Oleh Kerana Ehsan Seorang Kanak-Kanak Terhadap Haiwan Terbiar,

Terima kasih kepada salah seorang rakan Facebook PH iaitu Angel Bear ( nama Facebook ) kerana selalu mengemaskini cerita-cerita terkini mengenai perkembangan dunia haiwan di Malaysia...Cerita yang dimuatnaik  oleh beliau ke dalam Fan Page Kakimotong Fan Club di Facebook kali ini agak menarik perhatian PH dan seterusnya berkongsi di dalam blog ini untuk tatapan semua....Cerita kali ini mengisahkan seorang bekas guru, Tan Kah Chuah yang menjadikan rumahnya sebagai tempat perlindungan kucing dan anjing yang terbiar...Beliau sanggup berkorban tempat tinggalnya hanya semata-mata untuk menjaga kebajikan haiwan-haiwan yang tidak bertuan ini...Orang-orang sebegini memang tidak ramai di Malaysia dan sepatutnya mereka diberi perhatian yang sewajarnya oleh pihak yang berwajib....Berikut adalah petikan berita dari akhbar online The Star yang dihantar oleh Angel bear kepada Kakimotong Fan Club beberapa jam yang lalu...

Every dog has its day: Tan bonding with the animals at the shelter in Bukit Mertajam.
Boy’s sympathy inspires mum to care for 310 cats and dogs

BUKIT MERTAJAM: About 30 years ago, whenever her son brought strays back home, former school teacher Tan Kah Chuah would turn the animal loose because her four-year-old was allergic to cats.

“But they kept returning,” she said.

The ceaseless routine was only broken when a kitten that her son brought home was attacked and killed by a neighbour's dog.

That triggered Tan, 64, to convert part of her house compound into a shelter for stray cats and dogs.

The number of animals gradually grew over the years and her colleagues at Jit Sin Primary School began teasing her as mao lao shi (cat teacher).

But that did not deter Tan who went on to become the Society for the Prevention of Cruelty to Animals (SPCA) Seberang Perai president. Her 0.4ha animal shelter now houses 255 dogs and 55 cats.

She prepares 40kg of rice to feed her animals three meals a day. Besides that, they are also fed pet food.

She spends the afternoons playing with them as well as checking on their teeth and body for signs of diseases.

Her son Peh Leng Eee, now 33, has chosen not to be around the animals due to his allergy, although the mechanical engineer lives in the same house as his mum and dad, tai chi master Peh Kay Eng, 73.

His elder brother Seng Yee, 41, is a valuer and lives separately from the family, while sister Lu Ee, 33, works as an actuarist in the United States.

Tan, who has six grandchildren, does not encourage the kids to hang around at the shelter as “their frolic and games disturb my concentration on the animals”.

She said the shelter exercised a “no-kill policy”.

“Why rescue the animals if they are to be put to sleep?

“We'll spay the animals after they are sent to the shelter. However, newcomers will be monitored first before they are neutered.

“That's when the family planning' comes in,” she said, adding that the shelter received about 10 adoptions monthly.

The upkeep that takes care of food, salaries for two helpers, neuter fees and medication amounts to RM10,000 a month.

“We get by through organising an annual fund-raising food fair,” she said, hoping that the state government would offer them a bigger piece of land for the strays.

To instil a love for animals among children, the shelter organises regular education camps at schools.

For enquiries, call Tan at 012-552 3447.

Sumber : TheStar.com

Bahasa Malaysia

Ehsan Seorang Kanak-Kanak Terhadap Haiwan Terbiar Memberi Inspirasi Kepada Ibunya Untuk Memelihara 310 Kucing dan Anjing

BUKIT MERTAJAM: Kira-kira 30 tahun lalu, apabila anaknya membawa haiwan terbiar pulang ke rumah, bekas guru sekolah Tan Kah Chuah kurang berminat kepada haiwan ini kerana beliau tahu anaknya yang berusia empat tahun yang alah kepada kucing.

"Tetapi mereka selalu datang kembali," katanya.

Namun segala-galanya berubah apabila anak kucing yang dibawa pulang oleh anaknya telah diserang dan dibunuh oleh anjing jiran.Titik perubahan inilah yang menyebabkan Tan, 64, untuk menukarkan sebahagian  rumahnya menjadi tempat perlindungan untuk kucing dan anjing yang terbiar.

Bilangan haiwan-haiwan ini berkembang secara beransur-ansur saban tahun dan rakan-rakannya di Sekolah Rendah Jit Sin mula mengusik beliau sebagai mao lao shi (guru kucing).Tetapi itu tidak menghalang Tan untuk menjadi Presiden SPCA Seberang Perai. Tempat perlindungan haiwan beliau kini menempatkan 255 anjing dan 55 kucing. Dia menyediakan 40kg beras bagi  haiwan yang dipelihara makan tiga kali sehari. Selain itu, mereka juga diberi makan makanan khas untuk haiwan peliharaan. Beliau menghabiskan masa petang bermain dengan mereka serta memeriksa gigi dan badan mereka untuk mengesan tanda-tanda penyakit.

Anaknya Peh Leng Eee, kini 33, telah memilih untuk tidak berada di sekitar haiwan-haiwan tersebut disebabkan oleh alahan, namun jurutera mekanikal itu masih tinggal di rumah yang sama bersama dengan ibu dan ayah beliau, seorang tai chi master Peh Kay Eng, 73. Abangnya, Seng Yee, 41, adalah seorang penilai dan tinggal berasingan daripada keluarga, manakala kakaknya Lu Ee, 33, bekerja sebagai seorang aktuari di Amerika Syarikat. Tan, yang juga mempunyai enam orang cucu tidak menggalakkan cucu-cucunya berkeliaran di tempat perlindungan tersebut untuk 'bermain-main' kerana "ia boleh mengganggu penumpuan saya pada haiwan" katanya. Tambahnya lagi, "Membunuh mereka bukanlah polisi tempat perlindungan ini. Apa guna selamatkan haiwan jika mereka diletakkan untuk 'tidur'? Kami akan memandulkan haiwan tersebut  selepas mereka dihantar ke tempat perlindungan." 

Walau bagaimanapun, 'pendatang' baru akan dipantau terlebih dahulu sebelum mereka dimandulkan."Itulah perancangannya sekiranya ada 'ahli keluarga' baru yang datang." katanya sambil menyatakan bahawa tempat perlindungan menerima kira-kira 10 'anak angkat' setiap bulan.
Sebanyak dua pembantu telah diupah, yuran pengkasian dan jumlah ubat-ubatan kesemuanya hampir mencecah RM10, 000 sebulan.

"Kita menganjurkan pesta makanan tahunan untuk penjanaan dana," katanya, dengan harapan bahawa kerajaan negeri akan menawarkan mereka sebidang besar tanah untuk hawian-haiwan terbiar ini. Untuk menyemai cinta untuk haiwan di kalangan kanak-kanak, tempat perlindungan ini menganjurkan kem pendidikan secara konsisten di sekolah.
Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi Tan di 012-552 3447.

Nota PH :
Diharapkan apa yang sedang ditanggung oleh Pn Tan Kah Chuah mendapat tempat di hati pihak kerajaan negeri...Berilah apa yang dimahukan oleh rakyat sekiranya justifikasinya kukuh dan mendatangkan kebaikan kepada masyarakat, barulah steady...


Comments

  1. sama2 berkongsi hidup di bumi Tuhan kerana haiwan juga punya hak tp manusia lebih berakal dah merampas hak itu jd moga mereka2 yg mempunyai kuasa turut punya hati utk memberi hak & ruang pd haiwan2 tu trs hidup dlm keadaan selamat

    ReplyDelete
  2. Hi thеre! Τhіs is my 1st comment here so I just wanted to gіvе a quiсk
    shout οut аnd tell yοu I tгuly enjoy reаԁing through
    уour blog posts. Can уou suggest аny other blоgs/wеbsitеs/forums that
    dеal with the same subjects? Thanks for your time!



    http://eventful.com/users/i80equіpment
    Also visit my page :: grapple trucks

    ReplyDelete
  3. Нi, of course thiѕ pοst is genuinely nice аnd ӏ havе learnеd lot of thingѕ from it on the topіc
    of blоgging. thanks.

    httρ://usedbucκеttгucκs2.
    blogsρot.cоm/2011/07/tips-fοг-buyіng-your-nехt-usеd-bucκet.
    html
    My site :: used bucket trucks for sale

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Post a Comment

Entri Popular