Pernah dulu rezeki tersekat lama...Lama tersekat sehingga aku hampir berkelana...Tetapi berkat doa dari si comel, rezeki itu selalu datang tanpa disangka-sangka...Aku sendiri tak pasti setinggi mana aku ikhlas dalam merealisasikannya...Yang aku tahu, aku hanya lakukannya sahaja...Aku tak pandai menilai keikhlasan hati...Aku tak pandai meninggi diri...Aku hanya lakukan untuk anak-anak bahtera yang aku kemudi....Aku lakukannya demi sesuap nasi...Sesungguhnya banyak yang mereka tidak mengetahui...~~



~~Aku dan Hero sama-sama pernah hidup meraban...Dia makan apa yang aku makan...Dia lapar apabila aku lapar...Dia tidur di mana aku tidur....Dia tak pernah merungut....Dia tak pernah bersungut....Aku tak setabah dia....Dia tak pernah menyusahkan hidup aku...Malah dialah yang banyak mengajar aku...Dia adalah guru kehidupan aku...Dia juga adalah 'anak' kesayanganku...Mungkin dia jugalah yang turut bersama mendoakan kegembiraan aku, sebagaimana yang aku kecapi hari ini...Binasalah kesemua mereka yang menghina dan mengeji guru aku...Hanya dek kerana hasad dan dengki....Sesungguhnya mereka tidak pernah mengetahui....
Kenangan silam ku buang jauh-jauh...Tak guna aku selalu mengeluh....Hijrah kali ini lebih besar natijahnya...Hijrah kali ini lebih hebat perjuangannya....Sesungguhnya mereka tidak mengetahui~~


~~Kini aku faham apa itu kasih sayang...Kini aku tahu apa itu kebencian.....Kini aku tahu apa itu ikhlas....Maka harus aku melangkah mencipta kejayaan...Aku mula bangkit dari kegagalan....Aku mula orak perjuangan....Aku dah muak melihat sang biawak yang ingin melihat aku bergelandangan...Kepala tinggi tapi makan bangkai sialan....Sesungguhnya, mereka berpura-pura tidak mengetahui...
Sepeninggalan perjuanganku ini akan disambung oleh anak-anakku nanti....Anak-anakku tidak mengerti apa-apa pada hari ini....Tetapi mereka akan mengerti juga pada hari esok, lusa dan tuli....Biarlah masa yang akan menentukan....Perancangan aku mungkin tidak sama dengan perancangan Tuhan, melainkan jika ada yang masih sudi mendoakan aku akan  kejayaan...Semangat Sang Harimau telah aku sematkan....Sesungguhnya mereka tidak akan ingin mengetahuinya....~~


~~Hijrah aku hari ini adalah hijrah yang tidak akan berhenti...Hijrah aku hari ini adalah hijrah yang benar dan hakiki...Hijrah ini adalah untuk anak-anak aku sematkan di hati....Hijrah ini juga adalah untuk si anak-anak pada generasi hari ini...Namun fitrah hukum alam terpaksa kuturuti...Suatu hari nanti aku akan 'pergi' meninggalkan perjuangan ini...Perjuangan ini akan ada selagi wujud mereka yang sedang membaca entri cetusan dari mata hatiku ini...Sesungguhnya, aku tidak akan mengetahui bila masanya aku dan Hero akan pergi....Sang biawak akan melompat gembira barangkali...Gembira mereka yang menyemai benci....Sesungguhnya mereka tidak mengetahui....~~


Jangan dilihat masa lalu seseorang, tetapi lihatlah mereka di masa sekarang...Dulu mereka jahil, sekarang mereka senang...Kerana telah belajar dari khilaf yang terlarang...Andai kata terasa hikayat ini perlu dibalas, memang itulah sifat biawak yang culas...Tidak muhasabah diri dan tidak ada ikhlas...Nak ubah diri tapi banyak alasan dan pemalas....
Alhamdulillah, aku kini bahagia...Alhamdulillah aku bebas dari derita...Cuma satu yang hendak dikata...Berani berubah, itulah rahsianya...


P/S :
Sesungguhnya mereka sedang melupai, akan ada tanggungjawab yang lebih berat bakal menanti....Tunggu sahaja sedikit masanya nanti....Ketahuilah sesungguhnya langit itu amat tinggi....Sebelum kira bintang di langit, kiralah butiran pasir di bumi....
Enhanced by Zemanta

Comments
2 Comments

Currently have 2 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..:

  1. kelebihan kita melengkapi kekurangan pasangan jodoh kita...manakala kekurangan kita akan dlengkapi oleh kelebihan jodoh kita...itu lah asal kebahagiaan kita terpancar... :)

    banyak2 gambar....sy terpikat dgn gambar si comel atas katil ramai2 tu...sbb mata terus spot kat iyo nyer pewot dut dut tu...hehehe kusss semangat iyo skang... :)


Leave a Reply

ShareThis

Related Posts with Thumbnails