KAKIMOTONG DOT COM - Kisah perjuangan papa hero utk haiwan-haiwan terbiar khususnya anjing dan kucing. KAKIMOTONG DOT COM: Si Amin Yang Bertuah

Ikuti Status-Status Penghilang Stress dari Papa Hero Di Facebook Dengan KLIK "LIKE"

Powered By Blogger Widgets

.
Powered by Blogger.

Wednesday, October 13, 2010

Si Amin Yang Bertuah

Posted by Papa Hero | Wednesday, October 13, 2010 | Category: , , , |

Seperti yang kita tahu, kalau nak dicerita tentang kucing terbiar memang tak berkesudahan..tetapi sebenarnya, ianya boleh dibendung...cuma kita nak dengan tak nak jer.....kenapa negara kita tak boleh menguatkuasakan undang2 terhadap pemelihara haiwan sedangkan negara lain boleh? Inilah persoalan yang masih belum terungkai oleh pemimpin kita yang 'bijak'.....


Haiwan yang sebegini daif dibiarkan merempat...dipandang pun tak mahu.....cuba lihat bulu asalnya yang gebu....sekarang penuh dengan penyakit kurap..tak ada orang yang nak pandang Si Amin ni melainkan ada seorang insan yang berasa amat belas melihatkan kedaifannya....mesti dia tak cukup tidur sebab terganggu dengan kegatalan yang melampau....


Tetapi,  attitude si pembela haiwan juga menjadi masalah......masa cantik, sayang sangat2....bila kucing mereka dah besar, mereka ada nafsu mengawan lalu dikencing sana sini...si tuan kucing pula marahkan kucingnya dan memukulnya kerana dikatakan menyusahkan...bukankah tanggungjawab mereka untuk menghadapi risiko ini kalau haiwan tak dikasikan?


Bila hati dah puas pukul kucing, mulalah merungut pada isteri / suami kata kucing ni menyusahkan...lalu jalan terakhirnya : Buang je lah kucing ni kat pasar....


Boleh tak anda semua bayangkan keadaan masa dia lahir dulu? Mesti comel kan? Tak sangka plak bila dah besar jadi macam ni....


Saya gembira tengok mereka bersungguh-sungguh nak pulihkan Si Amin kat dalam Facebook......


Kurapnya memang kronik....kepada yang membawa Si Amin tu pulang, syabas saya ucapkan di atas keprihatinan anda....memang susah seorang manusia nak bawa balik seekor kucing yang dipenuhi kurap.....ini barulah boleh dilabelkan pencinta haiwan sejati...




Comments
31 Comments

Currently have 31 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..:

  1. teruknyerr kurap dia....letak minyak gamat jer leh baik kan?

  2. Semoga Amin akan pulih...

    *Rawatan awal pastinya dapatkan suntikan daripada doktor haiwan... kan...?

  3. kena cucuk... sambil tu letak minyak gamat gak. mesti take time ckit nak baik kan..??

  4. ya Allah... kesian nya die..
    ='((
    semoga cepat amin baek ye syg~

  5. sedihnya....kalu xder sper2 jaga die...x taulah per jadi....

  6. harap Amin dapat sembuh seperti sediakala..

    alhamdulillah sememangnya masih ada insan yg berhati mulia dan prihatin pd haiwan terbiar wujud di dunia ini, terima kasih pada yg sudi membantu jika perlukan pertolongan war-warkan lah kpd kami si pencinta haiwan :)

  7. This comment has been removed by the author.

  8. memang kesian...sampai ke mata pun kena kurap..kronik sangat..Walau apa pun kita sama sama berdoa semoga dimurahkan rezeki dunia dan akhirat pada MANUSIA yang berhati mulia ini......memang memakan masa untuk baik pulih si Amin ni......kalau dia panjang umur boleh lah cantik kembali....insyaallah.

  9. smoga AMIN sembuh... sama2 la kte doakan yg trbaik tuk AMIN & smoga ALLAH membalas jasa2 baik org2 yg membantu AMIN....

  10. Insya-Allah... Kalau kita sepakat dan berusaha, Allah akan memudahkan perjalanan kita. Tahniah kepada semua sahabat2 yang membantu, terang2 atau pun secara diam2..

  11. kciannya kucing ne abis muka,telinga n kaki dia kena kurap thp kronik ne...semoga org yg mengambil & mgmbil mkn kucing ne dimurahkan rezeki trhdpnya..amin..

  12. dgn izinNya, cik Anna yakin Amin leh pulih...
    tak sabar tunggu 'selepas' version...
    Amin sabar ye cyg....=)

  13. siannye kat amin...mesti seksa gler die gatal kat muke..kalau kucing hani da lame da lumur mnyk gamat...kalau cm amin ni mndi mnyg gamat la alamtnye...

  14. kesiannye si Amin...saya teringin nak bawak balik kucing2 terbiar..apakan daya...saya tinggal dengan parents...agak susah sikit la. Huhu...

  15. kat malysia xde cat sanctuary lg
    kesedaran ttg pembelaan haiwan pun sgt kurang
    xpe2..tggu sahaja kelak akan ade team veterinar negara buat satu cat sanctuary tuk kucing2 terbiar :)

  16. sape yg amik kucing ni ek? ada blog x? tringin nk tau perkembangn dia nnti

  17. sedihnya....
    kesian dia. dh la sakit, stray pulak tu

  18. Kesian sy tgk kucing ni. Tapi sy rs hy kematian yg dpt menjadi penawar yg mujarab utk kucing ini. Sy juga pernah mmpunyai pengalaman dgn keadaan yg lbh teruk dr ini. Ttp biarlah sy simpan dulu cerita ini.

  19. kesian nye kucing nie..
    mst mase kecik dlu dy comel kan...

  20. Kesiannya kucing ni..
    Semoga murahlah rezeki sapa-sapa yg tolong kucing ni..

  21. ldy suke kucing.. rumah ldy selalu org jdkan tmpt pembuangan kucing.. tp kalu jupe kcg sebegini..rs tkt nk bele.. :(.. syabs pd yg sggp membelanya..moga2 Allah sentiasa merahmatinya..aminn..

  22. Sama macam kucing jalanan yang saya jumpe...boleh pakai minyak gamat je ke??

    http://groundnutsikacangtanah.blogspot.com/2010/10/habis-madu-sepah-di-buang.html

    Pls give some feed back at my blog...kesian sangat kat kucing ni...huhuhuh...=(

  23. amin dah cantik sekarang,,,pahala besar orang yang menolong makhluk tuhan nie..tahniah papameow..baru sekali berjumpa....ada rezeki harap papa hero bleh wat gathering lagi....

  24. semoga-Allah-merahmati-insan-insan-yang-membantu-haiwan-teraniaya..aminnn

  25. nape-xdak-ruangan-follower?sori-byk-dash2-keyboard-rosak:-p

  26. inna lillahi wa inna ilaihi roji'un....

    kita datang dari Allah dan kita akan kembali kepada Allah..

  27. DeQdEq tak penah tgk kucing ada kurap teruk acam amin ni...kesian betul kt amin...penuh dgn kurap..mmg dia tak selesa...tp apakan daya amin...mujur skrg ni amin dah dijaga oleh papa meow

  28. kat flat desa rejang ade sekor kucing mcm ni..lagi teruk muka dia...tapi skg dah beransur pulih...lpas dia branak..anak dia sume mati...ni kira simptom pembawakan budak....sian.


Leave a Reply

ShareThis

Related Posts with Thumbnails