KAKIMOTONG DOT COM - Kisah perjuangan papa hero utk haiwan-haiwan terbiar khususnya anjing dan kucing. KAKIMOTONG DOT COM: Si Boboy Dalam Kenangan.....

Ikuti Status-Status Penghilang Stress dari Papa Hero Di Facebook Dengan KLIK "LIKE"

Powered By Blogger Widgets

.
Powered by Blogger.

Saturday, November 27, 2010

Si Boboy Dalam Kenangan.....

Posted by Papa Hero | Saturday, November 27, 2010 | Category: , , |

 Semalam adalah hari yang betul-betul malang bagi seekor kucing....kejadian berlaku lebih kurang jam 8.30 malam...di susur keluar Lebuh Raya NPE menghala ke Kuala Lumpur, PH meluncurkan kereta dalam kelajuan 80km/j....Ketika tiba di bawah jejambat Kampung Medan, di hadapan kereta  PH, ada seekor kucing besar berwarna putih bertompok hitam ( PH namakannya Boboy sebab dia badan besar ) sedang merenung tepat ke arah kereta PH....apabila PH melihat ke arah cermin sisi, kelihatan sebuah Perodua Myvi berwarna putih sedang memecut laju ingin memotong kereta PH....seperti yang dijangka, Si Boboy terus berlari menyeberangi jalan raya yang lebar itu...PH terpaksa melakukan brek kecemasan tetapi kereta Myvi tersebut meluncur dengan laju....Dengan mata kepala PH sendiri, PH nampak tayar hadapan dan belakang Myvi tersebut melabuhkan 6 inci lebarnya ke atas susuk tubuh Boboy yang sedang berlari....

Pom!!! Prakkk...!!!! Bunyi seperti belon pecah dan kedengaran bunyi tulang berlaga-laga....Masih kedengaran bunyi tersebut walaupun cermin tingkap kereta tertutup rapat...Allahuakbar PH menjerit dalam kereta.......Akan tetapi, apa yang mengejutkan PH, Boboy masih boleh berlari dengan keadaan kepalanya terteleng ke kanan dan bahagian badannya terlondeh ke kiri tetapi tidak terkeluar isi-isi dagingnya....Si Boboy ni amat tabah...Kuat betul dia...di saat ini, PH pasti dia tekad nak pulang menuju ke rumah tuannya....Dia terus berlari dengan kaki hadapannya sahaja yang berfungsi menuju ke seberang jalan yang bertentangan ( menghala ke Sunway )

Kereta PH dah terlajak 100meter dari tempat kejadian....dengan menyalakan lampu Hazard, PH berhenti di bahu jalan...selepas berbincang dengan Mama Hero yang ketika itu sedang kaget dan kaku, PH mengambil keputusan untuk melihat Si Boboy....

Seperti yang dijangka, Boboi tewas.....bertalu-talu bangkainya digilis sehingga melambung-lambung...Seperti lumpur terpercik dan terpelanting akibat pusingan tayar kereta, begitulah nasib bangkai Boboi...




PH teragak-agak samada nak mengalihkan bangkai Boboy atau tidak sebab kereta semuanya laju-laju belaka....Walaupun beberapa kali digilis, bangkai Boboy masih tak pecah atau terburai....Pada mulanya, PH ingin membatalkan hasrat untuk mengalihkan bangkai Boboy sebab amat berbahaya....tetapi, apabila PH lihat ada sebuah kereta Honda menggilis Si Boboy dengan SENGAJA ( sebab banyak kereta cuba mengelak tapi mamat ni selamba jer )...Bangkai Boboi melambung setinggi 1 meter sehingga PH terdengar jeritan seorang wanita yang sedang menunggu bas di jejambat pejalan kaki.....Sebaik sahaja Si Boboy terhempas, kepalanya pula menghala ke arah PH....matanya terbuka seperti kucing nak bergurau....Boboy seolah-olah memberi signal supaya bangkainya dialihkan....


 Dah alang-alang menapak sejauh 100 meter, PH ambil keputusan drastik....hampir 10 minit PH menunggu, selepas mengucap 2 kalimah syahadah PH berlari ke tengah jalan raya dan sepantas kilat PH menyeret Boboi ke tepi jalan....PH lihat bangkainya masih elok lagi...tak pecah....Tindakan PH diperhatikan oleh orang awam yang jumlahnya amat ramai....adehhh...tak perasan la plak...tadi nampak macam tak ramai orang....


Tujuan PH membuat entri ni bukanlah untuk mendabik dada mahupun menunjuk2 keberanian....PH buat entri ni khas untuk Si Boboy....sebab kucing2 yang senasib seperti Boboy matinya tak berkubur, kecomelan serta keberaniannya dilupakan begitu sahaja....Dengan lahirnya entri ini, PH ingin mengenang keberanian Boboy sebab PH masih teringat-ingat bagaimana dia masih mampu berlari dalam keadaan yang sedemikian rupa.....Dia masih tekad untuk menyeberangi jalan raya yang lebar itu walaupun dia tahu yang dia akan tewas....PH pasti, Boboi bukan kucing jalanan..Boboi adalah kucing yang bertuan berdasarkan kolar lehernya...

P/S :
Sentiasa mengenang mereka yang tertewas di jalan raya...


Pagi tadi PH lalu semula ke tempat kejadian dan bangkai Boboy dah tiada...Mungkin dah dikutip oleh tukang sapu sampah...Alhamdulillah...Mudah2an, pakcik yang kutip tu tanam arwah Boboy...



Saja bg nama dia Boboy
biar semua orang kenang dia
walaupun tak kenal

Comments
33 Comments

Currently have 33 KOMEN JER? BUATLA MACAM BELOG SENDIRI..:

  1. mmg sedih klau kita menyaksikan sndiri kejadian ini berlaku, klau sy mungkin terbawa berhari-hari dan menyebabkan gangguan emosi. sukar utk sy melupakan tragedi seperti itu

    dr pengalaman, kucing yg kemalangan selagi dia mampu dia akan berlari pergi dr jalan raya dan kemudian mati di tmpt yg dikira selamat.

    smoga Boboy tidak menderita sakit terlalu lama sblm nyawanya diambil, inilah doa yg slalu sy ucapkan bila terpandang bangkai kucing di jalan raya

    sesungguhnya Allah maha pengasih lg maha penyayang

  2. kalau tak silap, smalam hampir je terlanggar kucing, tapi Alhamdulillah, sempat elak dan break.... nasib baik kete blakang tak sondol...

  3. sedihnye~ dah smpi ajal dy..buat meow2 yg laon..jgn men2 kat highway okey..bhye~

  4. alamak...n3 sedih lg huk3

  5. dah ajal nya...hanya mampu berucap dan berdoa sahaja...

  6. hmm, saya harap saya dapat jadi setabah PH. cian boboy, mesti tuan dia sedih sangat. :'(

  7. Sedih hatiku membaca nie..walaupun saya ni berbangsa Cina, saya percaya "arwah" kucing harus ditanam dan bukannya dibuang...saya selaku pencinta kucing,percaya bhw sesiapa "manusia" yg sengaja melanggar kucing pasti ditimpa balasan!! Entah bagaimana perasaan tuan Boboy jikalau mereka mengetahui berita sedih nie...(T.T) May u rest in peace...

  8. :(( << xterkata apa2...sedih dengan sikap manusia zaman skg..bodo yg amat..xpe..Allah swt tu Maha Adil & Saksama..

  9. hrp2 lbey rmai mnusia yg lbey prihatin...
    sdeynye....

  10. alamakk...citer sedeyy lagii...huhuhuh...pernah juga nampak depan mata kejadian macam ni...huhuhuh...tak terkata...=(

  11. sedih laa PH . brgenang air mta . eee sy plg xsuka laa mnusia yg pijak bgkai ape2 pn kt ats jalan . biarlah dh pyek pon . tp xyah laa nk pijak lg . mne tau kucing tu sakit kaki xleh jln dn idop lg . benci mnusia ego . ego sesama mnusia sy x heran taw PH . sbb mnusia ade akal . tp nk ego ngn haiwan ? kau pon sama bodoh . tu je jwpn tuk mnusia gitu .

  12. macam cerita kucing peliharaan anak saya jer. Kami bg nama simba.....dilanggar budak2 motor yg main2 diatas jalan pada hal simba dah dudk kat tepi jln.x tau la sengaja dilanggar atau terlanggar..digilis pun simba tetap balik ke rumah dan akhirnya mati depan rumah ......Masih terngiang2 raungan anak saya.........kami tanam simba di depan rumah hingga sekarang tiada gantinya....

  13. PH kenapa buat entry ni.. Tak tahan saya membacanya.Hati saya mudah tersentuh dengan benda2 camni..

  14. ah sedih...dahlah nama kucing kita pun boboy. huhuhu.

  15. Sedihnya... kalau boleh tak mahu nampak...

    Semalam pun kak e alihkan seekor kucing remaja yang telah dilanggar, kak e di lane kiri dan kucing tu lane kanan. Kak e berhenti kereta dan terus lintas alihkan kucing tu ke tepi jalan atas rumput, kepalanya penyek... tak sampai hati nak biarkan dia ditepi jalan, kak e cuba korek tanah dengan tangan tapi tak berjaya kerana tanah tu keras... Akhirnya kak e jalan ke gerai terdekat tapi tak ada tuan, nampak penyodok sampah, kak e 'pinjam' dan gali sedikit tanah agar dapat dikambus kucing yang mati tu... Semoga dia tenang di sana...

    * Selagi mampu untuk alihkan kucing mati di jalan... akan terus dilaksanakan... cuma asyik lupa je nak simpan cangkul dalam kereta... *

  16. rasa macam nak kurung je kucing sye kat dalam sangkar.. tak sanggup kehilangan anak sye tuh.. tapi kesian lak kat dia tak dapat tgk dunia.. hurm

  17. Kesiannya..tak dapat nak bayangkan macammana....kalau boleh tak mahu lihat tragedi seperti ini.....TAHNIAH PH.....Semoga orang ramai yang melihat tu akan dibukakan minda dan berfikir mengapa PH sangguip menolong sedangkan mereka hanya mampu melihat...

  18. sedih la bace... hurm.. kucing ni suka btl lintas jln.. mcm la pandai sgt nak lintas jln.. bahaya btl.. ish ish.

  19. sedihnya..ada colar lagi tuh..mesti tuan dia tercari-cari kan?Adei.. adik rina pernah terlanggar anak kucing suatu masa dulu..dia memang nampak anak kucing tuh kt tepi jalan b4 anak kucing tuh melintas(malam tp dengan cahaya lampu..namapk lah susuk kecik tuh)..dia pk anak kucing tuh takkan melintas..dia dh slowkan kereta dh...bila xnmpak gaya kucing nk melintas..dia pun meneruskan perjalannaya laa..tuptup...tiba2 je anak kucing tuh melintas...

  20. wah...ph mmg HERO!!! huhuhu....

  21. yup..saya pun akan jadi sebak bila tgk bangkai kucing kat jalan yg dilanggar..bila tgk..trs tringat kucing kat umah..dah la sekor kucing hilang..xtaw lh beliau hidup/mati..:(

  22. Entry ni buat CikP nangis........
    Tapi rasanya CikP tak mampu nak buat macam apa yg PH buat, menongkah arus kereta yg laju tu, untuk ambil bangkai si Boboy... syabas utk PH.. hanya insan yang kuat hati mcm PH aje yg mampu buat camtu..
    Nak jadikan cerita, hari ni dah masuk 2 hari anak bulus cikP si Marble tak pulang rumah.... baca cerita Boboy ni lagi laa buat cikP sedih.....

  23. Inna Lillahi wa Inna Ilaihi Roji'uun...

    Kita Datang Dari Allah dan kita kembali kepada Allah..

    Semoga Allah membalas kebaikan PH..

    dan saya benci org2 yg sengaja melanggar kucing-kucing yg teraniaya.. ya Allah, balas lah kejahatan mereka selagi mereka tidak bertaubat kepada Mu...

  24. nape ntah setiap kali bace pasal penderitaan haiwan mesti aku nangis sbb aku selalu teringat kat kucing2 aku..tak sanggupppp..T-T

  25. Menangis saya baca kisah ni. Itulah sikap segelintir manusia yg diberikan akal tp tidak menggunakannya. Tidak meletakkan diri mereka di tempat haiwan tersebut. Kalau TERlenyek, sy boleh maafkan. Tapi kalau SENGAJA melenyek, mmg sy xdapat terima. Alhamdulillah, ada insan berhati mulia seperti anda cuba mengalihkannya. Mudah2an semua urusan anda akan dipermudahkan. Amin...

  26. sy pun penah gak alihkan bangkai kucing yg bru kena langgar oleh manusia yg x bertanggungjawab.bangkainya dlm keadaan yg sempurna.mcm kucen tgh tido.sy cuma letak kat atas rumput kat tepi jln tu.sy x berani lama2 kat situ sbb malam dah lewat dlm kul 2 pg kat jln enggang keramat.semoga tuan rumah dekat situ akan tlg tanamkan si arwah.

  27. huhu...sedih la...thanks PH cz dh alehkn boboy kt tepi jln...lau x, mmg dh xnmpk rupa dh lg si boboy 2...;{

  28. sedih le baca entri nie... kejam betul myvi putih tu... sedap2 je dia langgar si boboy... aku nih tak thn tgk keadaan mcm tue.... aku pun ade gak pengalaman melihat kucing mati digilis nie... al kisahnya ade sebuah CAMRY yg berada selang 1 buah kereta didepanku sedang bercakap melalui telefon bimbit (tanpa handsfree)... tgh dia syok bercakap sambil memandu di tergilis kucing nih yg baru melintas jalan... dengan selambanya dia meneruskan perjalanan dia. keta myvi yg berada kt depan aku tiba2 wat emergency break. aku mmg dh bersedia nk break pun break jugak... hampir2 tersondol myvi tu. pas tu makcik yg bwk myvi tu bg signal emergency jap.... dia kuar dr kete dier utk ambik bangkai kucing tue... aku tgk dia bwk suratkhabar dr dlm kete n dia balutkn bangkai kucing tu dgn suratkhabar dan dia letakkan kt tepi jln... aku plak masa tu kaget sbb hampir2 nk melanggar kete makcik tu.... slps semuanya ok, makcik tu dtg kt kete aku n ucapkan terima kasih krn tlg cover dia utk uruskn bangkai kucing tu. aku dengan blurnya ckp same2 lh... walaupun aku x terniat nk wat begitu.... tpi x per lh... janji bangkai kucing itu dpt diletakkan di tepi bunga (kt tepi jln raya) dgn selamat... al kisahnya lg 3 bln yg lepas (3 minggu selepas kejadian itu) aku bwk kucing aku utk buat pemeriksaan kesihatan. korang nk tau saper doktor vet yg bertugas kt klinik tu? makcik tu lh! makcik tu masih lg ingat kt aku... syukur kpd ALLAH krn DIA mempertemukan aku dgn makcik itu. aku siap sunatkn kucing aku tanpa bayaran (cuma byr caj perkhidmatan jer)... dan sehingga kini aku buat pemerikasaan kesihatan kucing aku kt klinik makcik tu....

  29. waaaaa :( menitis air mata baca entry ni..


Leave a Reply

ShareThis

Related Posts with Thumbnails