KAKIMOTONG DOT COM - Kisah perjuangan papa hero utk haiwan-haiwan terbiar khususnya anjing dan kucing. KAKIMOTONG DOT COM: Relevankah Tabiat Menyepak Kucing Di Zaman Sekarang....?

Ikuti Status-Status Penghilang Stress dari Papa Hero Di Facebook Dengan KLIK "LIKE"

Powered By Blogger Widgets

.
Powered by Blogger.

Friday, November 26, 2010

Relevankah Tabiat Menyepak Kucing Di Zaman Sekarang....?

Posted by Papa Hero | Friday, November 26, 2010 | Category: , , |

Di Malaysia, senario kucing meminta makanan dari manusia dari meja ke meja adalah perkara biasa....Setuju tak....? Lantas, perihal sepak terajang dari manusia terhadap kucing-kucing di kedai-kedai makan juga adalah perkara biasa di Malaysia...Setuju tak...? Kenapa jadi begini....? Tak hairanlah anak-anak kecil pun dah terajar menyepak-nyepak kucing...sebab apa jadi begitu...? Sebab mereka dah biasa tengok orang dewasa buat....terutama si ibu dan bapa....


Ibu dan bapa memainkan peranan yang amat penting dalam memupuk modal insan yang berkualiti...Kalau tak suka haiwan sekalipun, itu adalah hak mereka...tetapi ini tak bermakna mereka berhak menafikan hak kucing-kucing serta anjing untuk hidup di muka bumi ni....Siapakah mereka untuk berbuat demikian...? Dunia ni diorang punya ke...? Hampeh....


Tahukah anda semua, setiap kali kucing disepak mereka masih berdoa akan kesejahteraan orang yang menyepaknya....? 

Mereka sentiasa berdoa agar orang yang menyepak mereka terbuka hatinya untuk bertaubat....dan janganlah mereka diberi seksaan...ampunkanlah mereka....Mereka juga berdoa agar anak-anak mereka nanti tidak pula disepak oleh orang lain.....Tengok..? Betapa mulianya hati haiwan comel ni...

Anda tak percaya...? Cuba lihat ke arah mata kucing-kucing yang baru sahaja disepak...? Perasan tak lepas disepak ( di perut contohnya ), mereka akan menjilat-jilat tempat yang disepak....? Sebelum beredar dari tempat tu, mereka sempat memandang ke arah manusia yang menyepaknya sambil melemparkan wajah yang paling manis....? Perasan tak...?


Banyak perkara yang tersirat di sebalik renungan mata si kucing dan anjing....Tak ada sesiapa yang tau walaupun saintis sekalipun....Saintis hanya melihat perkara-perkara fakta yang dilihat dengan mata kasar mereka sahaja....


Jadi, kalau ada kucing datang kat kaki kita bagi je lah makanan walaupun secebis...tak susah kan...? Apa perlunya kita nak sepak-sepak mereka....? Jangan satu hari nanti kaki hang yang menyepak kucing tu ditimpa musibah plak....kalau terkena, carilah kucing tu balik dan mintak maaf kat dia....buat sidang akhbar minta maaf secara terbuka lagi baik...biar semua orang tahu kaki hang tu kena potong bukan sebab apa...sebab dulu hang pernah sepak kucing kan...? ( ni teori dan contoh ajer....heheh )


Apa2pun, tujuan blog ini adalah untuk memupuk dan melahirkan modal insan yang menyayangi haiwan...bukan hanya kucing, tetapi segala haiwan, unggas dan serangga yang ada di muka bumi ini....manusia takkan boleh hidup kalau takde mereka....cuma, manusia ni selalu perasan yang mereka lebih hebat dari Tuhan....


Wallahualam....!!!!

Comments
16 Comments

Currently have 16 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..:

  1. Bila tengok Iyo...MR salu berharap (memang tk baik niat cm ni)..yg org yg telah memotong kakinya telah mendapat balasan dan dia tersedar....bahawa dia penah menarik nikmat sikucing....harap2 org tu dah bertaubat

  2. dah tak relevan dan memang xbaik la sepak kucing2 ke anjing ker
    kesian diorang
    bukan diorang buat salah dkt kita pun

    P/S : Aarif Rahman @ Aarif Lee :- Bruce Lee My Brother

  3. a'a....sy cukup geram tgk org sepak kucing...cm xde perikebinatangn langsung...sy paling geram kalau tgk mak bapa xtgur bila anak2 sepak or tendang kucing..wat xthu jer...mcm nk g babap jer budak2 tue..cz dr kecik x diajar erti kasih syg tehdp binatang...

  4. walau secebis lauk saya memberi makanan kepada kucing atau anjing...terasa akan satu kepuasan dalam diri...

  5. tuelah kdg2 menyampah tgk owg yg sepak2 n dera kucing nie cube kalu dowg yg kene sepak.. bg jelah sikit bukan kucing tue mintak semua..

  6. huhuuh,ape la salahnye ka bagi je la kucing tu makan..InsyaAllah...tak de kurang nye pon makanan kita tu untuk perot kucing yang kecik tu...
    Ini tidak..sometimes perasan gak ada yang jirus air kat kucing..sbb tak suke dia dtg mintak makanan...nak je la simbah air kat muke manusia tu balik...eee...geram betoi ngan sikap manusia macam tu!>,<"

  7. sian tgok kucing yg kena sepak trajang n dlukakan...deme pon ade ati n prasaan..deme gk tau erti sakit...mnusia yg de akl fkrn, otak..xreti2 k nk berpikir

  8. memang sakit hati kalau tgk org sepak kucing yg minta makan.. ada kwn2 yg penah buat camtu tp sy tegur & tnya balik pd dorang.. Apa perasaan dorang yang tgh lapar lepas tu minta simpati orang untuk makan tapi di sepak?? Tapi manusia ni takkan dpt membayangkan penderitaan tu kalau tak mengalaminya. Dorang tak rasa apa2 sbb dorang msh still dpt makan tanpa kena sepak or merayu pd ihsan orang

  9. tahniah papa hero

    saya setuju sangat sangat!!

  10. Pandangan Cik P pulak, sepak menyepak ni memang patut dihentikan, kalau kita nak jadi manusia yang bersyukur dan merendah diri start lah melatih diri mengasihi binatang.. dan semuanya bermula dari diri kita sendiri... Kita buat dan orang ramai seorang demi seorang akan mengikut apa yang kita buat., insyaAllah..
    CikP ingat lagi, ramai jugak lah yang memandang geli pada CikP bila bagi kucing jalanan ni makan... Dulu kalo cikP bagi makan & melayan kucing jalanaan, ada lah mulut2 busuk yang keluarkan pertanyaan kan kenyataan yang memualkan... Tapi aku buat tak reti aje.. Bukan nya kita membuat kemungkaran pun.. dan bukannya lepas kita melayan kucing tu kita lempar najis ke muka diorang pun.. jadi, "ada aku kisah"?.. ;)
    kalau ada kucing datang masa tengah makan kat gerai ke mana ke, CikP hulur aje., lantak la kalo ada mulut yg kata kotor la, kuman la, etc., pedulikan, yang aku bagi tu pun makhluk Allah jugak... rezeki (makanan aku tu pun) datang dari Allah jugak kan.. kongsi dgn kucing ape salahnye..
    Tapi alhamdullilah, berkat ketidakpeduliaan cikP, lama kelamaan ada yang mula nampak apa yang CikP buat tu bukanlah sesuatu yang mendatangkan kemudaratan kepada cikP (kotor, penyakit etc).. dan setelah beberapa lama, sekarang ada beberapa kenalan cikP yang mula bersimpati dan berbuat baik kalau terserempak dgn kucing jalanan., mereka yang dulu amat jijik memandang kucing jalanan ... alhamdullilah....
    Kita buat dulu, secara tak langsung kita educate orag lain utk sama berbuat baik, insyaAllah mereka akan mencontohi apa yang kita buat...
    :)

  11. haha . cerita psl sepak2 ni , mase aku mkn kt kedai mkn ats pasar , ade budak lelaki dlm linkungn 3,4,5,6, taun , xpasti sepak sekor kucing yg aku kasi mkn . amboi2 . bapak dia tengok je . aku dgn than sbar cakap "heh x baik sepak kucing !" .. agk keras bg budak . bapak dia ade kt meja sbelah je . haku pedulik hape ngn ko bapak . bapak x guna . bkn kata nk halang ato tegur2 ank yg sepak kucing . pegi mampos ko bapak budak . tiap kali tregat aku geram jee nk ceramah kt bapak budak tuh .

  12. Cik P memang steady...PH dah lali bila tgk org jeling2 bila PH snap gambar2 kucing jalanan...bila nak bengangkan derang lagi, PH siap dukung pastu cium2 acah lagi....ade akak tu sampai meluat tgk PH...lantak la kau situ...

  13. tak baik tau sepak2 kucing...mereka pun hambe allah...kite manusie nie yg de akal pun leh wat mcm tuh..klu kte diperlakukan cm tuh..suke ke? ish22

  14. kesian la kat dia. kalau ada orang sepak kita, kita suka tak? tentu tak kan!

  15. xbaik sepak haiwan...dieorg pown makhluk Allah gak...

  16. Catladyjes Han@CH says:

    whenever n wherever CH terjumpa anjing/kucing kat kedai makan...pasti akan memberi mknan kpd mereka yg tgh lapar..paling geram bila tgk org yg kurang ajar tu menyepak mereka...mentang2 la mreka ni manusia, dpt cr mkn dgn mudah, tak bertaubat or bersyukur langsung!!!Ada yg menjeling CH bila CH tegur golongan yg menyepak haiwan,terutama anak2 mereka yg tidak dididik dgn baik....><""" then, tambah puashati lagi CH memberi mknan byk2 utk kucing/anjing depan mata mereka...i dun care wat tey say! selagi i hidup,selagi la stray yg terjumpa i dpt mkn....hihihi...=p


Leave a Reply

ShareThis

Related Posts with Thumbnails