KAKIMOTONG DOT COM - Kisah perjuangan papa hero utk haiwan-haiwan terbiar khususnya anjing dan kucing. KAKIMOTONG DOT COM: Adilkah Kita Terhadap Kucing Jalanan??

Ikuti Status-Status Penghilang Stress dari Papa Hero Di Facebook Dengan KLIK "LIKE"

Powered By Blogger Widgets

.
Powered by Blogger.

Monday, June 7, 2010

Adilkah Kita Terhadap Kucing Jalanan??

Posted by Papa Hero | Monday, June 7, 2010 | Category: , , , |

Selalu kita jumpa kucing2 jalanan yang terbiar kan? Hmmm, kadang-kadang tu aku ada juga untuk memahami serta menyelami kehidupan kucing-kucing jalanan ni. Bagaimana perasaan mereka bila...:


1 ) Melahirkan anak di tepian jalan, di bawah tangga, di belakang lorong? Bagaimana kalau kucing betina ini diserang anjing liar? Bagaimana kucing yang tak berakal ini boleh memberi kasih sayang yang sempurna kepada anak-anaknya? Tak seperti manusia yang sanggup membunuh anak sendiri..
2 ) Bagaimana rasanya berbaring di atas jalan tar yang keras?

3 ) Bagaimana perasaan semasa meminta makanan dari manusia? Kalau yang bernasib baik, mereka dapat dapat juga makan walaupun hanya secubit ikan...tetapi bagaimana yang ditendang? diludah? disimbah air panas? Mereka hanyalah makhluk yang tak mengenal erti kekejaman...mereka hanya mahu teruskan hidup...adilkah kita selama ni kepada mereka??
4 ) Bagaimana perasaan kucing-kucing jalanan yang bernasib baik dibawa pulang oleh manusia untuk dijadikan sebahagian dari keluarga mereka?
5 ) Bagaimana perasaan kucing jalanan ini dapat berbaring di lantai marmar yang sejuk, diberi makan secukupnya, dibelai dan diberi kasih sayang dan diterima sebagai ahli keluarga?

6 ) Bagaimana gembiranya mereka dapat bermain-main setiap masa? Bagaimana dengan kucing-kucing jalanan yang lain yang hanya dapat bermain-main dengan lipas, plastik dan penyedut minuman? Dan tikus yang kotor sebagai makanan sampingan?

7 ) Bagaimana rasanya dapat berbaring di atas sofa yang empuk? Bagaimana pula keadaan kucing jalanan yang diluar sana? Di manakah mereka tidur? Pernahkah kita ingat mereka?

8 ) Bagaimana rasanya mengharap supaya ada manusia yang membawa mereka pulang ke rumah dengan harapan sisa hidup mereka akan berakhir di rumah manusia yang bersih dan selesa. Mereka juga tak mahu mati tengah-tengah jalan raya. Mereka juga inginkan jasad mereka ditanam.

9 ) Adakah kucing-kucing jalanan ini bermimpi indah seperti kita?

10 ) Bagaimana rasanya mengenang adik beradik yang terpisah tanpa diketahui ke mana perginya? Mereka juga ingin bersuara tetapi adakah kita mendengarnya?

11 ) Bagaimana hidup kucing-kucing jalanan ini diteruskan tanpa ibu?

12 ) Pernahkah kita fikir kesedapan air longkang yang diminum oleh mereka? Hanya air longkang dan lopak-lopak menjadi pembasah tekak.
13 ) Akhir sekali, adakah mereka benci kepada manusia? Tidak sekali...kucing-kucing jalanan ini tidak mengenal erti kebencian...hati mereka sangat suci, cuma kita yang melabelkannya jahat..kenapa? Sebabnya.....hati kita tak seputih hati mereka....

Comments
27 Comments

Currently have 27 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..:

  1. tiada kata dapat dgambarkan...

    saya sedih tgk kucing2 nie merempat

  2. malaysia bukan macam sesetenga negara yang melayan kucing jalanan dengan baik. tengok gambar2 kucing jalanan mereka kalah kucin yang kit abela gemuk dan sihatnya

  3. salam..
    sy sokong sgt...
    tapi kite pun tahu.. diseluruh malaysia nie.. banyak je kucing2 yang merempat..
    x terbayangkan bagaimana kehidupan mereka..
    kalau pndai bawak diri..maka selamat laa mereka..
    kalau tidak.. ada laa yang kene langar nagn kederaan manusia.. aduhhhh.. tragis.. x leh tgk kucing2 nie terbiar melata...

  4. hari2 aku gi keje mesti ternampak bangkai kucing kat tengah jalan...emalam 3 ekor, hari ni 2 eko, yang dulu-dulu da berpuluh da

  5. hurmm.. kucing pun punya hak untuk hidup. kita yang ada ni la jadi pembela diorang.. (^^,)

  6. aku rasa perlu kasi kucing la kalau takmahu mereka lebih tersiksa

  7. itula masalahnya...sape plak nak tanggung kos tu?? malaysia takde persatuan yg betul2 ikhlas...sume nak duit

  8. oke..jiwa jantan aku tersentuh dgn susunan ayat kau...sampai ke jiwa aku beb.....Good job bro...

  9. aku syg kucing, couple aku pun pecinta kucing. dia nangis dgn nasib hero. aku sokong usaha bro utk hero. aku pun ske blog nie. nice blog. tp ape yg aku tak senang tgok, video yg posted kat ohtidak tu ada satu bhgian yg bro tulis 'restoran bukan islam' seolah2 bro mengandaikan bukan islam kejam sgt. sy mngaku sy bukan islam dan couple sy plak beragama islam.sy pasti agama mana pun tidak berat sebelah. mungkin bro tidak maksudkan begitu, tp bro kne la hati bila mgatakan sstu. Pmbaca ohtidak pun bukan terdiri dr golongan beragama islam shj. Mgkin bro anggap perkara kecil, tp perkara kecil tak mustahil boleh jd perkara besar. Cuma dgn satu ayat yg bias boleh buat kecoh. Sy pasti suma org pun dambakan keamanan. Tak kira agama apa pun, semua inginkan keamanan. Sy tak bermaksud ingin menimbulkan apa2. Sy bercakap dgn niat yg baik ingin melihat semua orang berbaik-baik tak kira agama apa pun sperti yg kita lihat kat TV tak kira islam atau kristian sma2 mengecam kekjaman israel zionis.

    Aku sokong bro. Mmg x wajar org yg memotong kaki Hero smata2 kerana mencuri tulang ikan. Perlakuan sedemikian mmg bodoh dan tidak berakal. Tapi takde siapa yg sempurna kat dunia ni. So, jgn perkara yg remeh menjejaskan keamanan yg kita sering kita cari.

  10. kalau dah memang bukan orang islam yang buat nak tulis macam mana lagi, rileks lah kak/ abang, brother ni cukup baiklah tak bagitahu org tu org aper, kalu terus tulis kan dah memalukan bangsa tu. so takpayahlah nak ckp aper2. Chiow.....................

  11. saya minta maaflah kalau perkataan bukan islam itu mengguris hati sesiapa...tapi, itulah perkara sebenar yang berlaku kepada Hero...orang islam pun ada yang kejam....suka dera haiwan...saya tak nyatakan pun bangsa apa yang buat Hero macam tu....dah ramai orang tanya saya tp saya tetap rahsiakan...saya amat alert perkara ni....janganla ingat saya ni racist plak

  12. dan memang semua orang tak sempurna, tapi awak kena ingat....walaupun seseorang tu tak sempurna, perbuatan potong kaki kucing saya tu betul ke tak bro??? Itu bukan tak sempurna lagi dah, itu zionis...

  13. Salam, apa kabarnya Hero n famili?, harap semuanya sihat walafiat, ya...orang yang menginiaya/menzalimi sesama makhluk Allah TAK kan aman hidupnya dunia akhirat.

  14. saya sedih bile bce 'Adilkah kite terhadap kucing jalanan'. For me, manusia nie ad yg tdk adil..cthny jiran sy, dia mengajar anak2 nyer supaya membenci kucing..bg sy xwajar die ajr ank2 die mcm to, kdg sy lihat ank die pn teringin nk sentuh kucing to tp die x bg. Sy nk make sure bile sy da bekeluarga nnt, my future husband..my kids..semuany sygkn haiwan ini..kucing2 jalanan ini perlukan kite, klw tdk kite jge diorg nie spe lg nk jge diorg..btol x?
    1 lg kejadian sy prnh nmpk bile 1 fmly nie tgh mkn2..ad sekor kucing nie dtg mtk mknan..ibu pd knk2 nie lak swh ank2 die halau kucing td(hrp je pki 2dung labuh, tp ajr ank mcm to)..my mama yg ad ketike to tegur ank2 die..ckp..'adk...xbaek wat kucing mcm to..'my mama lak trus bg mknan kt kucing td, sian kucing td..(ini krn my whole fmly sygkn kucing, sume yg dtg umh kitorg nie kitorg bela..)Prnh jgk mse g Labuan, ad sekor kucing dtg mtk mknan, syu tol sy tgk, mama sy trus blikn ikan goreng (besar la gak) kt kucing nie..n bg kt die..SY pn nk jd mcm mama sy la..hu2..bela nsib kucing2 jalanan..sian diorg..
    Bile tgh drive to tgk2 same ye kucing2 yg lalu dpn korg to, jgn men redah jer! klw korg jd kucing to cmne..???ape perasaan korg...?? Kne plak kucing to ad bby ke...yg still menyusu??pk2 la yer..and klw ader kucing yg lapa mtk mknan kt korg, ape slhnyer bg skit..korg x rugi pn la, sbnrnye kucing to mendoakn ntk korg..
    Ye,betol, kucing2 xbencikn manusia..manusia bencikn diorg n labelkn diorg sbg 'jht', npe perlu mcm to? manusia yg ckp mcm to sbb ati diorg itam, legam! diorg yg sepatutny 'jht'! not cat yg xberslh..actually kucing nie lg berakal, blh jge ank diorg, dr manusia yg buang ank sndr..fk2 la..korg pn mgkn prnh twu dgn ksah sorg pelacur ni yg bg anjing mnum kn..die xmnum pn sbb kesiankn anjing to..tp pmpn to msuk syurga..
    SELAGI SY AD N BERNAFAS KT DUNIA NIE..SY AKN MAKE SURE KUCING2 YG TDK BERNASIB BAIK AKN MENDPT KEHDUPAN YG BAEK DI DUNIA NIE..

    x0x0

  15. En Anonymous
    Kamu kene faham situasi...Situasi yg berlaku atas HERO adalah reality..dan reality nya yg membuat aniaya adalah restoren bukan islam. Tuan tanah tidak bermaksud semua yg bukan islam itu adalah kejam..Tuab tanah sekadar ingin berkongsi dgn pembaca keadaab sebenar HERO semasa kejadian.. Jgn lah kamu terlalu sensitif..Sensitif itu bagus cuma biarlah kene dgn tempatnya,PEACE!

  16. maksu hakim ni dobiguard hero..ha ha ha ..ade ke nak tukar kamera dia dengan Hero aku...?? mane leh...chit...

  17. aku tak pernah dapat komen panjang macam cik Alynn...tahniah...tapi sayang cik Alynn tak tinggalkan link...maksu pun same..aku letak link ko kat page depan bila aku ade masa...ha ha ha

  18. sedihnya...

    saya SAYANG semua kucing!

  19. Kwn saya nama Sherrina bukan Islam tapi baik sungguhnya pd haiwan tak kira kucing maupun anjing. She wil go all out utk bantu haiwan2 malang ini. Guna duit sendiri utk kasi kucing jalanan dan rehome kan dia orang sebolah mungkin. Kalau ramai manusia mcm ini kan bagus? Malangnya kekdg org yg mengaku Islam sendiri zalim di luar jangkauan...sedih :(

  20. sedih sgt bca artikel ni PH...ermm...

  21. sgt sedih fikir nasib2 kucing diluar

  22. herm..menangis lagi..memang best cite nie!! saya bagi 5/5 !!! sya sayang semua kucing x kira la mreka 2 comot ke ape ke?!! herm

  23. saya sedih tengok keadaan kucing tu...
    cuba bayangkan kalau kita berada ditempat mreke...
    kta thn ke....sye tabik dgn kesabaran kucing2 tu dlm mengharungi liku2 hidup....

  24. salam PH..
    sy selalu fikir mcm mane PH fikir ni..
    insyaAllah, saya akan cuba yang terbaik untuk kucing2 jalanan supaya mereka tau ade yg masih sayang pada mereka

  25. I AM A CAT LOVER SEDIH TOK NASIB KUCING2 NI

  26. salam.
    tiba2 terbaca old entry ni.

    Saya suka kucing, suka sangat. Kalo jumpa kucing, mesti nak panggil dia nak usap2 biarlah kalo org kate kurap lah, kotorla walopon sedar diri masa tu takde makanan dlm tangan. Kalo tgh makan kt gerai, boleh lah bagi skit. Tp ade sorang kawan kata jgn bagi, buat kotor lantai jer. Astargfirullah... bukannya aku bagi makanan berlauk pn nak tumpah2.. kering je mcm cebisan ayam atau cebisan ikan goreng..habis kucing tu makan, bersih la..

    tu baru satu je sy jmpe prangai org yg seakan-akan tak suka kucing. tp sy belum jmpe lg org yg lbh kejam dr itu.. (spt pukul, sepak terajang etc)

    sy adalah pembaca baru di sini, sy doakan tuan blog sentiasa diberkati dan dimurah rzki krn prihatin sngt kpd makhluk Allah ni yg bukan sumer org boleh buat. lbh2 kaum lelaki. Sy jarang sangat jmpe lelaki yg spt tuan blog. (sy percaya mmg ade, tp tak penah terjmpa) :)

    (sy minat kucing, tp ade masalah resdung, jd takleh lebih2 sngt nk peluk, nk cium2 kucing.. T_T)


Leave a Reply

ShareThis

Related Posts with Thumbnails